Kirjoittaja Aihe: Husqvarna Cornette  (Luettu 7655 kertaa)

Toukokuu 22, 2017, 10:49:02 ap
Luettu 7655 kertaa

Jan Lindholm-Vahtera

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Husqvarna Cornette noin vuodelta -60 jonka kunnostamisessa tarvitsen apua. Mopoa ei ole käytetty kolmeenkymmeneen vuoteen ja on seissyt katon alla navetassa. Itse en tiedä mopoista tai moottoreista juuri mitään mutta haluan ottaa asioista selvää ja pitää mopo mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa. Mistä minun pitäisi aloittaa? Ihan ensin aion pestä mopon ja alkaa selvittämään mitkä osat puuttuu. Ainakin ketjusuoja ja oikeanpuoleinen poljin puuttuvat. Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta! Saa ohjeistaa ihan itsestäänselvyyksissäkin. En pahastu  :)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 22, 2017, 14:42:54 ip
Vastaus #1

mikko_koivusalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hieno löytö.

Mopo on ainakin -61, jos ei tuoreempikin. Tyyppikilven numero alkaa 01 eli tyypitetty -61...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarped -59
Jupiter 50 -58
Tunturi Classic -86

Toukokuu 22, 2017, 17:30:02 ip
Vastaus #2

Jarmo Latva-Käyrä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ohje 1: Ennen ensimmäistäkään toimenpidettä, valokuvaa joka nurkalta, läheltä ja kaukaa.
Kuvia pitää ottaa joka paikasta sentti sentiltä, alta, päältä, sivulta, läheltä......
Ohje 2: Kun irroitat jotain, mitä tahansa, ota aina ensin kuvia.
Kuvia tarvitaan kun osia laitetaan takaisin eikä muisteta mitenpäin mikäkin oli.
Ohje 3: Unohda maalit ja maalarit kokonaan, niitä ei saa päästää lähellekkään mopoa.
Ohje 4: Kunnollinen puhdistaminen vaatii osien irrottamista mutta pura vain pieniä kokonaisuuksia kerralla,
laita osat takaisin (kuvien mukaisesti) ennen seuraavan osan irroitusta.
Ohje 5 Vältä kovia puhdistusmenetelmiä, ruosteenirroitusöljy ja puuvillariepu riittää pitkälle. Puhdistava autovaha maalipinnalle.
Kiiltävät osat vaatii erityistä varovaisuutta, varsinkin niklatut.
*
Siinäpä alkajaisiksi.

Solifer M 107 (M 55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Ase-55 (M 55) jne... Kauan kaivattu -60 Exportkin kotiutui keväällä -22.
Toki Exportteja kuumapää ja Thermomat moottoreillakin katon alta löytyy.

Sysy apumoottorin kun vielä löytäisi.

Toukokuu 22, 2017, 21:46:15 ip
Vastaus #3

Mikko Kortelainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Miulla löytys tuollanen Husqvarna aika aihio mut hyvä runko ja takaloksu ois ja tankkikin löytyisi :)
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Toukokuu 23, 2017, 06:00:57 ap
Vastaus #4

Ari Suutarinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Munakone olen rempannut noita tarpeeksi eli enska remmi, stefat,laakerit,tiivisteet ainakin vaihtoon ehkä jotain sähköosaa myös. Toivottavasti mäntä ei ole hirttänyt pyttyyn kiinni sillä noita pyttyjä on todella vaikea löytää.

Toukokuu 23, 2017, 16:28:10 ip
Vastaus #5

marko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä kyseissä cornetessa kaasutin tulee suoraan sylinteriin kiini.minulla kans löytyy uusi sytytyspuola merkintä 38/2

Toukokuu 24, 2017, 07:51:54 ap
Vastaus #6

tarmo koivunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla taas on tyyppinro 09009,lookisesti onkohan vm 59?.Puutteita etulokasuoja ja moottori josta isäukko sanoi sen löytyvän jostain tontilta,eipä ole löytynyt vaikka olen kovasti hakenut.Tuo kuvan mopo on kyllä niin hieno jotta entisöinti kyllä pilaisi sen,,siis minun mielestäni.

