Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 startti  (Luettu 10886 kertaa)

Tammikuu 31, 2017, 22:39:51 ip
Luettu 10886 kertaa

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aihe varmaan tuttu monelle eli startti luistaa. Kone kuumana  toimii muttei kylmänä lyö tyhjää. Olen vaihtanut startin rullat, jouset ja  pikkukupit jousien päähän, ei vaikutusta.  Onko kellään kokemusta, onko todennäköinen vika rullien kolojen kuluminen liian väljiksi vai starttirattaan etupuolella olevan "pykämän" kuluminen? Silmämäärin tuo osa näyttää ihan tasaiselta. Kolojen mahdollista väljyyttä  on vähän vaikea silmämääräisesti tarkastella.

Helmikuu 01, 2017, 11:19:32 ap
Vastaus #1

john eriksson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattais varmaan puhdistaa toi startti, vanhat pikeentyneet rasvat jämähtää kylmänä. siihen viittaa toi et lämmin kone lähtee hyvin käyntiin

Helmikuu 01, 2017, 15:05:11 ip
Vastaus #2

Matti Aalto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin ja se vastinpintakin starttirattaassa, mihin rullat vastaa, kuluu myös. Siihen ei auta kun ison rattaan vaihto tai holkitus.
Näin oli joskus omassani. Ei auttanut jousien ja rullien vaihto.

Helmikuu 01, 2017, 19:36:02 ip
Vastaus #3

Frank Salin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse vaihdoin sekä rattaan että tuon vapaakytkimen (vai miksi sitä kutsutaan?) eikä lyö tyhjää.

Helmikuu 01, 2017, 21:20:08 ip
Vastaus #4

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse vaihdoin sekä rattaan että tuon vapaakytkimen (vai miksi sitä kutsutaan?) eikä lyö tyhjää.

Niin, sitä tässä juuri ihmettelen, että pitääkö ne molemmat vaihtaa, olisin aloittanut jomman kumman vaihdolla, jos tietäisi kumpi niistä todennäköisesti ensin kuluu.

Helmikuu 03, 2017, 21:15:21 ip
Vastaus #5

Marko Tolvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saman homman tein kuin Frank. Ei lyö enää tyhjää ja vaihdoin kaikki muut romut ekaksi ja ei auttanut.
Ratasta en tosin vaihtanut vaan ainoastaan uusin sen rungon.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2017, 21:17:19 ip kirjoittanut Marko Tolvanen »

Maaliskuu 27, 2017, 21:55:20 ip
Vastaus #6

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
generaattoria
Sain otettua generaattorin vihdoin irti mutta kun yritän ottaa sitä kolmella ruuvilla olevaa osaa irti (clutch, outer), ruuvit ei hievahdakaan. Onko siinä joku lukitus? Räjäytyskuvista asia ei käy ilmi enkä oikein uskalla alkaa paukuttaa generaattoria iskumeisselillä, eikös generaattori ole aika herkkä kapistus?

Maaliskuu 28, 2017, 08:10:04 ap
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Jos niitä uppokanta-ristipääruuveja tarkoitat, niin ne neuvotaan laittamaan lukitteen kanssa ja lisäksi turmalla lyömään kannan reunaan lisävarmistus. Taitavat suositella lisäksi että aina laitettaisiin uudet ruuvit.

En näe syytä miksi roottori ei kestäisi "kohtuullista" naputtelua iskumeisselin kanssa, jos alusta on puhdas ja tasainen. Ruustukkiin ei kannata puristaa, eikä lämmittää, magneetit ei tykkää liian kuumasta.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 28, 2017, 22:47:25 ip
Vastaus #8

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos niitä uppokanta-ristipääruuveja tarkoitat, niin ne neuvotaan laittamaan lukitteen kanssa ja lisäksi turmalla lyömään kannan reunaan lisävarmistus. Taitavat suositella lisäksi että aina laitettaisiin uudet ruuvit.

En näe syytä miksi roottori ei kestäisi "kohtuullista" naputtelua iskumeisselin kanssa, jos alusta on puhdas ja tasainen. Ruustukkiin ei kannata puristaa, eikä lämmittää, magneetit ei tykkää liian kuumasta.

