Kirjoittaja Aihe: Museopyörä normikorjaamolle  (Luettu 12998 kertaa)

Heinäkuu 20, 2016, 22:08:26 ip
Luettu 12998 kertaa

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaveri osti museopyörän. Tyhjäkäynti oli hieman hakusessa ja hän vei sen normihuoltoon korjattavaksi. Olivat ensi töikseen poranneet tyhjäkäyntisuuttimet isommiksi, kun heidän mielestään kone kävi laihalla seoksella. Kaasareihin oli juuri vaihdettu uudet sisuskalut tiivisteitä ja suuttimia myöten. Hoh hoijaa...
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Heinäkuu 21, 2016, 09:55:35 ap
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tuliko kuntoon ja olivatko uudet suuttimet alunperin oikeankokoiset/samankokoiset kuin vanhat?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 21, 2016, 10:00:46 ap
Vastaus #2

Risto Saastamoinen

• Vieras
Missäs se museopyöräkorjaamo sijaitsee? Ite tässä joutuu painimaan noitten pyöriensä kanssa kun ei tiedä oikean museopyöräkorjaamon osoitetta.

Heinäkuu 21, 2016, 10:52:59 ap
Vastaus #3

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
nykybensalla ei tahdo 70 luvun ja aikaisemmat suutin koot riittää, poraaminen on tietty tosi herkkää hommaa ja tulee helposti susi ainakin jos tarkotetaan sanammukaisesti poraamista, toivottavasti tuli kuntoon jos ei niin suuttimia voi pienentää laittaa sopivan migi langan reikään ja juottaa täyteen, itte on ole koittanu mutta olen näynyt kun on tehty, ellei siis uusia suuttimia saa, aika kokeilua se tahtoo olla

Heinäkuu 21, 2016, 19:47:48 ip
Vastaus #4

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuliko kuntoon ja olivatko uudet suuttimet alunperin oikeankokoiset/samankokoiset kuin vanhat?
Keysterin uusi normisarja oli kummassakin kaasarissa. Saa nähdä, saako käymään enää kunnolla vai pitääkö hommata uudet suuttimet... Pointti oli siinä, ettei lähdetty sen enempää etsimään vikaa vaan laitettiin porakone heti töihin.

Heinäkuu 21, 2016, 19:59:36 ip
Vastaus #5

Pasi Katava

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulle tuli kerran pyörä jossa kaasarin koho oli rikki ja kaasari tulvi hissukseen. Ammattilainen oli korjannut tilanteen sorvaamalla uuden joutokäyntisuuttimen jotta sai liian rikkaalla olevan tyhjäkäynnin laihemmaksi. Alkuperäinen tyhjäkäyntiruuvi heitettiin luonnollisesti menemään...
Pahin on vielä edessä.

Heinäkuu 21, 2016, 21:03:19 ip
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
harmin paikka tosiaan, vastaisuuden varalle ajatellen olisi kannattanut varmaan sanoa että kaasareihin ei saa koskea ja että asiakas maksaa tutkimisen vaikka vikaa ei löytyisi, normikorjaamoilla on yleensä se ongelma että tutkimisesta ei asiakas maksa

nimim. vanhin poikakin jo ns. ammattilainen vuosia

Heinäkuu 21, 2016, 21:11:32 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Onkos noihin mp-hommiin oikein jotain koulutustakin? Jossain amiksessa tais olla pienkonelinja mutta vähän eri juttu se...

Vaan kuten Tirkkos-kaima totesi, nykybensa on luonnostaan "laihaa", tai näin olen kuullut. Jos ei suuttimesta mahdu tarpeeksi niin silloin se on liian pieni. Ilmaruuviakaan ei kai voi määrättömästi kuristaa. "Poraaminen" toivottavasti tarkoitti jotain muuta kuin "pläkkändekkeriä ja pikku popniittiterää"  ??? "Oikeilla" korjaamoilla on systeemit joilla saa tehtyä tarkasti oikeankokoiset reiät.

Korjaussarjoissakaan ei aina ole oikeita suuttimia, ne kun vaihtelivat markkina-alueittain. Mahtaakohan vanhat olla tallessa, ja olikohan tämä tyhjäkäyntivika peräti syy kaasuttimien "peruskorjaukseen"?

Tuli tässä mieleen, itse säätelin CB350:n kaasuttimia ohjeiden mukaan kun tyhjäkäynti oli alhainen ja epätasainen, onneksi pistin muistiin mitä muutin, koska yllättäen nokkaketjun kiristysproseduuri ja venttiilivälysten säätö nostivat tyhjäkäyntiä sen verran että sain palauttaa ilmaruuvit entisiin asentoihinsa :)

Tyhjäkäynnin vaelteluun auttoi kuin taikaiskusta öljytippa kärkien nokkaan (pistin tippakannusta koneen käydessä, meinasin pudota persuksilleni mutta teinkin pikku sadetanssin pyörän ympäri  :laugh: ). Sitten kun vielä putsailin ja voitelin ennakonsäätömekanismin niin koko "kaasutinongelma" olikin historiaa  :-\

Kari

Heinäkuu 21, 2016, 21:17:06 ip
Vastaus #8

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkos noihin mp-hommiin oikein jotain koulutustakin? Jossain amiksessa tais olla pienkonelinja mutta vähän eri juttu se...

