Kirjoittaja Aihe: Nuorille sallitaan nopeusrajoitetut henkilöautot  (Luettu 25117 kertaa)

Syyskuu 10, 2019, 12:24:34 ip
Vastaus #60

Leo Eiranen

• Vieras
Tämän kansan nuoret on niin köpelöitä ettei ne pysty ajamaan virkamieskunnan mielestä 60;ä millään autolla. Kuitenkin jenkeissä kersat ovat kuskanneet autojaan 16-vuotiaana vaikka ja kuinka kauan. Tokihan meillä saa jo 17-vuotiaana ryhtyä kuskiksi jos duunit ja harrastukset vaatii.

Minusta tuo loputon säätely on aika turhaa. Tyhmät koheltaa iästä riippumatta ja evoluutio hoitaa umpitollot ellei opi ajoissa. Harmi ettei niitä muinaisia jääratoja ja sorakuoppia ole enää joissa nuoriso opetteli käsittelemään autonromujaan paljon ennen ajokortti ikää. Niile olisi kyllä kysyntää ja tarvetta.

Olen Mika pitkälti samaa mieltä kanssasi.

Syyskuu 10, 2019, 16:25:39 ip
Vastaus #61

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tunne voittaa järjen hallituksessa ja eduskunnassa, kun sattuu yksittäistapaus, niinkuin silloin  tämä sinänsä valitettava tahallaan päälleajettu mopoautoturma. Jossa ei peltikevytautolla olisi yhtään paremmin käynyt. Olen lukenut tilastot, mutta en lukuja muista, kuinka monta kuolemaan ja vakavaan loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta näillä muovi-mopoautoilla on niiden olemassaoloaikana tapahtunut. Määrä on pienempi, mitä kukaan äkkiä kuvittelee. Pikkuruttua on tietysti tullut luku- ja euromääräisesti kunnolla, kuten vakuutusmaksuista voi ehkä päätellä

Syyskuu 10, 2019, 18:47:43 ip
Vastaus #62

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liikenneopettaja huolestui 17-vuotiaiden ajokorteista: "Eivät välitä, sujuuko ajaminen liikennesääntöjen mukaisesti vai vähän sinne päin"
Yhä useampi alaikäinen haaveilee henkilöauton ajokortista. Ikäpoikkeusluvalla haave voi toteutua ja B-luokan ajokortti olla taskussa jo 17-vuotiaana.

Lupia on haettu reilussa vuodessa noin 11 000 kappaletta ja niitä on myönnetty jo 8 500 kappaletta.
– Uusi ajokorttilaki on vaikuttanut ihan huomattavasti määriin. Aikaisemmin ikäpoikkeuslupia haettiiin noin 20–50 kappaletta vuodessa ja niitä myönnettiin vain murto-osalle hakijoista.

https://yle.fi/uutiset/3-10958817
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 18, 2019, 11:22:18 ap
Vastaus #63

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suomen Tietotoimisto (STT) alkaa käyttää kevytautosta eli nopeusrajoitetusta henkilöautosta nimitystä hidasauto.
STT kertoo toimituksille lähettämässään viestissä muutosta sillä, että sana "hidas" kuvaa auton ominaisuuksia ja käyttötapaa (eli kattonopeutta 60 km/h) paremmin kuin sana "kevyt".

STT saattaa teoriassa vielä tiistaina uutisoida kevytautoista, sillä tietotoimisto kertoo muutoksen tapahtuvan keskiviikkona 18. syyskuuta.
https://www.is.fi/autot/art-2000006241665.html

Syyskuu 18, 2019, 11:41:32 ap
Vastaus #64

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nimitys on hyvä. Esimerkiksi Fiesta ST isoimmalla koneella kiihtyy 0-100  6.5 sekunnissa. Spekseissä ei kerrottu mitä 0-60 kestää. Alle 2 sekuntia kuitenkin.

Elokuu 25, 2020, 13:59:38 ip
Vastaus #65

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
EU-komissio ei ole antanut Suomelle poikkeuslupaa hidasautojen käyttöönottoon, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö.
Tämän takia hidasautoja koskeva laki on kumottava, ja ministeriö pyytää nyt lausuntoja lakien kumoamisesta.

https://yle.fi/uutiset/3-11509755

Elokuu 25, 2020, 15:29:37 ip
Vastaus #66

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Asiassa on mukana pieni mutta. Suomen olisi pitänyt tehdä muutos ajokorttisääntöihin. Ilmeisesti Hallituksen Vihreät estivät tämä.
 Eläköön Virheet!!!!

Elokuu 25, 2020, 15:35:32 ip
Vastaus #67

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiassa on mukana pieni mutta. Suomen olisi pitänyt tehdä muutos ajokorttisääntöihin. Ilmeisesti Hallituksen Vihreät estivät tämä.
 Eläköön Virheet!!!!

Laita jotain faktaa, linkkiä tms. aiheesta.

Elokuu 25, 2020, 16:27:40 ip
Vastaus #68

Kymäläinen_Paavo

• Vieras

Elokuu 27, 2020, 12:24:59 ip
Vastaus #69

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen sitä mieltä, että kevytauto ei ollut hyvä idea. Kyytiin mahtuu useampi nuori ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Samaa mieltä olen noista alle 18v ajokorteista poikkeusluvalla.
Ja tämän takana ei ole mitään poliittista kantaa.

Elokuu 27, 2020, 14:03:43 ip
Vastaus #70

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen sitä mieltä, että kevytauto ei ollut hyvä idea. Kyytiin mahtuu useampi nuori ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Samaa mieltä olen noista alle 18v ajokorteista poikkeusluvalla.
Ja tämän takana ei ole mitään poliittista kantaa.

Lapsi täyttää talvella 16v ja saman tien alkaa opetusluvilla ajoharjoittelu ja 17-vuotiaana sitten ajokortti.
Erittäin hyvä ja kannattettava systeemi.

Elokuu 27, 2020, 20:04:37 ip
Vastaus #71

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
toivottavasti on tyttö ja autona joku muu kun 2000 luvun alun 330 bemari, mun pojat on 27 - 33 v ja nekin naureskelee tolle että kevari ikäset pääsee vetää 250 heppasilla autoilla yöt läpi

Elokuu 27, 2020, 20:23:31 ip
Vastaus #72

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
toivottavasti on tyttö ja autona joku muu kun 2000 luvun alun 330 bemari, mun pojat on 27 - 33 v ja nekin naureskelee tolle että kevari ikäset pääsee vetää 250 heppasilla autoilla yöt läpi

Meillä on Astra ja CLK.
Kumpi sitten valitaan... ;D

Elokuu 27, 2020, 20:38:43 ip
Vastaus #73

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
jep jep tehään niin että kolme vuotta juurikin tästä päivästä tsekataan tilanne että kuinka kävi ja palataan silloin asiaan saiko kortin pidettyä eli hommat kontrollissa  . . .