Joku kirjoitti täällä jokin aika sitten momenttiavaimien epätarkkuuksista. Tein kalbrointilaitteen nurkista löytyvistä osista ja kaveri auttoi hitsauksessa. Kuvassa on määritetty 19 Nm momentti 645 mm varrella ja 3 kilon painolla. Momentti on 0,645*9,81*3 = 19,0 Nm. Momenttiavaimen joutui ruuvaamaan 22:een ennen kuin oli kohdallaan. Kiristin syksyllä CB350 kansipultit 19 Nm:iin. Nyt niitä sai kiristää vielä yli puoli kierrosta lisää.
Palaan vielä tähän aiheeseen, kun rupesin omaa 'laitetta' tehdessä miettimään varren painon vaikutusta. Mä käytin 20x20x1.5mm neliöhuonekaluputkea vartena ja kun laskin sen tyhjän varren aiheuttaman momentin niin sehän olikin yllättävän paljon. Sun kuvasta ei näkynyt kuinka pitkä tuo harjan varsi on, mutta kai sekin jotain painaa. Mulla oli putken pituus saranakohdasta 1.45m ja metri putkea painaa 0.87kg (netistä kaivettu). Noiden mukaan kun laskeskelin (mielestäni oikein) niin sain noin 9,2Nm:n momentin pelkälle varrelle. Kokeilin nostaa pelkkää vartta lenkkiavaimella ja ei se kyllä kovin kaukana totuudesta ole.
Jos siis sun avain näytti ilman varren vaikutusta olevan 3Nm pielessä, niin mahtaisko tuo korjaantua jos ottaa laskuihin mukaan varren vaikutuksen. Punnitset jonkin mittaisen pätkän tuota vartta ja lasket siitä paljonko 1cm sitä painaa. Sen jälkeen saat momentin jokaiselle sentille ottamalla huomioon sen etäisyyden saranasta. Sitten vaan lasket saadut momentit yhteen ja saat pelkän varren likimääräisen arvon. Viisaammat laskekoot viimesen päälle, mun järkeilyn mukaan toi pitäs olla riittävän lähellä. Jos ei, olen valmis kuulemaan lisää.
Edit: Koitin mitä oma pieni momenttiavaimeni sanoi tuosta tyhjästä varresta. Se vähän riippuu lähestyykö 9.2:ta ylhäältä vai alhaalta, mutta kyllä se siinä aika tarkasti on.
[ylläpito on poistanut liitteen]