Miullakii on nyt asiantuntemusta tästä aiheesta: olin sunnuntain ja maanantain nuoremman pojan tavaroita auttamassa Abrahaminkavulta Pajamäkkeen. Helsingissä. Siellä on enemmän liikennevaloja ko Anttolassa. Ja autoja, mitkä enimmäkseen lähtevät kohtuu nopsasti liikkeelle, ko vihreet vaihtuu. Vaan kyllä seistiin paikallaankin, Töölöösessä ja muualla. Autoja ja ihmisiä oli paljon, niitä tavaroita ei onneks ollu kovin paljon. Asian vierestä, ni käytiin Ikeassakin, eikä tarvinnu olla yksin sielläkään.
Enemp vakavasti, ni miun muistikuvien mukkaan (oon asunu Korsoosessa kuus vuotta ja osan siitä ajasta ajanu Katajanokalle työmaalle) pääkaupunkiseuvun liikenne on muuttunut rytmiltään 90-luvusta mieluummin rauhallisemmaks, ja esimerkiks jos maalainen huomaa viime tipassa enne risteystä olevasa väärällä kaistalla, ni eiko vilkku päälle, tillaa tullee (ei miulle kyllä oo ikinä sillee käyny...).
Sitte taas jo noppeesti asian viereen: persetti maanantaina pimmeellä Munkkivuoressa jonkii verra eellä oikeeta kaistaa menevä auto alko hiljentelemään ja lopulta pysäytti. Olin ohi aikomassa vasenta kaistaa, ko viime tipassa keksin että se antaa suojatielle tulevalle porukalle tietä; piti oikee abseja laulattaa, että sain pysähtymmään. Se suojatie ei liittyny mihinkään risteykseen, oli keskellä selkeetä suoraa maalaispappaa hämäämässä, mutta ei siinä syyllisestä ois kahta sannaa jos en ois saanu seisahtammaa. Tuota mokaa en toivois käyvän ikinä itelle enkä toisille.
Kyllä Anttolassa on hyvä ihmisen ellää, täällä ei kukkaa viivyttele liikennevaloista lähteissä. Mitä nyt joku onneton kuka ei saa moottorpyörääsä käyntii ko pitäs lossista poistua...
jv