Kirjoittaja Aihe: Tankin paikkaus tinalla  (Luettu 16112 kertaa)

Heinäkuu 18, 2016, 21:17:52 ip
Luettu 16112 kertaa

Jussi Alanko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tankki vuotaa runkoputken tunnelin yläreunasta noin 3 cm matkalla. Kohdassa lienee kahden pellin saumakohta. Ajattelin paikata kohdan tinalla. Tankki on ollut 2 vuotta tyhjänä ja pesty sinolilla ja vedellä joten sen puoleen pitäisi olla turvallista.

Millä tuota koritinaa pitää lämmittää. Ostanko jonkun ison kolvin vai meneekö ihan elekroniikkakolvilla. Ja pitääkö olla koritina vai käykö tavallinen tinalanka jossa juoksute ?

Heinäkuu 18, 2016, 22:09:47 ip
Vastaus #1

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse hitsaisin kaasulla. Se on helpoin tapa saada tiivis sauma. Esim. Jawan tankin teräs on jotain seosta, koska Tic-hitsi tuotti huokosia. Kaasuhitsi
sopii huonoille teräslaaduille hyvin. Myös alle millin pellit lähes nollapaksuudet onnistuu kaasuhitsauksella. Nim.merk, on kokemusta. :)

Heinäkuu 18, 2016, 22:25:48 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollaiset muotoillut osat ovat syvävetopeltiä joka kovenee vanhetessaan.

L&K.

Heinäkuu 19, 2016, 12:04:24 ip
Vastaus #3

Jussi Alanko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi, kiitos vastauksista. Itsellä ei ole kaasuja, pelkkä mikki, joten ei kun kauppaan ja tinaa ja käsitohoa ostamaan, eiköhän bemun tankki saada kuntoon...

Heinäkuu 23, 2016, 15:27:05 ip
Vastaus #4

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mee Jussi paikalliseen syylärikorjaamoon niillä on aineet ja taito, koritinassa lyijyä. Eikö tuosta ny 4-50€ kannata maksaa ja tulee kuntoon.

Heinäkuu 30, 2016, 08:34:57 ap
Vastaus #5

Ilkka Heinänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi, kiitos vastauksista. Itsellä ei ole kaasuja, pelkkä mikki, joten ei kun kauppaan ja tinaa ja käsitohoa ostamaan, eiköhän bemun tankki saada kuntoon...

Koritinan käyttäminen on ammattimiehen työtä eikä se muutenkaan sovi kuin lommojen täyttämiseen. Koritina on varsin hapero metalli. Kaasulla hitsaaminen on ainoa oikea tapa korjata bensatankki. Itse olen tankkeja hitsatessa käyttänyt kahta eri tapaa estää tankkia tulemasta silmille.
Yksi tapa on tankin täyttäminen vedellä niin että ilmatila jää mahdollisimman pieneksi. Toinen tankin pesu,  huolellinen kuivattaminen ja lisäilman puhaltaminen tankkiin niin että mahdollinen bensa/ilmaseos on niin laiha että se ei kipinästä syty. Tahtoo nimittäin olla niin että vaikka kuinka peset, aina johonkin koloon jää tilkka polttoainetta joka sitten kaasuuntuessaan räjähtää ja sitten tankki on hitsajan naamassa.

Pitää vielä lisätä että jos käytössä on TIG-hitsauslaitteet, ovat ne kaasua parempi tapa. Koritinaa TIGillä ei voi tietenkään levittää mutta hitsatessa TIG pesee kaasun mennentullen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2016, 08:51:51 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Heinäkuu 31, 2016, 12:39:23 ip
Vastaus #6

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Koritina on hyvä ja helpo .Olen paikannut maalattujakin tankkeja sisäpuoleln saumasta ja ei vaurioita ulkopintoihin vähäisen lämmön takia.

