Kirjoittaja Aihe: Tunturi Super Sport 1986  (Luettu 8110 kertaa)

Lokakuu 11, 2016, 12:45:17 ip
Luettu 8110 kertaa

Kim Mäkynen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ostin 2013 kuvien 1986-mallisen Tunturi Super Sportin, joka oli entisöity 2004 alkuperäisiä osia käyttäen (tällaisen dokumentin sain mukaan myyjältä, joka oli saanut sen entisöinnin suorittaneelta henkilöltä).

Nyt kun ensi vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta valmistuksen päättymisestä, tulee minulle mahdollisuus saada oma moponi museorekisteriin. Lähetinkin jo paikalliselle museotarkastajalle nämä samat kuvat näytille ja hän sanoi, että:

• väärät tarrat tankissa
• pakoputken mutka väärä
• jalkatapit väärät
• jarru- ja vaihdepolkimien väri väärä

Mutta en saanut minkäänlaista tietoa siitä minkälaiset mopossani tulisi olla. Löytyisikö täältä apua, jotta osaisin metsästää oikeat mopoon kuuluvat osat. Kerrottakoon vielä, että en tiedä Super Sportien eri vuosimallien eroista mitään.

Etukäteen kiittäen.

/Kimi

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 11, 2016, 14:38:54 ip
Vastaus #1

Jarmo.Peltola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Museotarkastaja taitaa olla oikeassa
Lisäksi esitekuvan mukaan työkalukotelo pitäisi olla musta ilmanpuhdista Breakin, bensahana,bensaletkujen väri musta,etuiskareissa tunturi tarrat
Ja jos hiuksia halotaan niin tankki vanhemmasta ja työkalukotelon kiinnitys,tähtikanta ruuveja,tarvike äänenvaimentaja

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2016, 14:51:20 ip kirjoittanut Jarmo.Peltola »

Lokakuu 11, 2016, 14:51:05 ip
Vastaus #2

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liian vanha ja väärillä tarroilla tankki, muuten kyllä yhtäkkiä ok. Ei se letkun väreihin kaadu.

Lokakuu 11, 2016, 14:53:58 ip
Vastaus #3

Jarmo.Peltola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liian vanha ja väärillä tarroilla tankki, muuten kyllä yhtäkkiä ok. Ei se letkun väreihin kaadu.

Tankkikin varmaan kelpaa tarkastuksessa kun tarrat vaihtaa

Lokakuu 11, 2016, 15:35:02 ip
Vastaus #4

Kari Vähäkainu

• Vieras
Nämä huomasin itse vääriksi noin museotarkastusta ajatellen:
-etupumppujen sävy jotenkin outo? Maalattu väärällä sävyllä?
-etupään haitarikumet taitaa olla väärät (vaikea erottaa tummaa taustaa vasten)
-tankki 77-79 ja väärät tarrat
-työkalukotelo väärän värinen (fillarista)
-tarvikeiskarit takana
-tarvikepakoputki
-maalattu ketjusuoja
-Trialin jalkatapit, kuuluisi olla Tigerin taittuvat
-väärä moottoripukki, kone on 84 ja uudemmissa takaa ylempi, Puch-pelti ei kuulu istua noin hyvin runkoon nähden, pitää olla rakoa
-moottorissa ei ole yläkorvaketta

Jarrupolkimen väri on justiinsa oikea! Vaihdepoljin kuuluu olla tuo muovinen lyhyempi koska jalkatapit on viimeisen vuosimallin suppanassa taaempana kuin muissa. Pakokäyrä näyttää ainakin minun silmiini oikealta, tosin liian kulahtaneelta kunnostettuun mopoon.

Nuo kun korjaisi niin sitten uskaltaisin lähteä museotarkastukseen. No, pakokäyrä saisi olla nätimpikin. Sanotaan näin että mopo on hyvä projekti entisöintiin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2016, 15:43:02 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Lokakuu 11, 2016, 15:54:06 ip
Vastaus #5

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hmm, "entisöity 2004 alkuperäisiä osia käyttäen (tällaisen dokumentin sain mukaan myyjältä, joka oli saanut sen entisöinnin suorittaneelta henkilöltä)".

