Kirjoittaja Aihe: Eräs brittien viimeisistä hienoista motskareista, BSA C15  (Luettu 11111 kertaa)

Lokakuu 08, 2016, 17:30:28 ip
Luettu 11111 kertaa

Pekka Havukainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Uudelleenlämmitin seitsemän vuotta sitten erääseen painettuun lehteen tekemäni artikkelin "brittihelmestä".
Vilkaiskaapa:

http://kankaalanpekalta.blogspot.fi/2016/10/nostalgiaa-bsa-c15-brittihelmi-1960.html

Lokakuu 09, 2016, 07:13:31 ap
Vastaus #1

Taito Nuutinen

• Vieras
Juu..tuttu pyörä kuvissa..C15 odottaa minullakin tallissa sitä kauan etsittyä inspiraatiota..

Lokakuu 25, 2016, 16:09:14 ip
Vastaus #2

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kohta niitä pässejä saa upouusia, suuri Intilalainen autonvalmistaja Mahindra on ostanut BSA,n nimen käyttöoikeudet, saas nähdä mitä jännää sieltä tulee.

http://www.motofire.com/2016/10/news/indian-firm-mahindra-has-bought-bsa-motorcycles/

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2016, 16:46:03 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Lokakuu 25, 2016, 16:54:05 ip
Vastaus #3

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kohta niitä pässejä saa upouusia, suuri Intilalainen autonvalmistaja Mahindra on ostanut BSA,n nimen käyttöoikeudet, saas nähdä mitä jännää sieltä tulee.

http://www.motofire.com/2016/10/news/indian-firm-mahindra-has-bought-bsa-motorcycles/

Hieno kuva  :) jäin hieman kaipaamaan A65 -mallia joka mulla oli. Kiva ja asiallinen pyörä kunhan sen ( niksit )  ::) oppi tuntemaan.   

BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Lokakuu 25, 2016, 20:35:22 ip
Vastaus #4

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Minulla oli -72 semmonen BSA A 65 Spitfire, ostin sen Torniosta, kaverilta joka oli itse tuonut sen ruotsista, pyörä taisi olla vm  -67, ja ostaessa hiukan huonokuntoinen ja orkkisosiltaaan puutteelinenkin, mutta toki hyvässä ajokunnossa ja katsastettu sekä suomen kilvissä, se oli leimattu Thunderboltiksi, mitä se ei kuitenkaan ollut, se selvisi vimeistään siinä vaiheessa kun lähti liikkeelle ja väänsi kaasua ;)

Se pyörä on tietääkseni jossain Tampereen seudulla vieläkin, varustettuna Jytä-jammun etuhaarukalla ja levyjarruilla, ne laittoi siihen kaveri jolle möin pyörän, olen myös jutellut pyörän nykyisen omistajan kanssa joku vuosi sitten.

Kiva ja kiivaskulkuinen pyörä se oli, 450 cc Honda oli paperia sen rinnalla, se tuli testattua monta kertaa Kemi-Oulu välillä, tietenkin kuuluisalla 11 km pitkällä  Iin suoralla   :police: 

Kuvassa allekirjoittanut ja pässi -72 kesällä, Kemin Moottorikerhon kerhotalon pihalla kemissä Möylyntiellä ( suomen vanhin toimiva moottorikerho muuten, ja minä olen sen kunniajäsen nr 1)  pässi koki muodonmuutoksen kuvassa näkyväksi sen jälkeen kun kaverini lainasi sitä ja ajoi ulos tieltä, onnettomuudessa  menehtyi hänen kaverinsa joka istui kyydissä.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2016, 20:47:53 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Lokakuu 25, 2016, 21:52:36 ip
Vastaus #5

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Vaikka olen Brittipyörien vannoutunut ihailija.
Tuolla Trumpalla melkein aina lähden, vaikka muita ja tehokkaimpiakin on tallissa.

Sanoisin kuitenkin sanan Reijon kommenttin:
Lainaus
450 oli paperia sen rinnalla,c Honda

Mulla oli vuonna 1968 Honda C 77 eikä ykskään vakiokuntoinen britti tai guzzi tullut ohi.
On vieläkin tallissa projekti osastolla. Kone on 305 cb77, kahdella kaasarilla.

Onneksi britit, tai missä niitä sitten valmistetaan, ovat alkaneet tehdä myös uusia pyöriä.
Laadulla ne tulee uudestaan, niin uskon, ja hyvä niin.
Kuvassa Triumph TR6R 1969 Kukkolaforsenin maisemissa.

Lokakuu 25, 2016, 23:46:23 ip
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Ajoin sillä pässillä Kemistä eteläntien essolta Patelan essolle oulun kupeeseen, aikaa matkaan meni  35 min, ja se matka on yli 90 km, ja välillä on muutama kyläkin joissa piti höröstellä, ainakin hiukan.

Se Spitfire on aika kuumaverinen pyörä, äänenvaimentajia se ei oikein sietänyt, vaan toimi parhaiten suorilla putkilla, tuppasi kuumenemaan laillisilla vaimentimilla.

Ylitalon Martilla kemissä oli silloin uudenkarhea nelipätkä honda, eikä sillä Martin pyörällä ollut mitään jakoa sen pässin kanssa, se kokeiltiin monet kerrat Iin suoralla ja vähön muuallakin.

Minulla oli sitten myöhemmin semmonen trumpan koneella oleva 650 cc TriBsa ( BSA Thunderbolt  650 -74 ), sen olis kepittänyt kakspuolikkaalla suzukillakin, ainakin kevyt kuski.