Toukokuu 29, 2017, 08:30:23 ap
Vastaus #7

Jan Lindholm-Vahtera

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos kommenteista ja ohjeista!

Mopo on tällä hetkellä noin 250 km:n päässä kotoa ja käyn paikan päällä seuraavan kerran juhannuksena. Tarkoitus on kuljettaa mopo kotikaupunkiini kunhan löydän paikan missä voin sitä jatkossa työstää. Asun rivitalossa eikä minulla ole omaa varastoa.

Juhannuksena aion käydä kaikki ladot ja varastot läpi ja toivon löytäväni ketjusuojan ja rekisterikilven. Mietinkin miten tulee menetellä rekisteröinnin suhteen; mitä tietoja tarvitsen sitä varten? On hyvin mahdollista että rekisterikilpi ei enää ole löydettävissä ja minä olen mopon toinen omistaja. Omistuksen siirrosta pitää varmasti olla kirjallinen todiste? Onko teillä muilla kokemuksia vastaavasta?

Palaan puuttuviin osiin kun tiedän enemmän. Kiitos Jarmo Latva-Käyrä hyvistä ohjeista puhdistukseen liittyen! En aio käyttää maalia tai turvautua maalariin. Mopossa kuuluu näkyä ajan patina.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2017, 08:31:58 ap kirjoittanut Jan Lindholm-Vahtera »

Toukokuu 29, 2017, 22:03:35 ip
Vastaus #8

Jarmo Latva-Käyrä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Rekisterikilpi???
Tarkoitat todennäköisesti vuosittain vaihtunutta vakuutuskilpeä.
Vakuutuskilvellä ei ole mitään tekemistä rekisteröinnin kanssa.
Rekisteröinti kyllä hoituu kun sen vuoro tulee.
Solifer M 107 (M 55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Ase-55 (M 55) jne... Kauan kaivattu -60 Exportkin kotiutui keväällä -22.
Toki Exportteja kuumapää ja Thermomat moottoreillakin katon alta löytyy.

Sysy apumoottorin kun vielä löytäisi.

Toukokuu 30, 2017, 13:04:18 ip
Vastaus #9

Jan Lindholm-Vahtera

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarkoitan kyllä rekisterikilpeä. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

https://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterikilvet/mopon_rekisterikilpi

Toukokuu 30, 2017, 13:06:56 ip
Vastaus #10

Jan Lindholm-Vahtera

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Googlaamallahan sekin selvisi. Eli vakuutuskilpi, aivan niin kuin Jarmo minua korjasi. Rekisteröintipakkoa ei ollut vuosina 1957-1995, ainoastaan vakuutuspakko.

http://www.kilpipaja.com/paja/Mopo.html
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2017, 13:09:46 ip kirjoittanut Jan Lindholm-Vahtera »

Kesäkuu 23, 2017, 08:30:09 ap
Vastaus #11

Jan Lindholm-Vahtera

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on pahimmat pölyt poistettu ja löysin runko- ja moottorinumeron. Puuttuva poljin löytyi mutta ketjunsuojan etsiminen jatkuu. Onko teillä tietoa mistä semmoisen voisi löytää ellei alkuperäistä enää löydy? Kiitos avusta!

Kesäkuu 30, 2017, 00:06:48 ap
Vastaus #12

Jan Lindholm-Vahtera

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mopo on turvallisesti kuljetettu kotiin. Alkuperäistä ketjunsuojaa ei valitettavasti löytynyt, eli sitä haikailen edelleen. Nyt lähden Jarmon ohjeilla liikenteeseen; paljon yksityiskohtaisia valokuvia ja pienien kokonaisuuksien irrottamista ja puhdistusta. Onko suosituksia ruosteenirroitusöljyn ja mahdollisten muiden puhdistusaineiden suhteen? Aion konservoida mopon.