Kirjoittaja Aihe: Kromaus -20 luvulla  (Luettu 6258 kertaa)

Helmikuu 11, 2017, 09:03:10 ap
Luettu 6258 kertaa

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuuntelin eilen radiota ja sama asia oli myös tänään Hesarissa. Nimittäin venemessujen entisöity presidentin
vene joka oli valmistunut 1921. Siinä mainittiin alkuperäisasuun entisöinti ja kromiosien kiilto.
Tietääkseni osat ovat olleet niklattuja -20 luvun loppupuolelle jonka jälkeen kiiltokromaus tuli kuvioihin.
Korjatkaa jos olen väärässä.

L&K.

Helmikuu 11, 2017, 09:24:59 ap
Vastaus #1

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Olet oikeassa, kromaus tuli myöhemmin, 20-luvun lopulla, em veneen osat pitäisi olla niklattuja, joita on kaksi vaihto ehtoa, lähinnä värit.
keltaisempi ja ns kellosepän nikkeloöinti.
Tullut pinnoitaessa hanska virhe, tai toimittajan tietämättömyys.

t.Pitkätakki

Helmikuu 11, 2017, 09:29:23 ap
Vastaus #2

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuuntelin puolella korvalla ohjelmaa eilen, mielestäni itse entisöijä mainitsi myös kromauksesta.
En kyllä viitsi lähteä messuille hänen mieltään pahoittamaan. :laugh:

L&K.

Helmikuu 11, 2017, 09:50:07 ap
Vastaus #3

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kromaus ja niklaus sekoitetaan usein keskenään,kiiltokromaus yleistyi vasta 30-luvulla,on kuitenkin mahdollista että sitä on jossain jo käytetty 20-luvullakin.

Helmikuu 11, 2017, 11:16:43 ap
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

• Vieras
Jossain lehtiartikkelissa presidenttien Kultaranta-veneen entisöijä erityisesti mainitsee ehdottoman alkuperäisyyden mm. juuri pinnoitusmenetelmissä.  Eli ainakin yritystä on ollut.
jv

Helmikuu 11, 2017, 22:15:34 ip
Vastaus #5

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olet oikeassa, kromaus tuli myöhemmin, 20-luvun lopulla, em veneen osat pitäisi olla niklattuja, joita on kaksi vaihto ehtoa, lähinnä värit.
keltaisempi ja ns kellosepän nikkeloöinti.
Tullut pinnoitaessa hanska virhe, tai toimittajan tietämättömyys.

t.Pitkätakki

Tuosta kellosepän nikkelöinnistä en ole kuullutkaan,selvennätkö hieman?

Helmikuu 12, 2017, 07:02:19 ap
Vastaus #6

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Kellosepän nikkelöinti: väri keltaisempi kuin perus nikkelöinti, voi olla ammatti nimike, mutta edesmenneen Raution nilklaamo (Turku) käytti em sanaa, kun oli kyse kulta ja palkinto teollisuuden alihankinnasta, näin kuulin vuonna -75

Helmikuu 12, 2017, 13:22:12 ip
Vastaus #7

Timo Happonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Olen myös kuullut jo kymmeniä vuosia sitten käytettävän tuota "kellosepän nikkeli"-termiä. Tarkoittanee menetelmää ennen kiiltolisien käyttöä nikkelöintiprosessissa. Itse käytän Wattsin-nikkelikylpyjä, jotka edellyttävät mekaanista kiillotusta prosessin jälkeen. Pinta on kellertävämpi kuin teollisuuslaitosten tekemä pinnoite.

Helmikuu 17, 2017, 14:02:03 ip
Vastaus #8

thorolf priester

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulle kerrottin aikoinaan Peltosen hiomolla, että kromauksetkin suoritettiin mattana alussa ja kromi oli kiilloitettava käsin niistä osista jotka jäivät näkyviin. Tämä selittää sen miksi sotia edeltävissä pyörissä on niin paljon mattakromattua pienosaa.
Tallissa muutama Ariel

Helmikuu 19, 2017, 00:43:56 ap
Vastaus #9

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei oikein osu tuo "kellosepän nikkelöinti" termi tuohon ennen kiiltolisien aikaan,koska ennenvanhaan nikkeli kiilloitettiin aina käsin.
Tuo on totta että nykyiset niklausprosessit tuottavat vähän erivärisen pinnan (vähemmän kellertävä). Ikivanha perusnikkelikylpy (Watts),ei välttämättä tarvitse mekaanista kiilloitusta,siinäkin voi nykyään käyttää kiiltolisiä. Kromi on periaatteessa aina yhtä kiiltävä kuin alla oleva niklaus,eli kromia ei tarvitse kiillottaa mekaanisesti. Poikkeuksiakin on,mutta ne ovat harvinaisia.