Kirjoittaja Aihe: Kardaanivetoinen Ariel?  (Luettu 16067 kertaa)

Kesäkuu 19, 2016, 18:44:43 ip
Vastaus #15

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Mitä kummallista neliskulmaisessa kuussa on?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 19, 2016, 20:20:12 ip
Vastaus #16

Mikko Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Parasta aikaa olen selvittänyt tuttavani muistikuvaa 50 luvulta. Hän kertoi että hänen isällään oli ILO merkkinen moottoripyörä, jolla perhe teki pitkiä  reissuja . Moottori oli 2-sylinterinen 250 kuutioinen kahdella pakoputkella varustettu. Olen yrittänyt selvittää netistä ja tutuiltakin tämän merkkisen laitteen olemassaoloa. Sen olen saanut selville että ILO teki 20-luvulla  kahtena vuotena omalla merkillä pyöriä. Tämä toiminta sotki pahasti ison moottoritehtaan tuotantoa ja homma loppui kahden vuoden jälkeen. Onko ILO tosiaan tehnyt pyöriä sotien jälkeen ?
Mikko Hänninen

Kesäkuu 20, 2016, 15:18:08 ip
Vastaus #17

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Parasta aikaa olen selvittänyt tuttavani muistikuvaa 50 luvulta. Hän kertoi että hänen isällään oli ILO merkkinen moottoripyörä, jolla perhe teki pitkiä  reissuja . Moottori oli 2-sylinterinen 250 kuutioinen kahdella pakoputkella varustettu. Olen yrittänyt selvittää netistä ja tutuiltakin tämän merkkisen laitteen olemassaoloa. Sen olen saanut selville että ILO teki 20-luvulla  kahtena vuotena omalla merkillä pyöriä. Tämä toiminta sotki pahasti ison moottoritehtaan tuotantoa ja homma loppui kahden vuoden jälkeen. Onko ILO tosiaan tehnyt pyöriä sotien jälkeen ?
Mikko Hänninen

Se pyörä on varmaankin ollut saksalainen AWD jossa oli 250 cc 2 sylinterinen ILO-moottori. alla olevissa kuvissa on kaksi eri mallia, vanhempi plungeriperäinen ja uudempi takaswingillä varustettu.

Valmistajafirman omistajan nimi oli August Wurring ja tehdas sijaitsi Düsseldorf-Breitscheid,issä Ruhrin teollisuusalueella, ylemmässä kuvassa herra Wurring itse luomuksensa vieressä, kyseessä oli kohtuu iso mp-valmistaja, parhaimmillaan moottoripyöriä teki noin 1000 työntekijää.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2016, 15:27:31 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 20, 2016, 17:32:21 ip
Vastaus #18

Pertti Taskinen1

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei,
olen täsmälleen samaa mieltä kuin Kalervo, että ei niitä ole valmistettu, ainakaan Shelly Oak:ssa. Kyllä se on ollut AWO kuten Lauri epäilee siellä aiemmin. Tuskin se on ollut Sunbeam, kun se on niin erilainen kuin Arska vaikka muutoin se kyllä kävisi.

T: Pertti

Kardaanivetoista Arielia ei ole olemassakaan.

Kesäkuu 20, 2016, 21:40:11 ip
Vastaus #19

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus

Kyllä kai sitä voi pitää varmana ettei tehnyt.? Olisihan siitä tietoa. Ei tuo nyt niin vanha asia ole. Saksalaisista merkeistä (tuon AWD:n lisäksi) ainkin UT, Sitta ja Bücker käyttivät 2-syl. ILO -moottoreita. Jos lähdetään siitä, että pyörää jostain syystä puhuteltiin moottorin merkillä, (tankkimerkit, tarrat, kulahtaneet pois?), niin Suomessa todennäköisin olisi varmasti Monark Blue Arrow. Olen sellaisen joskus täällä nähnytkin. Eikö se tuttavasi muista pyörästä mitään yksityiskohtia. Oliko "yläputket" vai normaalisti alhaalla? Tai esim. väriä? Tuo Monark ainakin on kokonaan sininen ja yläputkilla. Voihan se tietysti olla vaikka joku noista saksalaisistakin. Yksittäiskappale? Sitta skootterita myytiin Suomessa. UT tai Bücker pyöristä en ole kuullut.

