Oon ennenkin harrastanut tuota lehtien toimittajien asiantuntemuksen arviointia. Useinkin.
No nyt sitte otsikoidaan ettei uutenavuotena saa valaa tinaa. Hieno juttu että EU kuulemma älys kieltää sen.
No kyllä saa.
Ei tinaa ole kielletty valamasta, lyijy on. Ja kaupan uudenvuoden tinoissa on pahimmillaan 96% lyijyä. Siis tottahan se on että turvallista hommaa tuo ei ole mutta kyllä tinaa saa valaa. Tinan sulamispiste kun on 50 astetta korkeampi kun lyijy/tina seoksen.
Tina sulaa kohdassa 231,9 astetta. Lyijy 327 astetta. Mutta seos jossa tina/lyijy, alimillaan 183 astetta.
Ja sitäpaitsi kielto astuu voimaan vasta maaliskuussa.
Muuten olen sitämieltä että lyijy (ei tina) kielto on hyvä asia. Turha turvallisuusriski kun aletaan kännipäissään metallia valamaan.
Jos kuitenkin valatte, ja ihan oikeesti tinaa, niin 232 astetta on aika lämmin. Olkaa varovaisia. Jos taas valatte lyijyä jossa nimeksi pikkasen tinaakin mukana, niin omathan on lisääntymiskykynne ja se mitä keräätte aivokuoreenne. Minä en. Mutta mullahan on vaa tuo työkalusepän koulutus enkä metalleista paljoa ymmärrä...