Kirjoittaja Aihe: Kellojen siirto...  (Luettu 26721 kertaa)

Lokakuu 30, 2017, 20:01:42 ip
Luettu 26721 kertaa

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kuulemma kelloja pitää siirrellä tunti.
No helppo oli olkkarin seinäkello siirtää makkariin. Ei menny montaa minuuttia. No sitte alko vaikeudet. Mikroaaltouunin siirsin vierashuoneeseen mutta ei tunnu kätevältä se. Auton kellon siirsin naapurin parkkiruutuun. Tuli sanomista siittä. Onneks kaveri on sähkömies niin saatiin hella siirrettyä keittiöstä kuraeteiseen. Ei tää homma tunnissa valmistunu mitenkään. Pitäs olla vähemmän kelloja että keirkeis niitä tunnissa siirteleen.

No nyt mä säätelin henkilövaa-an 10 kg taakseppäin ja tää talvipaino tuntuu kivan kevyeltä. Oikeen ketuttaa taas keväällä lisätä 10 kg.
Ei ymmärrä pieni inehmo tällasta siirtelyurakkaa. Toisaalta nyt mä ymmärrän miksi kesällä verkossa on painavampia kaloja.
Jänskättää vaan toi pankin tilisiirto... Paanki maastopuvun päälle, jos vaikka eräpäivä...

Lokakuu 30, 2017, 21:04:07 ip
Vastaus #1

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kukolla on niskat vaarassa kun sitä kääntää kiekumaan tuntia myöhemmin. :laugh:

L&K.

Lokakuu 31, 2017, 00:05:31 ap
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

• Vieras
Onkos se S-typen kello kuitenkii kaks kertaa vuorokaudessa oikeessa?

Mutta oikeesti on maailma menny etteenpäin.  Meillä ei taija huushollissa olla ko kaks tahi kolme sellasta kelloa, mitä pittää siirtää.  Aika monet männee itekseen syksyin kevväin oikiaan paikkaan.  Tai autoissa (ja moottorpyörässä) on nappisulkeiset, mutta moottorpyörällä ei ehkä talviajan vallitessa tuu ajetuks, että voip jättää siirtämättä.  Jos ei innostu vääntämään nastoja alle ja lähtemään Luonterin jäälle kevättalvella.  Kiijalla ei ollu mittää asiaa minnekään eilen eikä tännään, en tiijä onko siinä niin viisas kello että männee itekseen kesäaikaan, vai pittääkö käyvä ajamassa taaksepäin katoksessa?

Muistan ko joskus nuorna miesnä - olikohan ihan Ruusperin aikaan? - oli olevinnaan tärkeetä nähä vormulat.  Kisat oli jossain japaniassa tai austraaliassa, ja videonauhuri oli vissiin ensimmäinen just ostettu huusholliin; ei tarvia noussa aamuyöllä kattomaan, pannaan tallennukseen ja katotaan ko ollaan herätty ja aamukohvit juotu.  Ja sitte ei oltu käännetty nauhurista kelloa ja tallennus oli tunnin pielessä, sillon se suututti ihan oikeesti.  Ennää ei vormulat oo kattomisohjelmassa...

Ajat muuttuu, ja miehet niitten mukana...

jv
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2017, 00:07:36 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 31, 2017, 06:04:35 ap
Vastaus #3

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Muut kellot oli heleppoja siirrellä talaviaekaan, niin analookiset kun tikitaalisettii, aenuvastaan vieterivetosen munakellon kanssa on vielä paeni kesken. Sitä kun en ou vielä omalla lokkiikalla suanu pähkäeltyvä miten sen suap siirrettyvä kesäaejasta talaviaekaan, saesko tuohon tiältä jottae vinkkijä miten se tehhään? ::)

-pena-

Lokakuu 31, 2017, 07:06:08 ap
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Nää on taas niitä täysin turhia hommia,jotka
on muualta tulleilla määräyksillä ihmisille
tyrkytetty.

Tosin kukaan ei käske siirtämään-vaan hankaloittaa hiukan,kun pitää muistella,että
oliko vai ei.

Tämä talviaika on muuten se oikea aika-jolloin klo 12.00 aurinko mollottaa just' etelästä.
Tässä voitaisiin mielestäni pysytellä nyt...ilman siirtelyjä.

t. Markku

Lokakuu 31, 2017, 07:13:35 ap
Vastaus #5

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oikea aika on "Laatokan aika", pituuspiiri kulkee Laatokasta pohjoiseen Lieksan kirkkopuiston ja keskustan kautta.
Keskustassa on betonirakennelma jossa varjot kohtaavat kun aurinko on etelässä.
Minulla on kuvakin siitä puhelimessa, vaan eri juttu miten saisi poimittua sen tänne.

L&K.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2017, 07:16:25 ap kirjoittanut Lauri Puirola »

Lokakuu 31, 2017, 07:29:01 ap
Vastaus #6

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Eikös se pituuspiiri kulje myös etelään ko. rakennuksen
nurkalta?  :laugh:

Kuinkas monta astetta tuohon auringon paikkaan etelässä tämä vaikuttaa näin
Orimattilan kohdalla-vai puhutaanko vain sekunneista (kulmamittana) ?

Ei kehtaa ja jaksa
alkaa sitä nyt laskemaan. Kyllä tarkkuus aurinkokelloon riittää-yleensä
aurinko on sitä paitsi pilvessäkin klo. 12.00. Ainakin täällä on.

t. Markku

Lokakuu 31, 2017, 08:30:48 ap
Vastaus #7

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Oikea aika on "Laatokan aika", pituuspiiri kulkee Laatokasta pohjoiseen Lieksan kirkkopuiston ja keskustan kautta.
Keskustassa on betonirakennelma jossa varjot kohtaavat kun aurinko on etelässä.
Minulla on kuvakin siitä puhelimessa, vaan eri juttu miten saisi poimittua sen tänne.

