Kirjoittaja Aihe: Digijärkkäri aloittelijalle  (Luettu 10084 kertaa)

Tammikuu 24, 2018, 11:38:05 ap
Vastaus #15

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei polttoväli vaan kuvakulma niin katoaa filmi-/kennokoon aiheuttama muutos. Se olisi tuo 720mm normaali reprokakkula melkoinen tele APS-C kennolle. Kun nyt perusasioita ruvettiin. Sinänsä sommittelut sun muuthan on ikuisia. Mitä nyt vaan muoti ajaa välillä jonnekin ihan muualle, kyllä valokuvistakin tunnistaa aikakausia ihan jo tyylin perusteella.

Ja nuo pannahisen automaagit osaa tosiaan jopa analysoida mitä olet kuvaamassa, ja sen mukaan valita, painotetaanko esim syväterävyyttä, vai nopeaa valotusaikaa. Tai onko isoja EV-eroja, jolloin laajennetaan dynamiikkaa, jottei valot pala puhki ja varjot mene umpeen. Peukalorullalla voi nopsaan vaihtaa millä yhdistelmällä menee, eli aukkoa isommaksi/aikaa lyhyemmäksi-säätö.
Sitten on vielä omat ohjelmat, eli moneen kameraan saa tehtyä ihkaoman ohjelmoinnin omaan tilanteeseen & makuun.

Lisäksi kun tuloksenkin näkee heti histogrammeineen, on helppo tehdä justeerauksia, jos tarvii, ja on aikaa, vaikka nopeammin se silti menee kuin manuaalina paukuttaa. Ja EV-korjauksella, jonka senkin vaikutuksen näkee heti ruudulla, jos on peilitön. Tai perinteinen muistilukitus, se mikä on siinä oikean etusormen alla vanhoilla nikonisteillä. DOF-nappulakin löytyy useimmista järkkäreistä jos haluaa etukäteen tarkistella. Vaikka olisi automaatti päällä.

PS: Sen herkkyydenkin saa justeearttua haluamakseen automaagiksi tyyliin kun menee alle tietyn EV-tason niin ASA nousee vastaavasti.

PPS: Käsi sydämelle, kuinka usein sitä täysmanuaaliasentoa käyttää (ei siis korjailua/muistilukitusta/haarukointiautomaattia tms)? Minä en enää juuri koskaan. Ja kehtaan tunnustaa.
Kuvasin viiime vuonna rullan filmiäkin Bessalla, enkä enää tykännyt. Myin Bessan sitten pois.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2018, 11:45:13 ap kirjoittanut Juhani Halmeenmäki »
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Tammikuu 24, 2018, 11:41:29 ap
Vastaus #16

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmaan näin onkin-ennen vaan filmillä kuvatessa se oli
kerrasta poikki-Joten siinä ei juuri kerinnyt naatiskelemaan kun jo
piti laakasta.

Tulos sitten niin kuin joskus muutenkin laukaistaessa-ei ehkä olis kantsinut.

t. Markku

Tammikuu 24, 2018, 19:23:12 ip
Vastaus #17

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Tosia veijarit haastaa. Valokuvaus on edelleen näkemistä, tulkitsemista. Oli sitte valolla maalaaminen ihan mitä tekniikkaa hyvänsä. Filmiä, pixeleitä, öljyväriä, tai ihan mitä vaan. Oli sitte välineenä ihan mikä vaan, pensselistä digidigi vehkeeseen.

Tammikuu 24, 2018, 22:37:53 ip
Vastaus #18

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
En ole lukenut koko ketjua, tunnustan.
Muutaman räpsyn olen vuosien varrella ottanut. Negatiiveja, dioja jne.
Olen täysin kädetön noiden järkkärien hienouksien jne kanssa. On noita Canonin sellaisia ollut ja on edelleenkin.
En osaa Markkua neuvoa, mutta se aivan fantsu ominaisuus näissä digijärkkäri/superzoom/laatikkokamera on, että voi kuvata "miljoonia" ruutuja ja sitten tietsikalla poistaa huonot tai siis että se yksi onnistunut ja muistikortti taas valmiiksi seuraavaa "miljoonaa".
Eikös se nyt ole näitten parhaita puolia. Niitä lintujakin voi kuvat jatkuvalla räpsyllä ja katsoa josko joku osui.
Ei mulla muuta.