Vaan kuten Tirkkos-kaima totesi, nykybensa on luonnostaan "laihaa", tai näin olen kuullut. Jos ei suuttimesta mahdu tarpeeksi niin silloin se on liian pieni. Ilmaruuviakaan ei kai voi määrättömästi kuristaa. "Poraaminen" toivottavasti tarkoitti jotain muuta kuin "pläkkändekkeriä ja pikku popniittiterää"  ??? "Oikeilla" korjaamoilla on systeemit joilla saa tehtyä tarkasti oikeankokoiset reiät.

Korjaussarjoissakaan ei aina ole oikeita suuttimia, ne kun vaihtelivat markkina-alueittain. Mahtaakohan vanhat olla tallessa, ja olikohan tämä tyhjäkäyntivika peräti syy kaasuttimien "peruskorjaukseen"?

Tuli tässä mieleen, itse säätelin CB350:n kaasuttimia ohjeiden mukaan kun tyhjäkäynti oli alhainen ja epätasainen, onneksi pistin muistiin mitä muutin, koska yllättäen nokkaketjun kiristysproseduuri ja venttiilivälysten säätö nostivat tyhjäkäyntiä sen verran että sain palauttaa ilmaruuvit entisiin asentoihinsa :)

Tyhjäkäynnin vaelteluun auttoi kuin taikaiskusta öljytippa kärkien nokkaan (pistin tippakannusta koneen käydessä, meinasin pudota persuksilleni mutta teinkin pikku sadetanssin pyörän ympäri  :laugh: ). Sitten kun vielä putsailin ja voitelin ennakonsäätömekanismin niin koko "kaasutinongelma" olikin historiaa  :-\
Kari: osuit taas kerran naulan kantaan! Vanhoissa koneissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Itse olen viikon verran yrittänyt padota CB350:n kaasarien tulvimista. Koska uimurien korkeudensäätö ei ole tuottanut lopullista tulosta, olen alkanut epäillä Keysterin korjaussarjan mukana tulleita neulaventtiilejä. Aion vaihtaa paikalla olleet takaisin ja seurata, vieläkö tulvii.

Heinäkuu 21, 2016, 22:04:27 ip
Vastaus #9

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kari: osuit taas kerran naulan kantaan! Vanhoissa koneissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Itse olen viikon verran yrittänyt padota CB350:n kaasarien tulvimista. Koska uimurien korkeudensäätö ei ole tuottanut lopullista tulosta, olen alkanut epäillä Keysterin korjaussarjan mukana tulleita neulaventtiilejä. Aion vaihtaa paikalla olleet takaisin ja seurata, vieläkö tulvii.

Ari, tarkista ettei kohokammionpohjassa olevassa ylivuotoputkessa (messinkiä) ole hiushalkeamaa?

Heinäkuu 22, 2016, 14:21:19 ip
Vastaus #10

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ari, tarkista ettei kohokammionpohjassa olevassa ylivuotoputkessa (messinkiä) ole hiushalkeamaa?

Ei ole näkyviä halkeamia ja bensa tulvii ajon aikana kohokammion ja kaasarin rungon välistä. Tuli sieltä myös viimeksi lammikko tallin lattialle. Vaihdan alkuperäiset neulaventtiilit takaisin, niin varmistuu sekin, onko tarvikeosissa vikaa.

Heinäkuu 22, 2016, 20:27:46 ip
Vastaus #11

Timo Talja

• Vieras
Mulla XLV750ssa tulvi kanssa kohokammion ja kaasarin rungon välistä. Syy oli kovettunut/litistynyt kumirengastiiviste tuoss välissä.

Heinäkuu 23, 2016, 07:07:20 ap
Vastaus #12

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tukossa ne aloittajan manitseman pyörän kaasuttimet ovat, ei siinä suuttimenvaihdot auta jos kanavat ovat töhnää täynnä, on näitä nähty jo liian monta, ensimmäisenä aletaan "säätää" kaasuttimia vaikka paska on syypää käyntihäiriöihin.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 23, 2016, 11:12:19 ap
Vastaus #13

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Totta turisee Reijo. Zitta ja schaiba saattaa lähteä kanavista kun ajaa vaan, kunhan eivät ihan niin tukossa ole että käyntikierroksilla seos laihenee. Tärinä, lämpö ja bensahuuhtelu saattaa irrottaa moskat liikkeelle.
Kari

Heinäkuu 23, 2016, 14:56:02 ip
Vastaus #14

Aki Lötjönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasarit vaan irti ja ultraan pesulle, niin ne alkaa yleensä pelaamaan. Vähän vaan huolellisuutta, että osat menee takaisin oikeisiin koloihin. Ainakin Hondissa Keihinit tarvitsevat pesua joskus. Muista en tiedä.