No ei, kun valkonen peräpeili on kummallakkii, metsäkauriilla sekä valkohäntämillähyväjään. Metsäkauriin valkonen peräpeili on ite asiassa suurempi ko valkohäntäminkähyvänsä. Metsäkauriilla ite häntä on semmonen melko lyhyt piiska, kun taas valkohäntäsellä se ite häntä on pitempi ja sellanen paksukarvanen pullasuti. Ja tuo valkohäntänen johtaessaan perhettään pakoon pahaa maailmaa nostaa sen hännän pystyyn, ja se hännän normaalisti näkymätön puoli on valkea. Eli lapsille on opetettu, että jos äiteellä on häntä pystyssä eli se valkonen melko paksu suti näkyvissä, niin seuraatte sitä osotinta täyvellä laukalla ettekä tee mitään omianne sillon!
jv
No sitähän mä just tarkoitin, että valkohäntäpeuralla se häntä on peilipuolelta valkoinen, metsäkauriilla ei semmoista oikein olekaan, mitä hännäksi kehtaisi kutsua. Tuosta:
https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/Hirvielaimia.pdfEero: en harrasta naamakirjallisuutta, muunlaista kirjallisuutta kylläkin.😁 Mutta joo, tuli Keski-Uusimaan sivuiltakin susiuutisia vastaan, joten uskottava se kai sitten on. Paljon olen Taistelukoulun metsissä, Saksankalliolla ja Tuomalansuolla kulkenut, mutten kyllä mitään suteen viittaavaa ole ikinä nähnyt. Kaikenlaista muuta elukkaa kylläkin, esimerkiksi kettuja, semmoinen asuu ilmeisesti tuossa meidän pienellä naapurimetsäpläntilläkin, kun sieltä kuuluu aina joskus sellainen jäätävä ränkäisy, jonka jänis päästää juuri ennen kuin kuolee. Kettu on hiipparoinut tässä meidän pihassakin, samoin kuin mm. hirvi.
Juniori näki koulumatkallaan pari valkohäntäpeuraa. Äitinsä siitä sitten kysymään, että pelkäsitkö niitä, johon poika vastasi, että "En, jos ne minua pökkäävät, niin iskä ampuu ne." Ehdotin, että ei mainitse asiasta opettajalleen.