Kesäkuu 21, 2016, 10:59:32 ap
Vastaus #20

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kysykää kantakorttia omistajan nimellä, niin eiköhän se merkki sieltä selviä. Jos kortit on ATK-systeemissä, niin tieto löytyy äkkiä.

Kesäkuu 21, 2016, 23:47:29 ip
Vastaus #21

veikko.virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ariel-tehdas on tehnyt kardaanivetoisen pyörän ajokuntoisen toimivan prototyypin n. vuonna 1960. Pyörä on National Motorcycle Museumissa, Birminghamin lähellä. Siinä on makaava nelisylinterinen moottori, ja kardaaniveto, kuten myöhemmin BMW:n K-sarjan pyörissä. Mallia tarjottiin muistaakseni Englannin armeijalle, sekä poliisille, mutta kauppoja ja lisärahoitusta ei tullut. Tuskimpa pyörää kuitenkaan on Suomessa nähty.
Terveisin Veikko Virtanen, Suomen Ariel-kerhon sihteeri

Kesäkuu 22, 2016, 04:44:47 ap
Vastaus #22

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 24, 2016, 13:00:49 ip
Vastaus #23

Kalervo Jussila

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Kardaanivetoisen Arielin olemassaolo jäi sen verran vaivaamaan, että pyysin Veikkoa kommentoimaan asiaa, ja sieltähän tieto tuli. Kiitos hänelle  kaikkien puolesta. Samalla perun oman jyrkän mielipiteeni, joka kylläkin koski myynnissä olleita malleja.
 Sen verran vielä täydennystä, että runko perustui Leader-malliin, johon 4-sylinterinen 700-kuutioinen moottori sovitettiin. Takapyöriä oli vain yksi tavalliseen tapaan.
 Kirjan mukaan vain yksi prototyyppi tehtiin ja siinä oli niin suuria laatuongelmia, että projektista luovuttiin.

Kesäkuu 24, 2016, 16:19:42 ip
Vastaus #24

Veijo Saano

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sattui ensimmäinen nelitahtinen pyöräni olemaan Ariel, joten heitän minäkin rikkani rokkaan. Ohessa on pari kuvaa edellä mainitusta prototyypistä, jossa oli ilmajäähdytteinen, pitkittäin (rungon suuntaisesti) pötköttävä rivinelonen ja akseliveto. Kuvat ovat kirjasta "Ariel. The postwar models", jonka on toimittanut Roy Bacon (Osprey Publishing Ltd, 1983).

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 27, 2016, 18:00:40 ip
Vastaus #25

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin juhannus aattona Irbitiläisellä pyörällä kyläkaupalla. Siihen tuli eräs isäntä ja kyseli, että onko kyseessä vm. 1936 vai 1938 CZ ? Siihen minä, että että vm.1960 tämä on, mutta esikuvana taitaa olla 1938 BMW R71, johon se isäntä vastasi, että oikeinhan hän muisti, että vm. -38 pyörähän tuo on  ;D

Yhdellä isännällä taas kuulosti olleen aikanaan kardaanivetoinen 650cc BSA Goldstar. 170km/h oli kuulemma kulkenut ja enempää ei ollut uskaltanut kokeilla, kun oli soratie. ???

Kesäkuu 28, 2016, 21:53:40 ip
Vastaus #26

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
    Että oikein sotapyörä ja 1960 ei ollut insinööritaito kovin tapissaan onneksi ostajat olivat hereillä.  Nyt 55 v. myöhemmin tää kansa yrittää itsenäistyä euroopan holhouksesta ja juoksevat valheiden perässä, ja Islanti mättää jalkapallossa turpaan että tukkatutisee voi herranjestas sentään.