Ruotsin valtion kokonaisvelka- tai saatavatilanteesta en tiijä, mutta sen tiijän, että mie oon Ruotsin valtiolle, tai ainakin Tukholman kaupungille, velkaa summan 1 euroa ja 16 senttiä. Ohitin ruuhkamaksuvalvontapisteen yhen kerran 10 päivä tammikuuta autollani. Onneks vaan yhen kerran, mikä on siihen nähen vähän, että ajelin Slussenin tietyömaaviitakossa harhaan, ja jouduin ajamaan ylimäärästä jonniinverran. Maksu peritään kerralla aina kalenterikuukaudelta.
Eikä tässä vielä kaikki: tämän viikon maanantaina ajoin Värtahamnetista Norrtulliin tunneleita pitkin ja siitä edelleen E4:lle etelään päin. Ja eilen saman reitin takasinpäin. Ja sattu vielä kuunvaihe siihen välliin, ja auton omistaja on autovuokraamo. Eli kaks eri laskua postittannee joku ruottalainen byrokraatti autovuokraamolle, joka toimittanee laskut minulle, ja minä tietysti tunnollisena kansalaisena maksan laskut, lähes vitosen yhteensä. Näin ne asiat hoituu, lähes yhtä tehokkaasti kuin Karin ilotyttöesimerkissä. Työllistyy postilaitos sekä Ruotsissa että Suomessa, muutama paperinpyörittäjä varmasti siinä ohessa, ja saattaa siivun tempasta se juutalaispankkiirikin.
jv