Tammikuu 25, 2018, 10:02:10 ap
Vastaus #19

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
En ole lukenut koko ketjua, tunnustan.
Muutaman räpsyn olen vuosien varrella ottanut. Negatiiveja, dioja jne.
Olen täysin kädetön noiden järkkärien hienouksien jne kanssa. On noita Canonin sellaisia ollut ja on edelleenkin.
En osaa Markkua neuvoa, mutta se aivan fantsu ominaisuus näissä digijärkkäri/superzoom/laatikkokamera on, että voi kuvata "miljoonia" ruutuja ja sitten tietsikalla poistaa huonot tai siis että se yksi onnistunut ja muistikortti taas valmiiksi seuraavaa "miljoonaa".
Eikös se nyt ole näitten parhaita puolia. Niitä lintujakin voi kuvat jatkuvalla räpsyllä ja katsoa josko joku osui.
Ei mulla muuta.

Kustannuskysymys se filkankäyttö oli. Ja tietty tilakysymys. Lapinreissuun kun otti jalustat ja muutaman kameran, ja 50 rullaa filmiä niin tilaa se vie rinkasta reilusti. Painoakin tulee. Telttaa ei viitti kannella ja sitte tulee nukutuksi kuusenperseessä.

Mutta, piti sanomani, olihan siinä hyvätkin puolensa, filkka-ajassa. Kun kantaa palkkikameran maastoon, laittaa sen jalustalle ja alkaa katella... tulee kateltua paljon paremmin kun nykyvehkeillä. Tulee ihan suunniteltua ne kuvat, ajat, valot, jne. Se on hyvä. Mutta melkonen operaatio oli se. Eikä 8X10 tuumanen palkkikamera nyt oikeen mikään näppäilykamera olekkaan.
Kaikenkaikkiaan on hyvä että filkasta päästiin eroon, mutta vieläkin on niin että kun ottaa mustavalkonega kansion esiin, virittelee suurennuskoneen ja alkaa punavalossa vedostelemaan, siinä on edelleen magiikkaa. Taikatempun maku kun kuva alkaa hiljakseen ilmestyä paperille. Vaikka on sitä tehnyt reilu 40 vuotta.

Tammikuu 25, 2018, 12:51:47 ip
Vastaus #20

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aikanaan me kisattiin yhdessä isossa sanomalehdessä aina välillä, että kuka selvittää keikan pienimmällä ruutumäärällä. Oli muuten haastavaa kun oli totuttu tapaan antaa palaa vaan moottoriperällä :D

Muutama vuosi sitten olin yhdellä kuvauskurssilla, jota veti ihan perinteinen & menestynyt wanhan liiton kuvaaja. Sanoi kuvaavansa nykyisin erittäin paljon kännykällä, koska sillä saa kuvata rauhassa, kaikkihan nykyisin räpsii kännyllä kaikkea. Isot pro-vermeet sai aina kuvattavat varovaisemmiksi. Okei, se kuulijaporukka ei ollut näitä nykysopuleja, jota osaa vaan postata edelleen lehdistötiedotteen, eikä kuvaamisestakaan ole mitään tietoa. Toisaalta ei nykysopulit mitään journalisteja olekaan.

Taikatemppua se Photoshop sekin on. Ei nyt sentään tyhjälle paperille tule kuvaa, mutta on se vaan niin ihme, mitä sillä saa tehtyä. Enemmän kuin vedostamalla sanoisin.

Kameralaukussako se Jaakko muuten surffaa?

Tammikuu 25, 2018, 16:38:22 ip
Vastaus #21

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hommaa tämmöinen parinkymmenen vuoden takainen Sony Mavica FD-71.

