Joo-o,tuttu ja v käyrää tappiin useampia kymmeniä ja kymmeniä kertoja nostanut ongelma nuoruusvuosilta kun CB125K5 oli nuoren allekirjoittaneen käytössä mutta olisi pitänyt vaan ohittaa ja päätyä 125cc 2t perinnekoneisiin jotka kulkivat ihan eri tahtiin kuin minun CB ja toimivatkin,tämä tuli katkerasti koettua sinisiä savuja hengittäen ja kauas katoavia perävaloja seuraten.
Jälkijoukoissa tultiin sitten kun tultiin.
Kaasuttimia avattiin tämän tuosta ja neuloja+bensapintaa nostettiin&laskettiin,suuttimia rassattiin ja muuteltiin ellei puhallettu,putsailtu ja ihmetelty kaikkea mikä mieleen juolahti.
Kipinää tuli ainakin tulppa irti systeemillä testaten ja kaikki vaikutti olevan ihan ok,pytytkin oli molemmat samanmoisessa puolikuluneessa kunnossa ja venttiilitkään epänormaalisti vuotaneet tms,kaikkea muistakkaan enää mitä tutkittiin tai oikeastaan vähän vanhempi polvi sitä tutki joka enempi koneista ymmärsi mutta mitään "oikeaa"vikaa siitä ei ikinä kukaan löytänyt.
Mitäpä tuollaisella nuori mies teki kun aina sama juttu eli 2 pyttyisellä lähdettiin ja 1 pyttyisellä kotiin,tulpat oli vakiona nokiset ja niitä kuumenneltiin + vaihdeltiinkin jopa erityyppisiä mutta tulppakoko oli niin ihmeellinen ettei moisia meilläpäin hyllyssä ollut missään ja hinta tietty senmyötä tiukissa rahoissa liikaa.
Tietysti se pimentyneen pytyn tulppa oli sitten läpimärkä ja kuumentamalla yritettiin elvyttää kotosalla kaasupullon päällä tämän tuosta.
Lähti hyvin nopsaa parin kolmen vuoden jälkeen kiertoon kun yhteiselo oli mitä oli eikä ikävä jäänyt.
Nyt aikuisiällä olen kuullut että oli jopa tyyppivika ja vikapaikka olisi kumikurkuissa ja niissä vuotoa vaikka päällepäin olisikin hyvänmoiset eli tutki tuo ja uusi ne ellei muu auta,myös puola voi kuulemma oikutella tuolla tavoin näissä silleen että kylmänä tai kuumana toimii/ei toimi.
Tietysti vehkeet on nyt jo niin vanhoja että vikaa voi olla missä vaan jopa kärjissä+kondensaattorissa,liitoksissa ym ym.
Onko nämä minulle kerrotut jälkidiagnoosit sitten totta vai ei,en tiedä kun CB:tä ei ole ollut 30vuoteen mutta puolaa siihen ei varmaan vaihdettu eikä kumikurkkuja(eikä kyllä nokkaakaan tai venttiilejä),sen muistan 30v takaa jolloin tuo minun ajopelini ei kumminkaan ollut kuin alle 10v vanha eikä loppuun ajettu km määrältäänkään,lukemia en muista.
Toivottavasti tästä oli jotain apua ongelmiisi