Kirjoittaja Aihe: Vaasako menetetty  (Luettu 22366 kertaa)

Joulukuu 18, 2016, 15:37:06 ip
Vastaus #15

Niilo Nikkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Joulukuu 18, 2016, 18:32:35 ip
Vastaus #16

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Moni terveydenhuollon ongelma ratkeasti kerta heitolla kun luulosairaille, elämäntapa valittajille ja seurankipeille järjestettäisiin oma vastaanotto jossa jaettaisi kalkkitabletteja sen puolen tunnin mukavia rupattelun jälkeen. Niitähän siellä ramppaa kuulema suurin osa asiakkaista.
 Samma palvelu po svenska.   ::)

Joulukuu 21, 2016, 10:06:53 ap
Vastaus #17

Tarja Montonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meiltä Kouvolasta viedään kaikki kirurginen toiminta. 70 000 asukkaan kaupungista. Ja Vaasassa ne itkee muutaman kymmenen ruotsinkielisen muutamaa matkaa Seinäjoelle.
Täällä itäisemmässä osassa maata venäjällä pärjää terveydenhuollossa paremmin kuin ruotsilla, eihän sitä kukaan puhu. Itse asun kaksikielisen alueen rajalla, vaan hyvin pärjäsin bensakassana muinoin: asiakas sai ihan vapaasti puhua ruotsia, minä puhuin suomea. Hyvin sujui.
Tammisaaressa eikä Vaasassakaan ole ollut ongelmia asioida. Englannilla viimeistään on saanut itsensä ymmärretyksi.

Jos MINÄ saisin päättää, pakkoruotsi poistuisi koulusta turhana kielenä. Suomi sen sijaan tulisi pakolliseksi. Tammisaaressa ja Vaasassakin ja mitä niitä muita siellä rannikolla onkaan.

Joulukuu 21, 2016, 10:27:54 ap
Vastaus #18

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Meiltä Kouvolasta viedään kaikki kirurginen toiminta. 70 000 asukkaan kaupungista. Ja Vaasassa ne itkee muutaman kymmenen ruotsinkielisen muutamaa matkaa Seinäjoelle.
Täällä itäisemmässä osassa maata venäjällä pärjää terveydenhuollossa paremmin kuin ruotsilla, eihän sitä kukaan puhu. Itse asun kaksikielisen alueen rajalla, vaan hyvin pärjäsin bensakassana muinoin: asiakas sai ihan vapaasti puhua ruotsia, minä puhuin suomea. Hyvin sujui.
Tammisaaressa eikä Vaasassakaan ole ollut ongelmia asioida. Englannilla viimeistään on saanut itsensä ymmärretyksi.

Jos MINÄ saisin päättää, pakkoruotsi poistuisi koulusta turhana kielenä. Suomi sen sijaan tulisi pakolliseksi. Tammisaaressa ja Vaasassakin ja mitä niitä muita siellä rannikolla onkaan.

:)

Joulukuu 21, 2016, 10:38:36 ap
Vastaus #19

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No tuo kielipolitiikka täällä jyllää, palvelualalle ei mitään asiaa jos et ruotsia puhu, toisinpäin ei niin nuukaa vaikka ruottalaanen vain pari sanaa suomea puhuis eli suomenkielisiä syrjitään.
Vaasa on jo kauan ollut junien ja bussien kääntöpiste, onnetonta rakentamista ja monet tontit kaupungin kupeessa olleet vuosia tyhjillään, uusille asuntoalueille menevät tiet suunniteltu reippaasti pienemmälle liikennemäärälle mitä todellisuudessa.
Tulihan tänne uusi matkahuolto-asema eli oikein matkakeskus, onneton hiirenpaska maasillan alla, vanha oli paikkana parempi ja olis tuos ollu tonttia rakentaa suurempikin rakennus kunnollisella parkkitalolla jonne työmatkalaiset vois autonsa päiväksi jättää jos eri paikkakunnalla töissä kulkisi junalla mutta ei niin ei.
Mediassa kovasti hehkutetaan vaasaan opiskelu ja työpaikkakaupunkina, no opiskelijoita on mutta valmistuttuaan muuttavat pois joko tuon kielen tai töiden takia, ei täällä ole kun wärtsilä ja abb:n mäellä muutama halli jossa toimintaa, pikkufirmoja löytyy mutta ei täällä töitä tahdo saada muuta kun vuokrafirman työntekijänä, jos sieltäkään.
Töitä pitää alkaa kattelemaan eri paikkakunnalta, esim seinäjoelta, sinne ei vaan omalla autolla kannata alkaa kulkemaan mutta kulkeeko nuo junatkaan ja kun ensvuonna taas työttömiä kuritetaan lisää niin ei tiedä mitä tässä pitäis tehdä.
Veroja maksan työttömänä enemmän kun koskaan työssäoloaikana vaikka ei ollut asuntolainaa.

Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Joulukuu 21, 2016, 10:39:37 ap
Vastaus #20

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Lainaus
Meiltä Kouvolasta ...........................................................siellä rannikolla onkaan.

:-*
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2016, 10:41:20 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Joulukuu 21, 2016, 11:35:18 ap
Vastaus #21

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kun kielipolitiikkaa käsitellään, niin mitäs mieltä olette siitä, että pitäisikö kaikkien opiskella tai osata suomen kieltä....
jv

Joulukuu 21, 2016, 11:53:20 ap
Vastaus #22

Tarja Montonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kauhiasti montaa pitäisi lainata noista edellisistä, joten en viitti. Paljastan vaan kyllä osaavani myös ruotsia - mutta mielestäni suurempi velvollisuus kuin minulla sen puhumiseen, on Suomeen syntyvällä suomalaisella opetella suomea. Asuinpaikasta riippumatta.

Vaasassa tosiaan pärjäsin ihan ongelmitta omalla äidinkielelläni - Tammisaaressakin vain yhden kerran on ollut ongelmia. Eikä silloinkaan kielen takia, vaan koska Kaupunginhotellin ravintolasta oli loppunut fariinisokeri, enkä saanut Irish Coffeeta jälkiruuaksi vaikka tarjoilijapoika kuinka juoksenteli tuota osa-ainesta etsiskelemässä.

Joulukuu 21, 2016, 14:41:51 ip
Vastaus #23

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Mikäli Ruotsia osaa ja tarvii niin ihmettelen miksi sitä ei sitten käytä??
Outoa minusta.
Tuo logiikkahan on justiin perisuomalainen ja tuota taktiikkaa toteutetaan Vaasaakin+ympäristössä toisinpäin  eli ruotsia puhuva ei "ymmärrä"suomeasi koska antaa piruuttaan toisen nolata itseään ja pitää omaa kivaa yrittämättäkään vaihtaa suomenkieleen jota monet heistä osaavat täydellisesti,hyvin tai kohtuullisesti.
Löytyy kyllä niitäkin joilta ei oikeasti monenkaan sanan ymmärrystä löydy,jopa nuorissa ihmisissä joka lähinnä säälittävää.
Maaseudulla hyvinkin paljon ihmisiä yhäkin jotka ymmärtää vain omaa ihmemurrettaan,ei mitään muuta,ei edes kunnolla oikeaa ruotsia.

Suomi on virallisesti 2 kielinen,pidit ajatuksesta tai et.

Seuraavaksi voit suunnata Ahvenanmaalle ja yrittää pärjäillä suomeksi kun kerta suomessa ollaan ja se on muuten virallisesti 1 kielinen :D
Minä ainakin itse mieluusti yritän pärjätä huonolla englannillani ja puhua sitä että se säilyisi+kehittyisikin,sama juttu tämän espanjan kanssa joka ihan alkutekijöissään mutta tuskin maltan odottaa että kohta pääsen sönkkäämään maahan jossa sitä puhutaan yhtenä äidinkielenä.
Aivan sama naureskelevatko tai mitä,poikkeuksetta hyvin yllättyneitä positiivisesti jos joku edes yrittää ja nähnyt vaivaa,niinhän sinäkin olisit jos joku yrittäisi suomeksi kommunikoida turistina täällä sinulle.
Minusta sellaiset ihmiset ovat nähneet paljon vaivaa asian eteen ja kovasti yrittäisin kannustaa+kunnioitus nousisi monta pykälää kuin vakioenglannilla kommunikointi joka ei olisi kummankaan äidinkieli.
Harrastuksia kun voi olla niin monenmoisia,minusta huonompiakin voi olla kuin opetella kieliä,muutakin mieltä voi olla vapaasti.
Minä taasen en ymmärrä tietokoneista tai älykännyköistä hölökäsenpölyä..enkä monesta muustakaan asiasta kuulemma.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2016, 15:04:05 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 21, 2016, 16:37:12 ip
Vastaus #24