Tallentaa kätevästi korpulle. Korppuja saa kirpputorilta mahottoman halvalla.
Yhdelle korpulle mahtuu fine-laadulla 20 kuvaa. USB-korppuaseman kanssa
saa kuvat tietokoneelle käden käänteessä!

Pikseleitä on tarpeeksi, nimittäin 640x480. Löytyy hienot taiteelliset efektit.
Etenkin kun "solarisaatio"-efektin lisäksi vähän väriä säätää tietokoneella niin
jo on "komeaa" jälkeä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Tammikuu 25, 2018, 16:46:06 ip
Vastaus #22

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja sitten ihan vakavasti. Kyllä nuo nykyvehkeet on pirun hyviä laitteita. Luulen, että mikä tahansa
ns. oikea järjestelmäkamera tuottaa hyvän tuloksen. Optiikka on tosiaan merkittävä seikka, ja siinä
pitää miettiä mitä oikeasti kuvaamiseensa tarvitsee, mutta alkuun pääsee varmasti millä tahansa
vakavasti otettavalla nykykameralla.

Totta kai kannattaa tarkkaan miettiä ja vertailla, mutta ei sitäkään kannata määräänsä enempää
tehdä. Omat kuvaustottumukset alkavat hioutua kunhan pääsee kuvaamishommaan. Ennen sitä
on hankala sanoa mitä tulee oikeasti tarvitsemaan.

Tammikuu 25, 2018, 16:49:07 ip
Vastaus #23

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan se kyllä näin-viuluakin on helpompi
soitella kun viulu on...vaikka alkuun kuulostaisi
kissan rääkkäämiseltä.

t. Markku

Tammikuu 25, 2018, 19:23:10 ip
Vastaus #24

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt olen ollut näkevinäni jo Laukussa valoa tunnelin päässä, kun alkavat puhua Fujista, Sonysta jne. Mutta jos mainitsee Punaisen Täplän, niin sitten roihahtaa :D

Ainoat tiput mitä minä kuvaan on tuo oma rouva. Nuorempia ei uskalla, ja lentäviä ei saa tallentumaan. Jätin muille kun on liian hankalaa ja kallista. Ostin sitten itselleni laajempia kulmia, ja kuvaan enemmän paikallaan pysyviä asioita. Mutta kaikkeahan pitää koittaa, paitsi kansantanhua ja sukurutsaa?
Eli jep, se lasitavara ratkaisee paljon dinosaurusten jälkeläisten tallennuksessa, eikä lompakko saa ratkaista sen lasin hankintaa...

Tammikuu 25, 2018, 19:44:28 ip
Vastaus #25

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Joskus sata vuotta sitten sain kuvaamiseen mielestäni hyvän ohjeen: kuvaa perhettä, harrastusta jne. Sitten kun haluat kuvata taidekuvia kannattaa hetken miettiä.
En ole yrittänyt kuvata taidetta, motukkaurheilua ja perhettä sitä enemmän. Tuosta asetelmasta ja valaistuksesta ym. Se on hieman vaikeaa tai minulle mahdotonta.
Yhtä ajatusta olen pyrkinyt seuraamaan: mielummin sellaisia otoksia, jossa sen kohteen lisäksi näkyy vaikkapa yleisöä. Minun mielestä nuo kuvat antavat paljon paremman "kuvan" hetkestä.

Tammikuu 26, 2018, 07:35:14 ap
Vastaus #26

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saako tuota myös digiversiona?

Muutenhan en niitä kuvia tänne saa...

t. Markku

Tammikuu 26, 2018, 10:02:27 ap
Vastaus #27

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vähän köykäiseltä rakenteelta vaikuttaa. Kokemuksesta voin sanoa, että laakafilmille kuvaaminen heppoisella kameralla on ikävää hommaa tuulisella säällä. Nimim. neuvostoliittolainen FKD 13x18cm.

Tuosta tonnilla Toyo

Siitä seittemällä tonnilla digiperä.

Noin neljällä sadalla adapteri.

Ja sitten kuvaamaan!