Kirjoittaja Aihe: Lintujen ja luonnonasioiden bongausta  (Luettu 224751 kertaa)

Kesäkuu 15, 2025, 07:19:47 ap
Vastaus #855

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin siinä kävi että poikaset kuolivat pesään. Kun ei liikettä pöntön tuntumassa ei enään näkynyt niin kurkistin sisälle.
Kolme poikasta kuolleen pesässä.
Onko ruokaa nyt niin vähän tarjolla vai mistä on kyse.
En ole ennen moista nähnyt että annetaan poikasten kuolla nälkään ja käydään vielä pöntön suulla kurkkimassa.

Kesäkuu 15, 2025, 10:49:23 ap
Vastaus #856

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Merkillistä on noiden silkkiuikkujenkin perhe-elämä. Pari pesää oli ihan tuossa lähirannassa, yhtä aikaa. Ensimmäisen jättivät jo parissa päivässä,
Toisessa hautoi useamman päivän, ennen hylkäämistä. Varmaan viikon oli sekin tyhjillään ja tänä aamuna oli pariskunta sitä pesää taas entraamassa!
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Heinäkuu 25, 2025, 17:24:19 ip
Vastaus #857

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Maalla ei ole enään tunkioita, eikä kärpäsiä. Siksi ei myöskään haarapääskyjä. Tervapääskyllä on poikaset puuliiterin räystäällä jossain. Tänään vielä piipitys kuului. Mahtavatko selvitä näillä helteillä..? Koko luonto on vähän pökerryksissä. Vaikka yöllä menee pihalle, ei yhtään rusakkoa näy. Rupesi luumupuu näyttämään kuivalta. On tuossa sadevesivarastoa sen verran, että meinaan sille ämpärillisen päivässä kantaa kunnes sateet alkaa. Tuossa likellä on laskuoja, jossa on vettä. Silti olen useamman sammakon nähnyt pihapiirissä. Eikö niiden pitäisi pysyä siellä likellä vettä. Normaalisti ei sammakoita nurkissa näy... Ampiaiset oli tehneet pesän pyöräkuormaajan syylärin etupuolelle johonkin. Saavat minunpuolesta siellä loppukesän asua.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2025, 16:37:08 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Heinäkuu 26, 2025, 17:01:53 ip
Vastaus #858

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joku päivä takasin oli tämmöinen tuossa asfalttitiellä. Ensin luulin, että kyyn poikanen jäänyt auton alle, mutta lähempi tarkastelu paljasti, että vaskitsahan tämä on. Auton alle se ei ole jäänyt, vaan joku elukka sen on tappanut - harakka ehkä, niitä tässä pyörii pieni porukka, tai sitten kulmakunnan kissat. Ei ollut saalis kuitenkaan metsästäjälle maistunut, kun oli jätetty noin. Pyrstö oli poikki, liekkö itse sen henkensä hädässä katkaissut - vaskitsahan ei ole käärme, vaan lähempää sukua sisiliskolle, ja osaa sen tavoin katkaista itse oman häntänsä.

Tämä oli vasta toinen vaskitsa, jonka olen elämässäni nähnyt. Edellinen oli ihan elävä, ja oli kyllä kaunis eläin lipuessaan metallinhohtovärissään tien poikki.