Kirjoittaja Aihe: Awo 425 T laturin johot  (Luettu 6975 kertaa)

Heinäkuu 27, 2017, 08:31:49 ap
Luettu 6975 kertaa

antti venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei awo ja simsonimiehet nyt tarviisin apua awon laturin sähköistä.
Mulla ei ole koskaan ollut omistusaikana hiiliä laturissa ja johot irti kopan sisällä ja nyt pitäs lähtee käymään kylältä kauempana awolla niin tartteis saaha laturi lataamaan.
Voisko joltain saada kuvaa tai vaikka soittamalla apua laturin kytkennästä? Vaikka kuva laturin päästä ja vähän kertomusta minne mikäkin menee. Onko laturin jälkeen joku jännitteensäädin oltava kun semmosta mulla ei löydy.
Valot toimii tällä hetkellä akun voimalla sen aikaa kun akussa riittää virta.
Laittakaa vaikka yhteystietoja jos saan soittaa jollekkin.
Kiitos!
En saa liitettyä kuvaa nykytilanteesta tänne mutta voin lähettää kännykkään suoraan jos joku haluais auttaa.
Tai jos kuopion seutuvilla olisi ihan mallia niin voisin tulla käymäänkin.
Tai mullekkin saa soittaa 0407387009
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2017, 08:52:03 ap kirjoittanut antti venäläinen »

Heinäkuu 27, 2017, 09:22:01 ap
Vastaus #1

Paavo Pernu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Säädin on alunperin laturin päädyssä, alareunassa.  Linkin takana kytkentäkaavio.  http://www.awo425.com/wp-content/uploads/schaltplan-awo-touren-1950-52.jpg

Tässä heikkolaatuinen kuva laturista säätimineen: http://www.awo-teile-oldtimer.de/betriebsanleitung/Bilder/Bild_16.jpg
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2017, 09:24:09 ap kirjoittanut Paavo Pernu »

Heinäkuu 27, 2017, 09:43:28 ap
Vastaus #2

antti venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin nuista olikin jo paljo apua kiitos siitä.
Minulta siis puuttuu säädin ja jos jollakin olis semmonen myydä niin ostasin heti poikkeen.
Toisista hiilistä menee johto tuohon yhden kuvan A kirjaimen alapuolelle niin siinä mulla on vain tyhjä reikä että pitää tutkia puuttuuko sieltä takaa jotakin. Muuten näyttäs johot olevan tallessa kun alareunasta tulee 2 johtoa ulos mitkä pitäs mennä varmaankin säätimelle.

Heinäkuu 27, 2017, 09:56:03 ap
Vastaus #3

Paavo Pernu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ylemmän hiilen johto menee laturin runkoon, eli ilmeisesti vain naparuuvi puuttuu siitä kohtaa.

Heinäkuu 27, 2017, 10:10:56 ap
Vastaus #4

antti venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ok.
Nyt ruppee olemaan jo aika selkee homma.
Vielä jos tietäs säätimeen menevien värit. Muistaakseni laturista tulee oranssi ja vaalee johto ulos. Kumpi kummalle puolelle?
Ja saako nuita säätimiä uusia jostain saksanmaalta tai käykö joku muu siihen?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2017, 18:34:48 ip kirjoittanut antti venäläinen »

Heinäkuu 28, 2017, 20:49:16 ip
Vastaus #5

antti venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko jostain säätimen navoista kuvaa niin saisin kytkettyä laturilta tulevat johot nyt.
Sain irrallusen säätimen mikä pitäis olla sopiva tähän mutta ei sovi omalle paikalleen. Vedän johoilla säätimen jonnekkin runkoon kiinni. Minun säätimessä on merkinnät DF D+ 61 ja 51.
D+ ja 61 on yhdessä.
51 ja 61 selviää kytkentäkaaviosta mutta kaksi johtoo laturin sisältä epäselvää että kumpi DF ja kumpi D+.
Laturilta tulevien värit on punainen ja valkea

Heinäkuu 28, 2017, 22:07:38 ip
Vastaus #6

Paavo Pernu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yleensä punainen on D+

Heinäkuu 28, 2017, 22:26:46 ip
Vastaus #7

antti venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Heinäkuu 29, 2017, 14:13:33 ip
Vastaus #8

KariRatilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kolistimenmäen pärtsärit.

Elokuu 04, 2017, 14:53:48 ip
Vastaus #9

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko jostain säätimen navoista kuvaa niin saisin kytkettyä laturilta tulevat johot nyt.
Sain irrallusen säätimen mikä pitäis olla sopiva tähän mutta ei sovi omalle paikalleen. Vedän johoilla säätimen jonnekkin runkoon kiinni. Minun säätimessä on merkinnät DF D+ 61 ja 51.
D+ ja 61 on yhdessä.
51 ja 61 selviää kytkentäkaaviosta mutta kaksi johtoo laturin sisältä epäselvää että kumpi DF ja kumpi D+.
Laturilta tulevien värit on punainen ja valkea

D+ on laturilla se hiili, joka on eristetty rungosta ja siihen hiileen tulee MAHDOLLISESTI myös toinen kenttäkääminpää kiinteästi kiinni.

Tasavirtalatureita on kahta tyyppiä ja niin on myös säätimiä. Toinen on ns. sisäpuolisesen maadoituksen tyyppiä(esim. Lucas latuirit ) ja toinen Ulkopuolisen maadoituksen tyyppiä(Bosch laturit yleensä). Molemmissa systeemeissä on samat liitinmerkinnät, mutta säätimet/laturit eivät käy ristiin. Ei siinä mikään mene rikki, vaikka väärän säätimen laturiin kytketkin, mutta laturi ei lähde lataamaan. Ulkopuolisen maadoituksen systeemissä toinen kenttäkääminpää tulee kiinteästi kiinni D+ hiileen. Sisäpuolisen maadoituksen laturissa kenttäkääminpää on kiinteästi laturin kuoressa.

Kumpaahan systemiä AWO/SIMSON on käyttänyt? En nyt itse muista, kun ei ole ihan äskeen tarvinnut AWOn laturia rassata. Yksityiskohtaisesta laturin kytkentäkaavastakin tuo selviäisi ja säätimen johtojen kytkennät myös.

Elokuu 10, 2017, 12:03:19 ip
Vastaus #10

Jarno Käräjämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on Awossa tuollainen säädin alkuperäisen laturin kaverina. Hyvin pelittää.

http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/2526247-elektroninen-lataussaadin-6v