Kirjoittaja Aihe: Jawan ajoasennon parannusta  (Luettu 4173 kertaa)

Kesäkuu 04, 2016, 10:44:34 ap
Luettu 4173 kertaa

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä enemmän 360 Jawalla ajaa sitä enemmän alkaa häiritä ajoasento jossa lienen viettänyt paljonkin aikaa ollessani äidin masussa: polvet ylempänä kuin persaus. Mieli pitää Jawailusta mutta selkä kapinoi.

Jalkatappeja voi säätää alemmas, mutta samalla jarrupoljin menee niin kummaan asentoon ettei saa oikein jarrutukseen tehoa. Nyt on tapit mielestäni niin alhaalla kuin ne järkevästi saa, ehkä liiankin.

Satulan vanut ovat alkuperäset ja varmaan ne on menneet 45 vuoden kuluessa aika lötköksi. Onkos joku saanut tilanteeseen oleellista parannusta penkin täytteillä? Ei tosin viittisi mitään ihan älytöntä kyttyrää kasata nätin pyörän selkään. Tai oisko joku muu jippo jota en älyä, lisätapit jonneen tms?

Liekö ihmiset olleet 50 vuotta sitten niin lyhyitä että asento on silloin ollut passeli?

Kesäkuu 04, 2016, 15:11:37 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ajelin vuodesta -96 etteenpäin kymmenen vuoden aikana 354-jaavalla yli 30 tuhatta kilometriä; ongelma on tuttu.  Etenkin meille isokokoisille (olen ollut yli 170 pitkä, nyt saattaa olla kulunut jo alapuolelle...).  No, aikuisen oikeesti se polvikulma on aika sietämätön tälläiselle pienellekin miehelle.  Ns. isopyöräisessä, eli vielä vanhemmassa mallissa, vaikka satula on vielä alempana, ovat jalkatapit alempana ja hieman taaempana, ja siinä ei tule aivan samanlaista polvet-suussa asentoa , mutta siinä nilkat sojottavat helposti haukkaavassa asennossa jalkatappien alapuolella (sitä asiaa on oppinut kammoksumaan maastomoottoripyöräilyn harrastajana).

Itse pudotin jalkatappeja poraamalla siihen levymäiseen osaan uudet reiät niin alas kuin mahdollista; se pudotti jalan paikkaa ehkä 15...20 mm.  En siis kääntänyt sitä ripustinosaa alassuin, vaan pidin alkuperäisessä asennossa. Tuon vanhemman mallin satulassa on alunperin sellainen vaahtokumisisus, mikä ei ole kokonainen, vaan on suurelta osalta avonainen.  Ostin sellaista muovirouhetta Etolasta pussillisen, ja täytin nuo kaikki satulan pehmusteessa olleet tyhjät tilat rouheella.  Lisäksi laitoin satulan pintaan; siis pehmusteen ja päällisen väliin, ohuen, mutta aika jäykän, muistaakseni jotain solua olevan levyn.  Satulan ulkonäkö ei muuttunut millään lailla, mutta pinta ei painunut enää kuin nimeksi kun siinä istui; istumakorkeus nousi varmaan kolmisenkymmentä milliä kasaan läsähtäneeseen verrattuna.  Minun kokemukseni mukaan tuo vajaan 50 mm lisäys satulan ja jalkatappien väliin oli kyllä huomattava, aivan eri kulmiin jäivät polvet ja etenkin lonkat.  Tuo satulan muuttuminen hieman kovemmaksi minun mielestäni ainoastaan paransi viihtymistä pidemmän ajosession aikana.

Jos ulkonäöstä ei piittaa, voi tietysti em. toimenpiteiden lisäksi nostaa satulan kiinnitystä jollain satulan alle laitettavalla rakenteella, mutta kun minun oli museorekisteröitykin, ei siihen oikein isoja ulkonäköön vaikuttavia muutoksia voinut eikä halunnut tehdä.  Ei se noilla minun muutoksillani miksikään enduropyöräksi muuttunut, edelleen yltivät jalat maahan, mutta pikkuisen inhimillisemmaksi tuli.  Oikeastaan koettu muutos oli suurempi kuin mitä noista mittaeroista voisi kuvitella, ainakin minun ulottuvuuksillani.

muisteli vuosiaan jaavan kanssa jv

Ps. Ongelmia on moneen suuntaan; just lähti tuosta naapurin tyttö sellasella enduromopolla - vai supermotoko lienee - liikkeelle. Näkyy just ja just yltävän varpaankäret maahan kun satulassa istuu, ja polvet melkein suorana kun jalat on tapeilla...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2016, 15:16:20 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 04, 2016, 15:23:02 ip
Vastaus #2

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos tiedoista. Mitä minäkin olen koipia eri kulmiin asetellut pyörän ollessa paikallaan, on 50 mm:llä varmasti vaikutusta. Pitää ens talvena laittaa verhoilun alle jotain sopivaa matskua, ny ei kerkiä kun kesällä ajetaan  8)

Olis kyllä tilausta jos joku pienyrittäjä vääntäis kohtuuhintaan vanhan mallin jahvettiin viri/ajoasennon tuunaussetin:

-Jäpäköitetty penkki, tuunatut tappisysteemit, tehokkaammat jarrut, tehopytyt/kannet, virikaasari

Sillai toteutettuna ettei ulkonäkö pahasti muuttuisi.

Kesäkuu 04, 2016, 15:29:25 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

• Vieras
...ja kuusvaihteinen napauttamalla toimiva loota...
jv

PS. Tuosta jarrusta; siinä miun jahvetissa oli erittäin pehmeästä materiaalista laitetut jarruhihnat, ja sovitin sitä kovasti niin, että sain ottamaan koko alueelta kiinni.  Jos vielä vaijerin suojuksen laittaa vaikka 70-luvun japanin pyörästä - sellaista suojusta joka ei ole vieteriä - niin sen etusen saa sellaiseksi, että menee vaikka asfaltilla lukkoon!  Ei siitä kyllä nykymallin mukaista yhden eikä kahdenkaan sormen versiota tule...  Taakse laitoin samasta pehmeästä materiaalista hihnat, ja loppuvuosina vähän harmittelin; olis se kaikki pehmeä kannattanu säästää etusta varten.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2016, 15:41:40 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 03, 2017, 14:39:21 ip
Vastaus #4

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei menny kuin vähän yli vuosi ennenkuin venyin satulan tuunaukseen  :)

Tein samalla lailla kuin Jaakko eli täyttelin vaahtokumin ontelot, leikkelin retkialustasta palasia jotka tungin onteloihin ja samasta solumuovilevystä leikkelin pintaankin palasen.

Ekalla koeistunnolla tuli mieleen että onpas tämä korkee, kyllä tuolla hommalla oli huomattava myönteinen vaikutus.