Heinäkuu 31, 2016, 12:50:05 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Olen sitten korjannut paria tankkia päin persettä kun olen käyttänyt ihan yavallista juotostinaa,ovat tosin vieläkin ihan bensan pitäviä että se niistä paikkauksista.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Heinäkuu 31, 2016, 19:02:29 ip
Vastaus #8

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Koritina ei valahda sisälle tankkiin niin äkkiä  kuin oikea tina ,siis helpommin hallittavissa !! :angel:

Elokuu 01, 2016, 20:16:45 ip
Vastaus #9

Ilkka Heinänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ostin v. 62 armeijasta päästyäni 350 Sixin metsurilta joka oli kuljettanut ilmeisesti reppuaan tankin päällä. Tankki oli revennyt etukiinnikkeen vierestä. Olin silloin töissä autokoritehtaalla jossa hitsasin kasaan Vanaja-kuorma-auton ohjaamoita. Ei tullut mieleen korjata repeämään koritinalla.  Tehtaalla kyllä käytettiin koritinaa pistehitsaussaumojen täyttämiseen. Täyttämiseen olen kori tinaa käyttänyt kun olin lahtelaisissa autokorjaamoissa autopeltiseppänä n. 15 vuoden ajan. Olen myös korjannut välikoppaisen Cortinan mädän bensatankin pohjan koritinalla. Hitsaus-saumojen peittämiseen autotehtaatkin koritinaa käyttivät. Varsinkin amerikkalaisista autosta saattoi sulattaa kilonkin kun esim. lokasuoja uusittiin. Niin että muistan kuinka koritina käyttäytyy ja mihin sitä käytettiin.
Mutta älkää nyt hyvät veljet tehkö tästä  arvovaltakysymystä, jokainen saa tehdä juuri niin kuin haluaa.

Elokuu 02, 2016, 09:03:37 ap
Vastaus #10

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei valta eikä arvovalta.
Esimerkiksi toi toinen tankki jota korjailin muutamasta kohtaa tinaamalla oli Sarolea vm. -29:n tankki jossa oli joitain pistemäisiä reikiä tankin yläosassa,sellasia neulanpään kokoisia.Tankki oli muutenkin kasattu tinaamalla ehkä viidestä kappaleesta ja jos olisin alkanut reikiä hitsaamaan olisin joutunut lyömään saumoja sisään ja tinaamaan ne kun eihän siihen aikaan ollut tasoitukseen käytetty kittiä niin en minäkään,muuten jos nyt oikein muistan niin pyörässä ei ollut yhtään hitsisaumaa.Niin,löin reiän kohdalle pienen pienen montun ja tinasin sen vähän yli täyteen jonka jälkeen se oli helppo hioa sopivaksi ennen maalausta ilman mitään pakkelia.
Sitä vaan että tossa korjaus hommassa menin siitä mistä mielestäni oli aita matalin ja lopputulos riittävän hyvä,luulen että korjaukseni kestää vielä  pitkään.Nyttemmin tinaamalla korjattu tankki ja koko pyörä majailevat kotimaassaan Belgiassa. 
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Elokuu 03, 2016, 18:53:43 ip
Vastaus #11

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
 ;) Koritina tai tavallinen tina , kumpikin oikeita aineita , riippuu tekijästä mitä käyttää  !!

Elokuu 18, 2016, 09:39:58 ap
Vastaus #12

Jussi Alanko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meikäläisen tankille kävi koritinan kanssa niin, että kun laitoin tankkiin painetta tarkastaakseni että onko vielä jossain vuotoa (huom. hyvin maltillisesti) niin koritinattu sauma aukesi. Ja kyse on siis keskitunnelin ja päällikuoren sauma tankin edessä ylhäällä, se 180 asteen mutkakohta. Uskon kyllä että tankki kestää tinaamallakin, kunhan juotettu kohta ei ole missään jännitteen tai tärinänalttiilla kohdalla.

Voisko joku neuvoa vielä noiden vaijereiden lyhentämisen oikean oppimäärän. nyt kun täytyisi rasvainen vaijerin pää lyhentää ja juottaa uusi nippa kotikonstein...