L&K.

Terve!

Tuo kuva on pakko saada., että pääsee tarkistamaan.
Terveisin löpöntien mökkiläinen  :D
BSA "Buzy Beeza"

Lokakuu 31, 2017, 09:41:06 ap
Vastaus #8

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Ei ei Rauzi, sä ajattelet taas asiat vaikeimman kautta.
 Esmes lieden kello on järkevää siirtää vain sen verran, kuin on tarvis.
 Kesällä kun tulee vähemmän paisteltua voi hellaa pitää edempänä ja taas jouluna kun hella hehkuu kaiket päivät, niin piparimurujen taakse tippumisen saattaa samalla estää, kun on syksyllä siirtänyt lieden taaksepäin. Menee se ikävä rako sieltä umpeen.

Seinäkellot olen kohdallani ratkaissut pidemmillä nauloilla. Keväällä eteen- ja talvella taaksepäin. Pääsee paljon helpommalla.

Eräässä radio-ohjelmassa toimittaja ihmetteli työllistymistä ja paheksui esim. sitä, että lääkäri tapetoi itse.  ???
 Tarkoitti tietysti sitä, että ois varmaan varaa palkata siihen ihan ammattilainen.

Itsellä kun ikää tulee ja jos rikastun, niin lopetan kellojen siirron tyystin.
 Teetän homman jollain siirtolaisella.  :-X

Älä ukko oikase. Jos pitkässä naulassa se seinäkello niin kamalaa hinkkaamista jos sitä tunnin siirtelee.
Ja onhan suomessa tuo siirtomaa, ahvenanmaa. Siirrelkööt siellä niin helevetisti ettei täällä herrakansan tartte käyttää tuntia turhuuteen.

Mutta se henkilövaaka. Talvipaino tuntuu nyt kyllä hyvältä. Kymmenen kiloo läks hetkessä. Nopeeta laihduttamista se. Hieno homma se. Vaimo kyllä sano että kun yhteen A4 arkkiin raaputtaa nimensä niin 100 kiloa lähtee samantien. Kumpaakohan puolisoa tarkotti. Vai molempia. Ropleema tämä.

Maaliskuu 30, 2019, 11:07:12 ap
Vastaus #9

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aikavyöhykkeiden tilkkutäkki yritetään välttää EU-maissa – Suomi ilmoitti oman kantansa ensimmäisenä
Europarlamentti puoltaa kellojen siirtelystä luopumista. Suomi ajaa kellonaikadirektiivin hyväksymistä tänä vuonna.

EU-maissa käynnistyy lähiaikoina vimmattu pohdiskelu siitä, mihin aikavyöhykkeeseen kukin jäsenmaa haluaa jatkossa kellonsa asettaa. Tuuminnan taustalla on europarlamentin alkuviikolla hyväksymä päätös, jonka mukaisesti se kannattaa kellonaikojen siirtelyn lopettamista keväisin ja syksyisin vuodesta 2021 lähtien.

https://yle.fi/uutiset/3-10713506
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 30, 2019, 11:12:07 ap
Vastaus #10

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Yli puolet Suomalaisista haluaa talviajan,kun täällä tykätään pimeästä...

Maaliskuu 30, 2019, 11:17:22 ap
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kuulee... viikoloppun taas käännetäää kelloiii...
jv

Maaliskuu 30, 2019, 11:27:23 ap
Vastaus #12

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Itse nukun usein aamulla 06:00, jolloin ulkona ei tarvitse olla valoisaa, mutta taas illalla 21:00 voi ihan huoletta olla valoisaa, koska harvoin olen nukkumassa siihen aikaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 30, 2019, 12:02:22 ip
Vastaus #13

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Itse nukun usein aamulla 06:00, jolloin ulkona ei tarvitse olla valoisaa, mutta taas illalla 21:00 voi ihan huoletta olla valoisaa, koska harvoin olen nukkumassa siihen aikaan.

Jummartaakseni Aurinko paistaa sen minkä sen kuuluu kulloinkin paistaa, riippumatta mihin me ihmiset kellojamme siirtelemme. Tai vaikka jos keksitään että minuutissa olisikin sata sekuntia ja vuorokaudessa 25 tuntia, niin ei se Aurinko siitä ole moksiskaan. Nousee kun aika on. Aika on ikivanha juttu, minun ymmärryksen mukaan se on ollut olemassa aina. Ja Aurinko on ollut olemassa lähes aina, tai ainakin tosi kauan. Kello ja ajan mittaus taas ovat aika tuoreita keksintöjä.

Pimeyteen auttaa vielä uudempi keksintö eli sähkövalo, tai sitten voi muuttaa vaikka Espanjaan. Siis jos ei kertakaikkiaan voi pitää heräämisensä tai nukkumaanmenonsa aikaa ennallaan huolimatta siitä mitä kello kulloinkin on. Olisi kai sekin outoa jos meillä olisi kellot Moskovan ajassa ja kahden tunnin aikaero muuhun Eurooppaan verrattuna?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2019, 12:04:48 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 30, 2019, 12:07:07 ip
Vastaus #14

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Sitä päivää odotellessa kun ei tarvii kelloa mihinkään. Menee maaten kun väsyttää, herää sitten kun ei enää nukuta, lähtee ja tulee kun siltä tuntuu.