Olis mukava tietää kuka "entisöinyt", eikös se tuolloin pitäis olla alkuperäistä vastaava ja tarvikevaimennin ei ole alkuperäinen osa. 
Etupumput on varmaan maalattu motip -merkin RAL 7002 -sävyllä, se on tuon värinen, ehkä hivenen tummempi kun alkuperäinen harmaa.
Tuohon vm kuuluu tuo suurempi ilmansuodatinkotelo ja rampit on yleismallin kun ei ole viitsitty etsiä tigerin / suzuki s -malleissa käytettyjä tappeja, kyllä niitä löytyy kunhan nettiä kaivaa.
AMAn sivuilta löytyy hyvät kuvat eri vuosimalleista ja niiden eroista, myös tuo tarrajuttu selviää sieltä jos entisöijä olis hieman vaivaa nähnyt.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2016, 16:00:22 ip kirjoittanut Jarkko Sjölund »
Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Lokakuu 11, 2016, 17:48:00 ip
Vastaus #6

Kim Mäkynen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olipa mieltä nostattavaa lukemista. Taidan kävellä suosiolla ulos ja työntää mopon tallin perukoille odottamaan parempia aikoja. Olin siinä uskossa, että se olisi ollut suhteellisen lähellä alkuperäistä. Olisi pitänyt myydä se tänä kesänä Prisman parkkiksella, kun päällekäyvä ostajaehdokas sanoi: ei se ole hinnasta kiinni...  ;)

En nyt millään viime kesäisen muuttomme jälkeen löydä mopon mukana tulleita papereita, joista olisi selvinnyt "entisöinnin" suorittaneen henkilön nimi. Eikä sillä nyt olisi mitään väliäkään. Sen kuitenkin muistan, että siinä luki ....olen tehnyt sen niin hyvin kuin olen osannut, käyttäen ainoastaan alkuperäisiä osia. Se oli ollut hänen sedällä käsittääkseni uudesta vuoteen 1991/2 saakka. Setä oli sen jälkeen luovuttanut/myynyt mopon hänelle.

Tavoitteenani ei ole 110 % uutta parempi ja alkuperäisempi kulkine, vaan sellainen jonka saa hyvällä mielellä ja omalla tunnolla museorekisteriin. Eli minulle ei jokaisen ruuvinkannan muodolla ole niin väliä. Arvostan kuitenkin niitä, joille alkuperäinen ruuvinkanta on pyhä.

Lokakuu 11, 2016, 18:38:13 ip
Vastaus #7

Antti Rakkolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Miksi Tunturin kanssa tulee aina hiki?
Se, että mopossa on väärät tarrat ei sulje pois sitä, että Super Sport on ehkä paras ajettava Tuntureista. Ainakin mitä itse olen ajanut ja omistanut. Tarkoitan, ettei nämä puutteet laske ainakaan mopon käyttöarvoa. Tavallisia Tuntureita on niin paljon museorekisterissä, ettei sitä kannata välttämättä tarkistuttaa. Minulla on pari Tunturia museoajoneuvona, enkä aio enää lisää tehdä. Jos ajatuksena on säästää vakuutusmaksuissa, säästö jää tavan mopoon verrattuna vuositasolla kovin pieneksi liikennekäytöstä poiston vuoksi.

Lokakuu 11, 2016, 18:49:03 ip
Vastaus #8

Kari Vähäkainu

• Vieras
Suppana ja DX on kohtuu samanlaisia ajaa, tosin DX:ssä on 17" etuvanne mutta paksumpi rengas joten ulkohalkaisija on suht sama 19" renkaan kanssa. Puch-koneinen Tiger on paras ajaa, pehmeä jousitus ja pyöreäreunainen penkki hellivät persausta ja selkää, lisäksi S-mallin levyjarrullinen etupää on plussaa.

79 Trial on pystymmän etuputken ansiosta myös tosihyvä ajaa, mielestäni parempi kuin suppana. Mieluiten ajankin juuri 79 Trialilla tai ässä-tikrulla.

