Kirjoittaja Aihe: Kallitseminen.  (Luettu 5384 kertaa)

Marraskuu 17, 2017, 13:19:38 ip
Luettu 5384 kertaa

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mulle tuotiin pajalle parit sirpit ja viitakkeet kallittavaksi. No mielelläänhän minä niitä...
Mutta lienee tän päivän kaupunkilaiselle pikkasen vieras juttu mitä seppä tekee kun kallittee viitaketta. Kattelin kuukkelista, ihan hulluja juttuja asiasta. Mielenkiintoisia juttuja kyllä, mutta jo ihan käsitetasolla käsittämättömiä. Juttuja hiilettämisestä, kylmätaonnasta, takomalla terottamisesta, jne. Siunakkoon jos noilla opeilla pitäs hyvä viitake tehä...

Marraskuu 17, 2017, 13:23:38 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Luulin että se oli halpuutuksen vastakohta.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 17, 2017, 13:30:37 ip
Vastaus #2

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Aivan,kallitsemisesta tuli heti mieleen sote,maalaisliitto ja kansallinen kokoomus.Metallin koulutus on mutta kallitseminen on ihan uutta...Voiko moottoripyörällä kallitsella?

Marraskuu 17, 2017, 14:16:21 ip
Vastaus #3

Lauri Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Keskieurooppalaisilla taitaa olla oma tyylinsä kallitsemisessa, takovat kylmänä teränsuun. Olisko niin, että materiaali on vähempihiilistä, kuten meillä halpakaupan "viikatteet". Tällöin teränsuu taonnassa työstökarkenee ja taas heinä katkee.
Olen muutaman terän kallinnut, mutta on äkkinäisen työtulos enempi satunnaista, etenkin karkaisun osalta.
Ei siis tullut kallista, mutta kuitenkin heinä kaatuu, parhaillaan jopa katkeaa.

Marraskuu 17, 2017, 15:00:09 ip
Vastaus #4

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarkoittaisiko uudelleentakomista. Yhdessä Päätalon kirjassa on lause: tuossakin on hyvä kirveskalso, liekö ollut kerran
sepän kallitavana. Tuo kohta löytyy kirjasta jossa kootaan sodan alla rautaromuja ylioppilaiden keruutempaukseen.

L&K.

Marraskuu 17, 2017, 15:15:13 ip
Vastaus #5

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo lause löytyy kirjasta Loimujen aikaan sivu 389.

L&K.

Marraskuu 17, 2017, 15:25:27 ip
Vastaus #6

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ennenvanhaa kun kivikkoinen tontti on sepälle vietiin rautakanget ja pari semmosta lekaa jossa v mäinen ura ja sillä esillä olevan kiven sai melko äkkiä pienistettyä. Sitä en tiedä mitä seppä niille teki mutta paappa taas tykkäs niillä ährätä, sillä oli haave kaivaa kaivo mut ei niin kivikkoiseen paikkaan päässyt syvälle vaikka moskalla naputteli kiviporalla reijän ja mun isä laittoi dynamenttiä. Yksi kaivo melkein onnistui ja siinä vieressä saunan kokoinen kivi niin sinne tuli vettä ja on vuosikymmenet pysyny, sen kaivot oli hyviä paikkoja hävittää ampukiviä. Liiverin ja vessan eteen on puhkeamassa lähde kun kuivanakin kesänä kengät siinä kastuu, niillä rautakankilla olen kopistellut mut sen tuntee heti onko sielä iso kivi vastassa.

Marraskuu 17, 2017, 16:04:13 ip
Vastaus #7

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Ois kannattanut käydä sirniön seppäpäivillä silloin kun ne vielä oli (eli)

Sirniössä meiltä ennen oli vikatteet kallittavana.
Ja joskus penskana piti räksän pesiä kivittää ennen kuin seppä suostui ottamaan viikatteita työn alle.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2017, 16:08:21 ip kirjoittanut Tero Kivimäki »

Marraskuu 17, 2017, 16:24:51 ip
Vastaus #8

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Näinhän se on. Kun viitakkeita, sirppejä jne. liippakivellä terotellaan niin teräkulma jyrkkenee kokoajan. Siksipä ne sepälle vietiin kallittaviksi, seppä löi teräkulman pienemmäksi, terotti, ja uudelleen lämpökäsitteli.

Marraskuu 17, 2017, 16:26:29 ip
Vastaus #9

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tiedä mitä se seppä teki mut halvat puutaha sakset, tosin melko isot ja terässä puöreöhkö lovi jottei luiskahsa paksummastakaan puusta. Olen varovasti hiomakivellä teroittanut ja peukalon paksuisen leppä menee vaimoltakin poikki kuin kaisla. Kyllä ne vanhat sepät vaan osan ja tiesi raudasta jotain mystistä. Minä aina katson sen teräkulman tarkasti koska siinäkin on jokin salaisuus, eri käyttöön eri kulma. Rautsihan nämä tietää, taito vaan pitäis siirtää nuoremmille jota ala ei pahemmin kiinnosta. Muistan pikkupoikana kun oli meillä saaressa kivitöissä, pieni hento mies siirsi isoja lohkareita ja sanoi ei tähän voimaa tarvita vaan tietoa. Nuotion hiilustalla teki isommasta betoni raudasta kiinnikkeitä ja sanoi vadelman punainen niin ei tarvi päästää. Jaa kestääkö raudat no reilu 50V ainakin ovat kestäneet.

Marraskuu 17, 2017, 16:35:45 ip
Vastaus #10

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
En tiedä mitä se seppä teki mut halvat puutaha sakset, tosin melko isot ja terässä puöreöhkö lovi jottei luiskahsa paksummastakaan puusta. Olen varovasti hiomakivellä teroittanut ja peukalon paksuisen leppä menee vaimoltakin poikki kuin kaisla. Kyllä ne vanhat sepät vaan osan ja tiesi raudasta jotain mystistä. Minä aina katson sen teräkulman tarkasti koska siinäkin on jokin salaisuus, eri käyttöön eri kulma. Rautsihan nämä tietää, taito vaan pitäis siirtää nuoremmille jota ala ei pahemmin kiinnosta. Muistan pikkupoikana kun oli meillä saaressa kivitöissä, pieni hento mies siirsi isoja lohkareita ja sanoi ei tähän voimaa tarvita vaan tietoa. Nuotion hiilustalla teki isommasta betoni raudasta kiinnikkeitä ja sanoi vadelman punainen niin ei tarvi päästää. Jaa kestääkö raudat no reilu 50V ainakin ovat kestäneet.

Kyllä. Sillä teräkulmalla ja vieläpä viistekulma/murtokulma, todella iso merkitys.

Marraskuu 17, 2017, 16:51:28 ip
Vastaus #11

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo kairan terottaj teki mullekkin kairan ja kolmisen kierrosta niin läpi meni, taas tutustuminen teräkulmiin on pitänyt mun vehkeet kunnossa.