Kirjoittaja Aihe: Lasikuitupinnan kunnostus  (Luettu 7505 kertaa)

Maaliskuu 15, 2017, 20:29:58 ip
Luettu 7505 kertaa

Antti Lappalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen kunnostamassa vanhoja Shoein sivulaukkuja ja laukkujen pinta on päässyt haalistumaan harmaaksi.
Laukkuja ei ole maalattu, joten haluaisin saada ne kuntoon jotenkin muuten, kuin maalaamalla, jos mahdollista.
Ilmeisesti pinnalla oleva Gelcoat on kulunut pois? Onko näille olemassa jotain pintakäsittelyaineita?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 16, 2017, 07:53:15 ap
Vastaus #1

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pinta karheaksi ja ruiskulla uusi, paksu gelcoat päälle. Sitten ihan normaali värihionta ja kiillotus. Ei tarvi maalia tai lakkaa.

Maaliskuu 16, 2017, 13:31:14 ip
Vastaus #2

Antti Lappalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pinta karheaksi ja ruiskulla uusi, paksu gelcoat päälle. Sitten ihan normaali värihionta ja kiillotus. Ei tarvi maalia tai lakkaa.

Gelcoat ei mielestäni sovellu kuin laminoinnin yhteydessä tehtäväksi, koska se kovettuu vain hapettomassa tilassa ja jää muuten tahmeaksi.
Sen sijaan parafiinia sisältävä Topcoat soveltuisi tähän paremmin. Sitä saisi myös mustaksi sävytettynä. Taidan hommata tuota Topcoatia.

Lainaus
Gelcoatia ei voi levittää tuoreen korjauskohdan päälle (ilmaa vasten), koska se jää tahmeaksi. Korjauksiin sopiva pinnoite on topcoat, joka on käytännössä gelcoatia, johon on lisätty vahaliuosta.

Lainaus
Topcoat on parafiinipohjainen pintamaali (gelcoat + vaha), joka kovettuu ilman kosteuden vaikutuksesta.

Ymmärsin, että juuri tuon vahan on tarkoitus eristää polyesterihartsi hapelta, jolloin se pääsee kovettumaan.

Maaliskuu 16, 2017, 18:17:16 ip
Vastaus #3

Ilpo Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Se on juurikin näin tahmeaksi jää geelikatilla maalattuna  :'(. Joskus kauan kun on tullut tehtyä lasikuitutöitä lorautetti geelikatin sekaan parafiiniä ja näin saadulla topikatilla siveltiin sisäpuoli . Oletko kokeillut varecla värivahaa ?

Maaliskuu 16, 2017, 19:10:18 ip
Vastaus #4

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen vasta 15 vuotta harjoitellut lainoista, niin mitäpä minä siitä tietäisin. Omat gelcoatit on kyllä kuivuneet ohjeen mukaan sekoitettuna ihan kovaksi asti. Olisi varsin epäkäytännöllistä jos kuitumuottia tehtäessä pinta jäisi jotenkin tahmeaksi. Hankala vahattava olisi. Haen kanssa ei ole kyllä mitään tekemistä. Polyesterin kovettuminen tehdään kovetteella. Ihan samalla lailla se kuitukin kuivaa pinnastaan kovetuttuaan.

Maaliskuu 16, 2017, 19:37:08 ip
Vastaus #5

Antti Lappalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen vasta 15 vuotta harjoitellut lainoista, niin mitäpä minä siitä tietäisin. Omat gelcoatit on kyllä kuivuneet ohjeen mukaan sekoitettuna ihan kovaksi asti. Olisi varsin epäkäytännöllistä jos kuitumuottia tehtäessä pinta jäisi jotenkin tahmeaksi. Hankala vahattava olisi. Haen kanssa ei ole kyllä mitään tekemistä. Polyesterin kovettuminen tehdään kovetteella. Ihan samalla lailla se kuitukin kuivaa pinnastaan kovetuttuaan.

Lueskelin vain aiheesta sen verran, että se Gelcoat vedetään muottiin ennen laminoimista ja se kuivuu vain sillä tavoin. En tiedä onko happi vai mikä, joka vaikuttaa kuivumiseen. Tottahan se on, että 2K -aine kuivuu kovetteella.
Minkä valmistajan Gelcoatia olet käyttänyt?
Mihin tuota Topcoatia sitten tarvitaan, jos Gelcoat toimii samalla lailla?

Maaliskuu 16, 2017, 19:46:04 ip
Vastaus #6

Antti Lappalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tulee hienot laukut.  Oliko raudoissa sopivia, vai joudutko tekemään uudet ?

En ole vielä päässyt sovittamaan, pyörä on toisessa tallissa.

Maaliskuu 16, 2017, 22:01:58 ip
Vastaus #7

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
siihen topcoatiin on lisätty sitä parffiinia että tulee hienompi pinta samaa tavaraa gelcoatin kanssa
nää kovettuu kyllä sillä kovettajalla olkoon pinnassa tai pinnan alla lämpötila vaikuttaa kovettumisaikaan
ite kyllä vetäisin epoximaalin niinkuin venemiehet tekee

Maaliskuu 20, 2017, 15:59:53 ip
Vastaus #8

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Venelehdissä on aika usein gelcoatin ennalistamisjuttuja. Eikös niissä melkeestä aina myllytetä pinta hiomatahnalla ja jollain pehmeällä kiillotuslaikalla? Mutta onkos laukuissa nypyläinen vai tasainen pinta?

Maaliskuu 20, 2017, 18:34:50 ip
Vastaus #9

Antti Lappalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä vähän pelkään, ettei tuossa enää pelkkä kiillotus auta. Pinta on epätasainen ja näyttää että kuidut ovat ihan pinnassa, eli gelcoat on kulunut.

Maaliskuu 21, 2017, 17:58:27 ip
Vastaus #10

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Auttaakohan tuossa sitten mikään muu kuin pinnoitus topcoatilla tai epoksilla?

Biltemasta on saanut veneen paikkamaalaukseen sopivan pieniä ja edullisia purnukoita epoksimaalia. Muista Oulun seudun maalikaupoista en ole löytänyt kuin 3 litran sankkoja.

Jos Bilteman purnukasta vaikka vaahtomuovitelalla laittaisi uutta pintaa?

Maaliskuu 23, 2017, 23:06:39 ip
Vastaus #11

timo myllykoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Motonet,,Hempel  tuotesarjasta löytyy joka tarpeeseen sopivat aineet,,
timppa
Fantic Motor Concord Lei  runkonumerot.
*0019332* malli LEI TX 170
*0001812*
*0001284*
*0001252*  satulaputken tarrassa malli TX 171 ROMA ??
*0001689*