Kirjoittaja Aihe: SUN -moottoripyöristä Suomessa  (Luettu 3987 kertaa)

Marraskuu 15, 2017, 10:05:51 ap
Luettu 3987 kertaa

Erkki Rautio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sain yhdeltä naapurilta valokuvaaja Alfred Niemistöstä tehdyn kirjan. Niemistö eli Kauhajoella 1876-1948 ja tuli tunnetuksi mm. kiertävänä valokuvaajana, ja radioiden ja kellojen rakentajana. Hän maahantoi myös moottoripyöriä ja kirjasta löytyy kuva vuodelta 1924 Kauhajoen asemalta, jossa on rivissä kahdeksan uutta Sun -merkkistä moottoripyörää. Ilmeisesti Niemistö järjesti tuon maahantuonnin, koska hänellä itselläänkin oli tuollainen pyörä. Muistan lukeneeni Huimapyörästä, että yksi tällainen olisi jossain Kurikassa tallessakin. Alla pari kuvaa ko. kirjasta ja lisäksi pari kuvaa netistä, joissa näkyy tuollainen SUN tarkemmin.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 17, 2017, 22:26:28 ip
Vastaus #1

Pasi Mäkiranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei riemulla rajaa ku Rojaalilla ajaa
Moro

Varma tieto on mulla että sivuvaunun lulla sielä on. Kävin kattomas viime kesänä. Jos tarvetta niin ota yhteyttä

T: Pasi
Royal Enfield J2, 180 8HP(1924), 180 6HP(1917)+ 20's caferaser, Constellation, KX, RE Indian Chief. 1936 G, 1936 JF, Carberry  Enfield 1000cc INDIA. Carberry Australia 1070cc

Joulukuu 06, 2017, 22:39:27 ip
Vastaus #2

Pasi Niemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alfred Niemistö oli isoäitini isä. Hänellä oli tosiaan itsellään käytössä SUN ja oli järjestänyt sen ja pienen erän maahantuonnin. Kauhajoen asemalla otettu kuva on muistaakseni luovutustilaisuudesta... SUN merkkiä toi muistaakseni maahan myöhemmin, myös joku etelä Suomalainen yritys. En muista enää mikä ja mistä tiedon joskus löysin... Kurikan pyörästä olen myös kuullut varmaa tietoa, mutten ole itse nähnyt...