Niitäpä juuri tarkoitan, tosin edellinen seppä on vaihtanut ne talttapääruuveiksi, mikä ei tietenkään auta avaamista. Yritin tuossa naputella niitä kohtuuvoimalla iskumeisselillä, ei sitten yhtään antaneet periksi. Tietäisi vaan miten lujaa uskaltaa takoa kun generaattori on aika kallis jos sen onnistun tuhoamaan.

Maaliskuu 29, 2017, 18:58:35 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Heh, spelltsekki pistelee omiaan ;D Kirjoitin jotta "tuurnalla", vaan koneäly korjasi "turmalla". Mutta asia varmaan selvisi.

Itse olen optimisti ja tilasin vain rullat, jouset ja uudet ruuvit. Saa nähdä miten käy. Uskon ja toivon että mulla on rullat ja jouset vain jumissa kun lämpimänä starttaa hyvin, kylmänä välillä lipsuu. Käynnistänkin lähes aina polkimella. Mutta koko moottori on tuntunut minun käytössä näiden vuosien aikana notkistuneen, aluksi sotki aina öljynsäkin heti muutamalla sadalla kilometrillä, nyt pysyy öljyt aika puhtaana koko vaihtovälin. Starttikin on parantunut koko ajan, mutta ei vieläkään ole ihan kunnossa, ehkä ensi talvena kurkistan sinne.
Kari

Maaliskuu 29, 2017, 22:04:05 ip
Vastaus #10

Hannu Honka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Heh, spelltsekki pistelee omiaan ;D Kirjoitin jotta "tuurnalla", vaan koneäly korjasi "turmalla". Mutta asia varmaan selvisi.

Itse olen optimisti ja tilasin vain rullat, jouset ja uudet ruuvit. Saa nähdä miten käy. Uskon ja toivon että mulla on rullat ja jouset vain jumissa kun lämpimänä starttaa hyvin, kylmänä välillä lipsuu. Käynnistänkin lähes aina polkimella. Mutta koko moottori on tuntunut minun käytössä näiden vuosien aikana notkistuneen, aluksi sotki aina öljynsäkin heti muutamalla sadalla kilometrillä, nyt pysyy öljyt aika puhtaana koko vaihtovälin. Starttikin on parantunut koko ajan, mutta ei vieläkään ole ihan kunnossa, ehkä ensi talvena kurkistan sinne.

Asia selvisi koneälystä huolimatta, kiitos! Itsekin olin optimisti ja vaihdoin nuo yleisesti kuluvat, mainitsemasi osat. Toimi muutaman käynnistyksen, ja sitten alkoi taas luistaa. Toivottavasti sinulla on parempi tuuri!

Maaliskuu 30, 2017, 16:53:14 ip
Vastaus #11

Hannu Pelkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yksi kaverini kertoi vaihtaneensa useisiin Honda 305:iin alkuperäisten jousten tilalle sopivan mittaiseksi lyhennetyt jouset kuivamustekynästä. Hän kertoi, että tuo luistamisongelma loppui siihen.

Maaliskuu 30, 2017, 18:29:46 ip
Vastaus #12

Hakala Mikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys kaikille ja tähän aiheeseen liittyen kysyisin omasta startista. Pyöräni on -80 cb650 rc3.  Startti alkoi jo viimekesänä lyömään tyhjää. Käytännössä kuuluu vaan sähkömoottorin surina tai välillä starttaa.

Vaatiiko ehjääminen koko koneen purkamisen?  :embarassed:

Huhtikuu 03, 2017, 20:46:59 ip
Vastaus #13

Hakala Mikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja kylmällä moottorilla ei startti tahdo ottaa mutta kuumalla laalista  :-\

Huhtikuu 04, 2017, 10:15:58 ap
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Kannattaa Mikko aloittaa uusi säie jonka otsikossa on oman pyöräsi tyyppi, saat ehkä paremmin vastauksia.

Todennäköisesti kolmepuolikas twini, jonka juuret ovat 60-luvulla, on "vähän" erilainen kuin tuo uuden sukupolven kuuspuolikas (taitaa olla fouri?). Harvalla harrastajalla on kokemusta molemmista malleista ja kuuspuolikkaiden harrastajat eivät välttämättä tätä keskustelua lue.

Jos pyörässäsi on vastaavanlainen ketju-vapaakytkinstartti kuin kolmepuolikkaissa, samat vinkit saattavat tietysti toimia sinunkin pyörääsi.
Kari