Lokakuu 11, 2016, 21:03:33 ip
Vastaus #9

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toivottavasti et maksanut "toista tonnia" kuten noista on tapana olla pyynti, näitä entisöijiä löytyy joka lähtöön.
Suppanaan saa kuitenkin jo aika kattavasti uutta osaa ja netistä löytyy hyvät ja tarkat tiedot eri vuosimallien eroista ja värityksistä.
Ei tuo nyt maailmaa kaada jos ei museoon kelpaa, pienet muutokset kuitenkin kyseessä.
Normaali liikennevakuutus tosiaa noin satasen luokkaa mutta osakasko nostaa hieman hintaa jos sen ottaa ja mun mielestä kannattaa olla jos mopolla hiemankin enemmän ajelee, jos esim kaupassa käyt ja mopo siitä katoaa niin se on turha porata.

Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Lokakuu 11, 2016, 21:07:40 ip
Vastaus #10

Kim Mäkynen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se oli muistaakseni tonnin paikkeilla. Vakuutukset ovat olleet n. 190 € vuodessa. Minulle tuli yllätyksenä tämä liikenteestä poiston mahdollisuus. Olin siinä uskossa, että siinä tapauksessa tulee toimittaa kilvet konttorille. Nyt näköjään on tullut muutos tuohon. Museointi oli minulla juuri tuon vakuutusasian vuoksi mielessä. Tänä vuonna ehdin ajella mopolla kaksi kertaa – eli siinä tuli kilometreille hintaa.

Lokakuu 12, 2016, 05:42:38 ap
Vastaus #11

Antti Rakkolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos ajattelee kustannuksia, osien vaihtaminen maksaa. Museotarkastus maksaa esim. 60-120 €. Sitten teetät valokuvat, ehkä 10-20 €. Viet seuraavaksi mopon katsastuskonttorille muutoskatsastukseen, hinta esim. 120 €. Eli kuluja kertyy useampi satanen, ennenkuin pääset säästämään vuositasolla ehkä 50 €, kun et kuitenkaan aja sillä läpi vuoden. Menee siis useampi vuosi ennenkuin museorekisteröinti alkaa "tuottaa". Minusta museoajoneuvon status on lähinnä tunnustus hyvin tehdystä työstä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2016, 05:47:03 ap kirjoittanut Antti Rakkolainen »

Lokakuu 12, 2016, 12:58:46 ip
Vastaus #12

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
IF tarjoaa edullista liikennevakuutusta vanhoihin tuntureihin, itellä -80 ss 116e.
Toki hintaan vaikuttaa asuinpaikka ja omistajan ikä.

Joo isän mopon museoin, no rakennuskustannukset jäi reilusti alle tonniin, museotarkastus 120e, paperityöt konttorilla 60e.
Museomopon liikennevakuutus 30e, osakasko 60e kun tavallisessa liikenne 120e, osakasko 22e.

Just käytiin vakuutusjuttuja läpi omalla yhtiöllä ja kysyin paljonko tulis säästöä jos 3 mopoa laittais talveksi seisontaan, no ilmoitus tuosta trafille maksaa 8e/mopo, käyttöönotto on ilmainen, talven säästö noin 10-15e/mopo.
Ei jaksa kikkailla, olkoot vakuutuksissa ympäri vuoden, jos talous kaatuu tuohon vaikkapa yhden mopon kustannuksiin niin sitten on parempi myydä pois.

Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Lokakuu 12, 2016, 14:52:41 ip
Vastaus #13

Antti Rakkolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Just käytiin vakuutusjuttuja läpi omalla yhtiöllä ja kysyin paljonko tulis säästöä jos 3 mopoa laittais talveksi seisontaan, no ilmoitus tuosta trafille maksaa 8e/mopo, käyttöönotto on ilmainen, talven säästö noin 10-15e/mopo.

Mielenkiintoista, miten käytännöt vaihtelee eri yhtiöissä. Tarkistin juuri omasta vakuutusyhtiostä. Palauttavat seisonta-ajalta päivä päivästä, eli saan 124 euroa palautusta maksetusta vakuutusmaksusta kahden mopon osalta.