On. Vuosimalli rajaa varmaan mahdoton vetää?
On kai edelleen yksi eniten työperäisiä kuolemia aiheuttanut aine.
90-luvulla olin työn vuoksi töissä isossa paperitehtaassa. Siellä oli osassa paikkoja ihan isot varoituskyltit: Sisältää Asbestia!
Perhetuttu,pitkän linjan korjaamo päällikkö GM:llä,kertoi,kun ennen raskaankaluston tai autojen jarruja putsattiin kaikki tehtiin paineilmalla
Oli halli täysi pölyä! Oliko jollain joku suodatin? Oli puolella porukalla se nortti joka savusi suupielessä.
Muuta ei ollut. Jos olen oikein ymmärtänyt,niin mitkään normi suodattimet eivät estä Asbestin kulkua keuhkoihin.
Kyselin isältä tässä taannoin erään pitkänlinjan korjaamomiehestä jotain,isä sanoi hänen jo kuolleen pari vuotta sitten.
Sanoi käyneen sairaalassa katsomassa häntä. Ei pystynyt puhumaan loppuaikoina. Oli alle 60 kymppinen kuollessaan.
Kuolema aiheutui Asbestista. Ei ollut koskaan töissä raksalla,mutta tuossa GM:n korjaamolla parikytvuotta.
Tätä kirjottaessa,olen itsekin putsaillut noita 50-70 luvun kaluston jarruja sekä kytkimiä paineilmalla. Hionut jarrukenkien pintoja santapaperilla. 90-2000 luvuilla. Ei taida se Malberin tai L&M:n filtteri oikeen suodattaa......