Kirjoittaja Aihe: Solifer export thermomat "vaihde-nakutus"  (Luettu 5262 kertaa)

Maaliskuu 26, 2017, 08:47:06 ap
Luettu 5262 kertaa

Jarmo Kaijansinkko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei.

Mulla on tuollainen Solifer export thermomat, lieneekö 70-luvun alusta.. Osaisko joku vinkata mitä tulisi tehdä kun kytkimen laittaa päälle ja vääntää kahvasta ykkösen, alkaa nakutus eli vaihde ei mene kunnolla päälle..onko rattaissa häikkää tai sitten vaijeri on huonosti...

Varaosiahan näihin löytyy vielä ilmeisen hyvin...

Kiitos kommenteista.

Maaliskuu 26, 2017, 09:14:42 ap
Vastaus #1

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Asia pitäisi korjaantua vaihevaijerien säädöllä, eli ykkönen ei mene päälle, koska vaijerit ei ole oikein säädetty. Thermomat koneet on yleensä -60 luvun puolelta, paitsi Kikstart kone on vm. -70. Onko se 2 vai 3 vaihteinen?

Maaliskuu 26, 2017, 12:37:11 ip
Vastaus #2

Jarmo Kaijansinkko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos viestistä. Tämä on kaksivaihteinen.Mistähän tuon tarkan tiedon sais vuosimallista?

Maaliskuu 26, 2017, 17:20:30 ip
Vastaus #3

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Löytyykö siitä runkonumero? Sen perusteella joku täällä kertoo vuosimallin. Runkonumero on emäputkessa.

Maaliskuu 27, 2017, 11:06:55 ap
Vastaus #4

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Jarmolle tuossa vielä ajattelin sanoa että jos vain vaijerit kulkevat kevyesti ja löysät on säädetty pois vaijereista kahva vapaa asennossa ja kytkin irroittaa niinkuin pitää niin sen jälkeen selviää hienosäädöillä vaijereista.    Muistan sen kuusikymmentä luvulla että kun kytkilevyt olivat liian ohkaiset ja niiden kireyttä piti säätää tiukemmalle niin vaihteitten kanssa oli enemmän ongelmia vaihdetta päälle pannessa.   Vaihde rattaisiin ei varmaan koskaan tule vikaa kun vaihteet kytkeytyy neljällä kuulalla.  Ainut heikko kohta on se pirun halkaistu putkiniitti joka saattaa mennä poikki vaihdelaatikon sisällä . Kuumapää kone ja tämä puhallinjäähdytetty Thermo on sama kone pääasiallisin puolin ja vaihteisto on kopio  Zweirad Union koneesta joka oli esimerkiksi Campingissa 3 vaihteisena  .  Sanoisin että Hollannin kopiosta tuli huonompi, olen omistanut kummatkin ja tässä DKW moottorissa  putkiniitti oli erilaista tekoa enkä saanut sitä vaihteistoa koskaan rikki vaikka ajettiin usein ilmän kytkinvaijeriakin !!

Maaliskuu 27, 2017, 19:56:15 ip
Vastaus #5

Jarmo Kaijansinkko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos viesteistä. en o vielä ehtinyt tutkia konetta sen enempää kun on muuten pelannut moitteettomasti.

Vaijereita pitäis vaihtaa, takalyhty uusia ja putsausta.

Maaliskuu 27, 2017, 20:30:01 ip
Vastaus #6

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vahdevaijerien säädöllä luulisi ongelman ratkeavan. Oli mulla tommonen 2 takavalolla varustettu malli,oli 3-vaihteinen vm.72 tai 73?
MR-rekisteröity peli,harmittaa kun sen myin pois,edelleen...
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Maaliskuu 27, 2017, 20:34:22 ip
Vastaus #7

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se punainen tavallinen takavalo joka oli 60 luvulla, jos joudut uusimaan sen pohjineen päivineen ,nyt  on odotettavissa että sopivuus ei ole sinne päinkään. Minä jouduin hiomaan sitä sieltä sun täältä ennenkuin se meni iholleen ja pitää muistaa että se se punainen päällylasi on kyllä suunnittelijan melkoinen moka.  Täytyy muistaa kiinni vetäessä että ne kartio uppokanta   ruuvinkannat halkaisee sen ruuvinreiät alta aika yksikön ja silloin lasi on romutavaraa . Eivätkä ole aivan halpojakaan . Nuorempana opin sen kirouksen kun aina jouduin lähtemään linja autolla Kuusamoon ostamaan uusia !!!!!!!!!

Maaliskuu 27, 2017, 20:38:06 ip
Vastaus #8

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla  on tällä hetkellä yksi mopoistani   Thermo-66  2  vaihteinen !

Maaliskuu 28, 2017, 06:47:29 ap
Vastaus #9

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Kiitos viesteistä. en o vielä ehtinyt tutkia konetta sen enempää kun on muuten pelannut moitteettomasti.

Vaijereita pitäis vaihtaa, takalyhty uusia ja putsausta.
Jos et uutta vastaavaksi entisöi, niin koita ensin elvyttää ne vaijerit jos ovat ehyet. Ne uudet kun pakkaa olemaan sinnepäin ja nipat ruuvikiinnitteisiä.