Tämännäköinen peli se Spitfire oli kun minulle tuli:

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2016, 23:53:18 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Lokakuu 26, 2016, 12:08:59 ip
Vastaus #7

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Ottaisin kyllä tuollaisen pikku pässin talliini, on niin hieno.
Toinen pieni brittipyörä jota olen himoinnut on Triumph Tiger Cub.

Kanervan tapsalla oli täällä torniossa tuollainen.
Harmi että ei päästy koskaan kaupoille.

Lokakuu 26, 2016, 12:40:07 ip
Vastaus #8

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tämmönen pässi Thunderbolt T 650 minulla oli sitten -77, eli oikeasti Triumph Tiger mutta BSA,n merkeillä,  Badge-engineeringiä parhaimmillaan...

Se pyörä kulkeutui minulta Haaparantaan, ja sieltä Tornioon missä se on edelleenkin, ja tietääkseni varsin vähän ajettunakin.

Lokakuu 26, 2016, 12:52:00 ip
Vastaus #9

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mun pyörä oli A65 Lightning. Eroa Thunderboltiin että oli 2 kaasaria. Kenneth´illä Monninkylässä on A65 Spitfire ja se on hyvinkin kiukkuinen pyörä, mm. Amal GP kaasarit. Mun pyörä heräsi "eloon" n. 4000 rpm vaiheilla ja pakoputkien pauke kuului silloin hyvin jetkypärän sisään  ;)
Täytyypä seurata minkälaisia pyöriä Mahindra rakentaa.           
BSA A65LA 1967
Mercedes W220 S500 2000

Lokakuu 26, 2016, 21:13:33 ip
Vastaus #10

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuo minun Trumppa on seiska puolikas.
Saksalainen originaalin näköinen sylinteri big bore ja mahlen korkeapuristeisilla mahlen männillä.

On nautilloinen peli ajella keskikierroksilla ja väännöillä.

Jostain kumman syystä kone käy tasaisemmin kaikilla kierroksilla kuin ennen?
En ole sitä sen kummemmin tasapainottanut, koska ei tärise.

Kyllä toimii, mutta tuollainen pieni pyörä kiinnostais löytää.
BSA 15
Tai Tiger Cub

Lokakuu 26, 2016, 21:52:20 ip
Vastaus #11

Mikko Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aloitin moottoripyöräilyn 70 luvun lopulla uudestaan varsin loppuunajetulla C15 pyörällä. Siitä ei paljon iloa seurannut romu mikä romu. Sitten se meni trial pyöräksi kaverille. Seuraava pyörä oli taas C15  jo ajokelpoinen. Se taas meni 50 vuotis syntymäpäivä lahjaksi  muistaakseni Keravalle. Siitä pyörästä ei kuulunut vuosikymmeniin mitään, kunnes pohjosista tuli soitto. En heti edes muistanut että minulla sellainen oli. Kun pyörän väri paljastui siniseksi, oitis muistin pyörän . Kolmas C15 tuli minulle kun halvalla sain . Tosin minulla silloin oli jo isompi pässi b33 museorekisterissä peräti. Tämän pyörän entisöin ja sain museokilpiin . Se oli kiva pyörä,  kun muitakin pyöriä oli ajokunnossa , tulin sen myyneeksi. Silloin siitä vielä tarjottiin kelpo  rahasumma. Olen kuitenkin  vähän haikaillut pyörän perään , mutta tehty mikä tehty.

Lokakuu 27, 2016, 06:58:27 ap
Vastaus #12

Pekka Havukainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilahduttavan vilkasta keskustelua hienoista brittipyöristä. Kyllä ne saarivaltion insinöörit todellakin osasivat yhtä ja toista. Siltä pohjaltahan japsitkin lopulta ponnistivat maailmanmaineeseen. Omat kokemukseni rajoittuvat yhteen 350-kuutioiseen Royal Enfield Bullettiin vuodelta 1952. Komeat jytinät siitäkin lähti, etenkin kun kosteaan yöilmaan kaasutteli Kiteen rantalavalta kesällä 1959.

Keskusteluketjun avauksessa oli linkki tarinaan BSA C15 pyörästä, jonka omistaa Kari Siitonen. Palautan asian sen verran lähtöruutuun, että liitän tähän alle yhden artikkelissa olleista kuvista. Mikko Hänniselle terveisiä, tapasimme Tallinnan laivalla kesällä 1988. Silloin suomalaisia veteraanimoottoripyöräilyn harrastajia oli matkalla Tallinnan velodromilla olleeseen vanhojen motskareiden näyttelyyn.

Toinen kuva on alkuperäisestä BSA C15-myyntiesitteestä.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2016, 07:13:49 ap kirjoittanut Pekka Havukainen »

Lokakuu 27, 2016, 16:27:01 ip
Vastaus #13

Tomi Silvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mukava talvipyörä. BSA B40

Lokakuu 27, 2016, 16:46:13 ip
Vastaus #14

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Jostain kumman syystä kone käy tasaisemmin kaikilla kierroksilla kuin ennen?
En ole sitä sen kummemmin tasapainottanut, koska ei tärise.

Mun pyörä tärisi korkeilla kierroksilla niin että tankin korkkia sai olla yhtenään laittamassa kiinni  ;D  korkki oli saranalla ja pikalukolla.  Ei se tärinä juurikaan haitannut .. huomasi vain että pyörähän on elossa ! 
BSA A65LA 1967
Mercedes W220 S500 2000