Kirjoittaja Aihe: KIA takajarru  (Luettu 30810 kertaa)

Helmikuu 03, 2018, 08:53:20 ap
Vastaus #60

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos oli sylinterin sisällä-silloin
on tarvinnut olla vettä nesteessä.

Ei se kovakaan suolavesisumu sylinteriin sisään pääse
tieltä pöllytessään-mutta sen ensimmäisen tiivisteen alle voi päästä-
eli sinne männän varsiosaan,joka toimii männän
ja jarrusatulan liukupintana.

Ja pääseekin...

t. Markku

Helmikuu 03, 2018, 11:16:16 ap
Vastaus #61

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulle ei selvinnyt oliko ruoste männässä vai sylinterin pinnassa.
Mutta jos on vasta laitetut jarrut huollossa takuuseen, niin luulisi
tiivistekumien olevan ehjät kuitenkin jonkun aikaa. Vika ilmaantui
kuskin mukaan aika nopeasti korjauksen jälkeen, tämä oli vissiin
kolmas takuukorjaus.

L&K.

Helmikuu 03, 2018, 11:45:15 ap
Vastaus #62

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos takuuaikana sylinterin sisällä on ruostetta, olisi kyllä koko satulan pitäny uusia.

Helmikuu 03, 2018, 12:18:19 ip
Vastaus #63

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sama ajatus minulla.
Olisin kysynyt kirjallisesti, että onko se ruoste ominaisuus... ;D
Jos vastaus olisi, että on, niin sitten olisin kirjoittanut vuodatuksen someen.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 03, 2018, 13:05:47 ip
Vastaus #64

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Edellisellä kerralla uusittu takapäähän kaikki, myös jarruneste vaihdettu. Joten jotain outoa on.
En setvi asiaa enemmän enkä jakele neuvoja kun ei ole minun auto.

L&K

Helmikuu 03, 2018, 15:07:50 ip
Vastaus #65

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
jos se on vaan susi, kustannus tai tila syistä liian pieni mäntä iskuun nähden ja liian vähän sisällä satulassa ohjauspintaa ja rupee kanittaa kun kaikki yksityiskohdat huonommasta päästä osassa yksilöitä, onhan näitä ollut muissakin merkeissä että on tullut satula joka normaalia enemmän ronaa että joutuu joka vuosi pistään liikkumaan

mahtaako olla sama varaosanumero kun alun perin vielä tai ainakin toistaiseksi . . .

Helmikuu 03, 2018, 15:54:21 ip
Vastaus #66

Kai Vuori

• Vieras
Kyllä sinne vaan kosteus pääsee ja kun takajarrut ei ole samanlaisessa rasituksessa kun etujarrut, ne ei kuumene juurikaan eikä kosteus haihdu, ruostuu. Levyjarru takana ei ole suomen oloissa optimi.

Helmikuu 03, 2018, 16:44:29 ip
Vastaus #67

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
niin kait mutta ei kumminkaan kuullosta ihan normaalilta, mulla on kumminkin ollu vuodesta -99 meiän perheen "ykkösautoissa" kaikissa levyt takana ja ne on ollut kaikki 4 ostettaessa noin 200000 ajettuja hiukan alle 10 v vanhoja eikä ole yhdestäkään tarvinnu taka (tai etujarruja) herkistellä sitten kumminkaan, ehkä pelkkää tuuria

Helmikuu 03, 2018, 17:24:31 ip
Vastaus #68

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vaimolla menossa toinen Kia ja ainut murhe oli kaukoohjaimen kuskin oven avaus, takuu just ummessa mutta maahantuoja tuli hienosti vastaan. Ekalla ajettu joku 150 000Km ja tällä nyt 60 000Km, olin aluksi epäileväinen mutta ovat toimineet hyvin ja katsastus ihan läpihuuto juttu. Ihan hyvä sillä on ajaa ja joskus kolmaskin on Kia, kun naisväki tottuu yhden hallintaan niin siinä pysytään. Ei jarruongelmia, ne saakelin koiranluut kestää 40 000Km eikä alkuperäisiä kannata ostaa kun tarvikepuolelta löytyy parempaa. Jarrut toimineet hyvin, elikä joillakin huonoa tuuria.

Helmikuu 03, 2018, 17:37:13 ip
Vastaus #69

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei sinne jarrujärjestelmään pääse mistään vettä eikä sieltä myöskään poistu että vaikka vähän kuumenisikin.Normaalissa käytössä jarrut eivät juurikaan kuumene ehkä vähän lämpenevät,kilpa-autoissa kuumenee ja ehkä vuoristossakin.Jarruihin se vesi joutuu kondensoitumalla ja jarrunestehän on veteen liukenevaa eli vesi sekoittuu nesteeseen.Kyllä ne jarrut ovat suljettu järjestelmä,pieni huohotus reikä vaan säiliössä.
Jos noin uusissa autoissa ja pienillä kilometreillä on männissä ruosteen aiheuttamaa jumiutumista niin todella huonoa nestettä on käytetty ja vielä todella huonoa materiaalia ovat jarrujen osat.Jarrusatuloiden liikkuvuus on eri asia,niitä on paria eri systeeniä,satula liikkuu liukutappien varassa tai liukupintojen varassa tai sitten satulassa on kummallakin puolella männät jolloin satula ei liiku ollenkaan.Satuloiden liikkuvuus ei mun mielestä saisi jumiintua monenkaan vuoden jälkeen ja mitä nyt olen juttuja lueskellut niin on näköjänsä suuria eroja merkkien välillä.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 03, 2018, 18:03:17 ip
Vastaus #70

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voisko olla että Kioissa on erilaisia jarruosia, mieleen tuli Volvo jossa oli Ate tai Girling jarrusatuloita. Ate oli se murhe joka jumiutui, ne ostaa helposti mistä halvimmalla saadaan ?

Helmikuu 03, 2018, 18:18:26 ip
Vastaus #71

Kai Vuori

• Vieras
En tarkoittanut että vesi suoraan nesteen sekaan pääsisi, vaan kumisen pölysuojan ohi männän kylkeen. Takajarrut ei kuumene juurikaan mutta ne on ja pysyy sateella märkinä, talvella/loskakelillä ne saa märän suolavesikylvyn.
Varmasti merkkikohtaisia eroja tässäkin.

Helmikuu 03, 2018, 18:30:42 ip
Vastaus #72

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No jos ne suojakumit on kunnossa ei sinne vesi pääse eikä mitään muutakaan.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 03, 2018, 18:44:50 ip
Vastaus #73

Kai Vuori

• Vieras
Eli jos sinne ei pääse vesi nesteen kautta eikä ulkoisesti niin ne ei vaan voi olla ruosteessa.

Ne kumit on pölysuojia, ei vedenpitäviä stefoja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2018, 19:17:27 ip kirjoittanut Kai Vuori »

Marraskuu 16, 2018, 16:22:16 ip
Vastaus #74

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Emäntä osti uuden Kia Rion ja siinä on lyhyt ja pehmeä radio antenni, pitääkö mun aina ruuvata se pois kun menee harjapesuun. Ohjekirja suosittaa vain peilien kääntämistä.