Kirjoittaja Aihe: Suzuki gt 125 x4 sähkövika?  (Luettu 3411 kertaa)

Kesäkuu 13, 2017, 13:27:36 ip
Luettu 3411 kertaa

pasiitäsalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Uusi jäsen täällä ilmoittautuu. Sain itselleni tuollaisen otsikonmukaisen pyörän ja ajattelin sitä pistää pikkuhiljaa ajokuntoon, ehkä jopa museoduksi asti. Ensin täytyy kuitenkin varmistua, että se edes käynnistyy. Pari päivää olen tuossa ihmetellyt, kun ei tulpat anna kipinää ja eilen vihdoin sain jännitemittarin lainaan, eikä kärjille tullut virtaa. Tätä forumia selaillessani tajusin, että kill switch on tietysti päällä.  >:( Nyt sitten sain mittailtua ja sähköä tulee ihan täysillä puolille, mutta tulpalle asti mittari näyttää kyllä valon, eli jotain tulee, mutta arvoksi --,-V. Eli ei mitään lukemaa. Tämä ei muutu, vaikka polkimesta potkii. Onko kyseessä rikkinäiset puolat (kovin vaikea uskoa molempien menevän samanaikaisesti), vai joku muu vika?

Itsestäni sen verran, että nuorempana olin mieluummin tyttöjen perään, kuin roplata mopoa. Nyt ikääntyneenpänä kaksipyöräiset on alkaneet kiinnostaa enemmän. Mekaniikasta ymmärrän jotain, mutta sähköpuoli on mulle täyttä hepreaa.

P.S. Olen yrittänyt etsiä palstalta jo neuvoa, mutten haunkaan kanssa ole löytänyt (vai onkohan hakusanat olleet vääriä).

Kesäkuu 13, 2017, 16:50:09 ip
Vastaus #1

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oletan, että siinä on kärjellinen akkusytytys? Ellei niin lopeta lukeminen tähän.
Kun sulla yleismittari on niin mittaa :

1. virrat päällä jännite siitä puolien kärjille menevästä johdosta  runkoa vasten ja samalla pyörittelet moottoria. Pitäis vaihdella 12V...0V...12V ....
 Jos koko ajan 12V  niin kärjet ei mene kiinni. Jos koko ajan 0V niin kärjet ei aukea, konkka oikosessa, tappokytkin päällä tai puolan ensiökäämi poikki

2. ohmit tulpanhatusta runkoa vasten, pitäis olla kilo-ohmeja ellei niin puolan toisio poikki tai tulpanhattu rikki

Kesäkuu 13, 2017, 17:14:52 ip
Vastaus #2

pasiitäsalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia tästä. Alan tarkistelemaan. Sen verran ehdin jo itsekin huomaamaan, että kärjissä on jotain häikkää. Ja pitää hakea jostain yleismittari lainaan, että saan noi ohmit mitattua.

Kesäkuu 13, 2017, 20:48:22 ip
Vastaus #3

pasiitäsalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sen verran raportoin, että puhdistettuani kärjet ja laittamalla ne oikeisiin asentoihin peli alkoi laulamaan. Tuossa sillä jo 1,5 km lenkin tein. Seuraavaksi sitten vaihteiston kimppuun, kun ykkönen ei toimi, mutta voi hyvin johtua siitä, että on seisonut tallissa yli 10 vuotta, eikä moottoriöljyä ole tippaakaan. Kiitoksia vielä kerran avusta.