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
On kivaa kun sanon nimeni ja ei uskota etten osaa Ruotsia, suvun ainut mutta mulla oli vain Suomenkielisiä kavereita. Kyllä Vaasassa suomella pärjää jopa keskussairaalassa, kerran Puolalainen lääkäri ei meinannu uskoa. Annoin sen sitten puhua ja pyysin hoitajan jolle sanoin etten ymmärtänyt mitään, vaikea kieli sen täytyy olla kun monen minuutin puhe suomennettuna oli 30 sek. Ikää kohta 60V eli hyvin pärjää enkä mä tota sairaala asiaa ota mutta juuri anoppi 5 päivää letkuissa kiinni niin kuka sitä olis ollu Sjoella katsomassa. Hoito oli vaasan sydänosastolla hyvää ja sairaala pärjää hyvin hoitojen suorittamisessa ja just peruskorjattu yms. Kyse ei ole ettei Sjoki olisi hyvä mutta säästöt kyllä sulaa matkoihin, pitää ajatella myös omaisia. Henry on hyvin hyvin vihainen, päitä putoo seuraavissa vaaleissa.

Joulukuu 21, 2016, 17:08:13 ip
Vastaus #25

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Suomi on virallisesti kaksi kielinen maa, ja hyvä niin koska Suomen maassahan puhutaan virallisesti kolmea kieltä.  :)
 Jos puhuu äidinkielenään ruotsia niin eihän sitä kukaan estä tai kiellä. Mutta jos suomessa on vain muutama ruotsinkielinen jotka ei IHAN OIKEASTI ymmärrä suomenkieltä. Suomenkieltä puhumaan haluttomia on varmasti enempi, ja sekin heille minun puolesta suotakoon. Kommunikoidaan vaikka ralli-enklannilla, jos ei muuta yhteistä kieltä löydy. Eikö näille osaamattomille ihmisille pitäisi ihan terveen järjen mukaisesti opettaa suomenkieli, eikä lopuille 5,5 miljoonalle suomenkieltä äidinkielenään puhuvalle pakon edestä ruotsin kieltä? Ja tämä kaikki vain siksi että nämä muutama saa palvelua äidinkielellään. Se on ollut aivan järjetön määrä hukkaan heitettyjä resursseja, muutaman ihmisen haluttomuuden takia.

Kielitaito on rikkaus. Ja monen asian ihminen oppii huomattavasti paremmin vapaehtoisesti kuin pakon edestä? Olen sitä mieltä.

Ps. RKP:llä on puolueena monia viisaita ajatuksia, mutta tulevat olemaan iät ja ajat marginaalipuolueena tuon kielipoliittisen hirttääntyneisyyden takia. Eikä se hallituspaikkakaan näytä enää olevan automaattista, niin kuin se on tähän asti ollut monet vuosikymmenet.

Joulukuu 21, 2016, 17:34:40 ip
Vastaus #26

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun sydän leipoo kiinni ei se tajuton ymmärrä mitään kieltä ja sama minkäkielinen lääkäri sen hengen pelastaa, se pitkä matka tässä kaihertaa.

Joulukuu 21, 2016, 18:05:28 ip
Vastaus #27

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Rovaniemelle on pisimmät kuletusmatkat yli 500 kilometriä. Son saman verran, ku Oulusta Vaasan kautta Poriin. Pitkä matka on aika suhteellista.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 21, 2016, 19:05:43 ip
Vastaus #28

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On se liikaa jos sydän tilttaa, aivoveren vuoto on jo pelattu peli. Sipilä ja kamut kiittää maksetuista veroista.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2016, 19:07:26 ip kirjoittanut Henry Eklund »

Joulukuu 21, 2016, 19:27:29 ip
Vastaus #29

Jaakko Latvanen

• Vieras
Juu, kyllä keskussairaala kaikella mahollisella valmiuvella ja ympäri vuorokauven toimien pittää olla jokaisessa kylässä, esmes Nuorgamissa, Kaamasessa, Inarissa, Ivalossa, Kakslauttasessa ja Sodankylässä.  Mutta moottorpyöristä ei saa periä saanviienkympin veroa... ja Sipilän vika jos ei oo, kyllä Kekkonen ois hoitanu niin että ois...
jv