Kirjoittaja Aihe: Honda CB750 K3 tulpan kierteet  (Luettu 12325 kertaa)

Tammikuu 14, 2017, 16:39:44 ip
Vastaus #15

martti_jyryla

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse kyllä välttäisin Tuutin kannen irroitusta, jos siihen ei ole muuta syytä kuin tulpan kierteet. Siinä on nimittäin sellainen mahdollisuus että noi teräspultit tuo tuosta kannesta lisää kierteitä pihalle ja niitä helikoileja tehdään sitten vähän enemmän.

Ja joka tapauksessa irroituksen jälkeen tuo kansi täytyy jälkikiristää lämpimäksi käytön jälkeen, eli taas kone pois rungosta, nokka pois jne.

Joten kyllä tuo koko koneen vienti koneistamoon on se yksinkertaisin tapa, jos ei sitä hommaa itse tee.

Tammikuu 14, 2017, 17:41:22 ip
Vastaus #16

Janne Aejmelaeus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilen itse :) Venttiilikoneisto on purettu...seuraavaksi kansi irti. Tiiviste löytyy, eli siitä ei lisäkustannuksia tule.

Muutenkin mielenkiintoista nähdä, mitä sieltä paljastuu. Koskaan en ole konetta aukonut ja ajetuista kilometreista ei ole tietoa.

Tammikuu 14, 2017, 17:43:42 ip
Vastaus #17

Janne Aejmelaeus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hmm, vastasin ennen kuin huomasin viestisi Martti. Huh, onko tosiaan niin, että pakko jälkikiristää (kone irti uudeleen)?  :o Argh

Kuinka pian jälkikiristys pitää tehdä? Voiko vaan polkasta tallissa käyntiin ja antaa lämmetä, vai pitääkö ajaa x kilometrejä?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2017, 17:45:50 ip kirjoittanut Janne Aejmelaeus »

Tammikuu 15, 2017, 12:33:07 ip
Vastaus #18

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun kerran moottori on irti, niin helpoin ja halvin tapa on viedä se moottorikoneistamoon, jossa on osaaminen ja välineet. Siellä homma hoituu. Kantta ei tarvitse irrottaa operaation takia. Se tulpan kierteen koko ei muuten ole 14mm, vaan 12mm.
Kuka haluaa tehdä itse ja kuka ei  ???
Helpoin ja halvin ????? Kiikutat koko motin korjaamolle (pärnäsen) ja sitten vielä maksat monta kertaa enemmän kuin työvälineet maksaa, korjaamon omistaja ?
Ai että 12 mm, kah ihmettä, mulla on useammankin kokoisella kierteellä  ;)

Koneistamossa sytytystulpan kierteen korjaus maksaa 35 - 45 euroa, työkalut itselle hankittuna tuplaten.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Tammikuu 15, 2017, 12:58:09 ip
Vastaus #19

Janne Aejmelaeus

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tammikuu 15, 2017, 13:20:16 ip
Vastaus #20

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hmm, vastasin ennen kuin huomasin viestisi Martti. Huh, onko tosiaan niin, että pakko jälkikiristää (kone irti uudeleen)?  :o Argh

Kuinka pian jälkikiristys pitää tehdä? Voiko vaan polkasta tallissa käyntiin ja antaa lämmetä, vai pitääkö ajaa x kilometrejä?

Ei se kansi mitään jälkikiristystä tarvitse. Ohjeen mukaan huolellisesti momenttiavaimella kiristäen homma hoituu.

Tammikuu 15, 2017, 13:22:16 ip
Vastaus #21

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilen itse :) Venttiilikoneisto on purettu...seuraavaksi kansi irti. Tiiviste löytyy, eli siitä ei lisäkustannuksia tule.

Muutenkin mielenkiintoista nähdä, mitä sieltä paljastuu. Koskaan en ole konetta aukonut ja ajetuista kilometreista ei ole tietoa.

Jos kannen ottaa irti, niin pelkkä kannentiiviste ei riitä. Siellä on muitakin uusittavia tiivisteitä. Eli tarvitaan yläpään tiivistesarja.

Tammikuu 15, 2017, 13:28:52 ip
Vastaus #22

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jes, kiitos neuvoista!  ;D

Ette sattumalta tuntis Tampereen alueelta jotakin hyvää/edullista koneistamoa?

Tampereella Tammer-Diesel, Hämeenlinnassa Hämeen Diesel, Vammalassa Vammalan Moottorikoneistamo. Moottoripyöräkorjaamoillakin taitaa olla välineet. Kannattaa soittaa ja kysyä hinta etukäteen.

Tammikuu 15, 2017, 13:38:06 ip
Vastaus #23

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Ja kun kerran otat kannen pois nii tarkista männänrenkaiden kunto samoin ainakin ohjureiden kumit vaihtoon .Yksi vaihto ehto tulla meille ja ostaa täysin kunnostettu kansi ja jättää vanha mulle.

Tammikuu 15, 2017, 20:54:02 ip
Vastaus #24

Janne Aejmelaeus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pakko kysyä tarkentava kysymys: mitkä ohjureiden kumit? Venttiilien?  :o

Kansi lähti nätisti irti! Nokkeketjun kiristäjän rulla oli ihan päreinä.

Tammikuu 15, 2017, 22:40:26 ip
Vastaus #25

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa nyt otta ne venttiilitkin irti, kun kansi kerran on pöydällä ja tarkastaa.

Itse aloin taannoin autoon venttiilivarrenkumien vaihdon. Ajattelin, että no katsotaan nyt ne venttiilitkin samalla, kun on kansi pöydällä. Olikin kolmesta pytystä venttiilit melko karseessa kunnossa, vaikka ei juuri käynnissä näkynyt. Piti sitten käyttää koko kansi koneistamolla.

Tammikuu 16, 2017, 09:23:20 ap
Vastaus #26

Janne Aejmelaeus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt ajaudutaan vähän ohi alkuperäisestä kysymyksestä, mutta jos kannen irrottamisen yhteydessä olisi hyvä käydä läpi männänrenkaat...niin mikä olisi hyvä paikka hankkia uudet (jos sitä vaativat)?

Oletan, että jotkut yleismalliset, kunhan on sopivalla halkaisijalla, käyvät?

Tammikuu 16, 2017, 09:47:55 ap
Vastaus #27

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Multa löytyy myös orgis sarjoja taitaa olla kaikia kokoja .On std ,025,0,75,1.00 joita käytetään.Sittenhän pitää myös mitata sylinterin koko jotta selviää että riittääkö pelkkä rengastus.

Tammikuu 19, 2017, 13:38:50 ip
Vastaus #28

Kari Bremer

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://www.moottorityo.fi/

tuolla teetin kaikki koneistukset wingiin tehtiin täydellinen kone remontti en pitänyt kalliina soita ja kysy tarjous :)

Kari