Kirjoittaja Aihe: Vaijerinipan juottamiseen ohjeita  (Luettu 16392 kertaa)

Heinäkuu 04, 2017, 11:15:31 ap
Luettu 16392 kertaa

Jussi Alanko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nippa tarttis juottaa vaijerin päähän. Tinalla meinasin juottaa, onko hyvä? Ja millä hapolla tuo vaijeri puhdistettiin rasvasta. Oliko suolahappoa vai,,, ja minkä vahvuista ?

Heinäkuu 04, 2017, 12:56:39 ip
Vastaus #1

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ihan juotostinalla jossa lisäaine siellä sisällä olen juottanut ja hyviä on tullut.Eri konsteilla olen putsaillut,mm rasvanpoistolla,mulla ei ole koskaan ollut mitään happoa juotos käyttöön mutta ennen tinausta olen tökannyt levitetyn vaijerin pään juotospastaan en tiedä onko mitään ideaa siinä mutta eipä haittaakaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 04, 2017, 15:03:23 ip
Vastaus #2

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
sitten se vaijeri voi olla jotain mihin tina ei tartu,rosteria tai muuta

Heinäkuu 04, 2017, 16:53:12 ip
Vastaus #3

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nippa tarttis juottaa vaijerin päähän. Tinalla meinasin juottaa, onko hyvä? Ja millä hapolla tuo vaijeri puhdistettiin rasvasta. Oliko suolahappoa vai,,, ja minkä vahvuista ?

Suolahappoa,vahvuudella ei kovin paljon merkitystä,suolahappo ei tosin poista rasvaa,se on hoidettava muilla konstein,hapon tarkoitus on poistaa oksidipinta metallin päältä.

Heinäkuu 04, 2017, 19:32:43 ip
Vastaus #4

Jussi Alanko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos neuvoista, hyvin toimi. Puhdistin tinnerillä ja spriillä ja laitoin juotostahnaa pohjalle > huolellinen sulatus ja kiinni on.  Suolahappoa ei apteekki antanut, pitäisi olla lupa poliisilta. Mistä olette hommaneet ?

Heinäkuu 11, 2017, 10:22:49 ap
Vastaus #5

Ilkka Vastamaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Käytetään sitä juottamisessa suolahappoakin mutta eikö sinkkikloriidi eli ennen sanottu keitetty suolahappo ole oikeaa ainetta.

Heinäkuu 11, 2017, 10:28:15 ap
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos on uusi vaijeri ja uusi nippa, ei muuta tarvita kuin tinalankaa ja lämpöä.

Heinäkuu 11, 2017, 11:41:14 ap
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kuten Pertti sanoi ei muuta tarvita ehkä vaijerin puhdistus öljystä,hapot ym. on hifistelyä tietysti jos kavereita on katselemassa voi käyttää kaikenmaailman aineita ja kertoa taruja vaikeasta lähes ihmiselle ylivoimaisesta työstä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 11, 2017, 11:51:35 ap
Vastaus #8

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eräs ohje on että lyödään pieni nupinaula kiilaksi vaijerinpään ja
nipan väliin. Sitten sulatetaan tinaa reikään niin että nippaa kuumennetaan
ja tina valuu itsestään juotoskohteeseen.

L&K.

Heinäkuu 12, 2017, 05:39:43 ap
Vastaus #9

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tärkeätä on levittää vaijerin pää kun se on työnnetty nippelin reikään.  Samaa asiaa ilmeisesti ajaa tuo nupinaulan laittaminen.

Heinäkuu 12, 2017, 09:40:07 ap
Vastaus #10

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
   Matin jo kymmenes ruutu oli se mistä' pitäisi aloitaa, eli tussu vaijerin päähän.

Heinäkuu 12, 2017, 15:19:22 ip
Vastaus #11

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Olen itse juottanut vaijereita jo vuodesta 1965 ja eteenpäin ja huomasin että Pertin ja Matin opit ovat samat kuin mulla ja nippelit kyllä tarttuvat hyvin.    Tinasyötti tahnat kelpaavat siihen täysin mutta itse käytän kuitenkin  sinkillä sammutettua  suolahappoa . Minun tinaustaidot päivittyivät  vielä vuonna 70 kun menin LUXORILLE töihin ja ensin oli kahden viikon tinauskurssi ja sen jälkeen tinailin 3 vuotta stereolaitteita hihnatyönä !!

Elokuu 02, 2017, 20:10:18 ip
Vastaus #12

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainakin 10 vuotta takaperin suolahappoa sai apteekista. Uusilla osilla ei varmaan tarvitse moisia aineita. Mutta hyvä sitä on hyllyssä olla. Hieman ohi aiheen, mutta viime kesänä piti traktorin jäähdyttäjän pääty paikata. Hiottiin ja putsattiin asetonilla perusteellisesti, mutta niin vain holahti tinat maahan. Hapotuksen jälkeen tarttui heti.

Syyskuu 01, 2017, 04:45:52 ap
Vastaus #13

Kai Vuori

• Vieras
Tinassa dippaaminen toimii hyvin. Ensin juotosnesteeseen (vaikka motonetista) ja sitten tinaan. Ei tarvi linkin työkalua välttämättä kunhan rispaa vaijerin päästä lankoja haralleen.

https://www.youtube.com/watch?v=g_273vfLLa8