Kirjoittaja Aihe: Spray-lakka automaalin päälle  (Luettu 20776 kertaa)

Kesäkuu 01, 2016, 17:14:15 ip
Luettu 20776 kertaa

Ari J Järvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Superin tankki on maalauttu automaalilla. Laitan tähän tarrat ja lakan päälle - tuossa järjestyksessä. Voiko lakan vetää itse sopivalla spary-lakalla? Maalipinta itse on huippuluokkaa, mutta voiko spray-lakalla tyriä koko kokonaisuuden?

Ikinä ei muista miten eri maalityyppejä sai sekoitella.

Kesäkuu 01, 2016, 18:28:14 ip
Vastaus #1

Jouni Ylikotila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos spray-lakka on ainoa vaihtoehto niin minun mielipide on että kyllä se on tyritty sillä hetkellä kun ajatus on muuttunut teoksi.
Kun ne kilikali-lakat ei yleensä kestä oikean automaalin lailla ulkoilman rasituksia ja vielä vähemmän pensaa.

Kesäkuu 01, 2016, 18:52:09 ip
Vastaus #2

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vie jollekin tutulle automaalarille,mutta anna tarrojen asettua ensin viikko-pari.Automaalari ei paljoa veloita kun saa ruiskunsa tyhjätä jonkun isomman projektin ohessa,tankkiin kun lakkaa ei paljoa mene.
Minä maalasin Kawasakin tankin ite kilikalilla,läiskin tarrat ja kahden viikon päästä automaalarille lakkaukseen,kympin maksoi.

Kesäkuu 01, 2016, 23:07:29 ip
Vastaus #3

Anssi Lindahl

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei kannata ainakaan yks komponetti lakkaa vetästä päälle,ite tein sen virheen ja ensimmäisenä talvena kylmässä ollessa halkeili kesän oli ihan ok, enkä muuta syytä keksi kun se lakka mikä aiheutti sen :o

Kesäkuu 02, 2016, 12:32:39 ip
Vastaus #4

Jarkko Merisalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Anna mennä vaan, hyvä 2-komponenttilakka löytyy tästä:

http://www.motormarket.fi/lesonal-2k-hs-extra-clear-rts-356486-911.html

...Ja on mallia kilikali. Ja on hyvä ja kestää bensaa. Minulla on kaikki tähänastiset mopot maalattu kilikalilla (laadukas akryyli) ja nyt tähän viimeisimpään 2-komponenttilakka päälle. Tuli meinaan hyvä. Alla tunturi-foorumilta entisöintiprojektista ja maalauksen vaiheista kuvia, vaikka eivät täysin oikeutta teekään kun vertaa todelliseen. Tuli jokseenkin näyttelytasoinen pinta.

http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=2569&start=0&sid=c8723e2c9754a6d374093996c739f18b

Ne jotka väittää että spraymaaleilla ei hyvää saa, ovat keränneet spray-osaamisensa 80-luvulla pakkasessa tai vesisateessa ulkona maalaamalla. Nykyisellään on saatavilla pirun laadukkaita spray-maaleja ja lakkoja, joilla saa osaava kaveri oikein hyvän pinnan. Ja kyllä, olen maalannut myös ruiskulla.
Kun tekee itse, saa just semmosen kun sattuu tulemaan.

Kesäkuu 02, 2016, 19:38:24 ip
Vastaus #5

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Just noin.
Nuo 30 vuotta ammatikseen kommentit on aina pahimmat, kun mitään ei ole opittu enää 25 vuoteen...
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Kesäkuu 03, 2016, 09:23:45 ap
Vastaus #6

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Minä olen sössinyt nuitten tarrahommien kanssa aivan tarpeeksi ja kantapään kautta sitten oppinut varman tekniikan.

Nykyisin olen käyttänyt MIPA kaksikomponentti kirkaslakkaa.
Muutkin oikeat 2K autolakat käy.

Tarran kiinnityksen jälkeen ohut sumu päälle.
Seuraavana päivänä toinen hieman paksumpi sumu.
Sitten kolmantena päivänä pinta.
Näin kun tekee, tulee satavarmasti hienoa jälkeä.

Jos suoraan menee vetaseen lopullista pintaa tarran päälle niin useimmiten tarra vetää reunat haitarille.
Jotkut vesiliukoiset tarrat ovat erikoisen herkkiä.

Tuossa kuvassa yksi vaikeimmin asennettuja tarroja.
REX FM34 kupera tankin pääty.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 03, 2016, 21:22:58 ip
Vastaus #7

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Mitenkähän monta vuotta se pysyy jos jo nykyinen maali on kiiltopintainen,.    Pintalakan  ruiskutushan pitäis tehdä määrätyn ajan sisällä, muuten joutuu samentamaan tuon liian pitkään kuivaneen pinnan.  Minulla oli samantapainen tapaus Simsonin tankin kanssa kun olin saanut tarrat ja sivukiekurat valmiiksi, tankki oli jo parin kuukaudenn viime maalauksesta . Hioin vähän  kuusisatasella paperilla ja 2 k  lakkapinta päälle eikä ole vielä vikoja tarroissa eikä lakkapinnassa viiden vuoden jälkeen.  Olen kokeillut aiemmin ruiskuttaa auton konepeltissä ja lokasuojassa  kiiltävän pinnan päälle pintalakkaa kuukausia  kuivaneen maalin päälle ja totesin kun talvi meni niin lakka halkeili  ja irtoili pieniä kappaleita lakkaa !!!!!!! ???

Kesäkuu 04, 2016, 11:16:56 ap
Vastaus #8

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuo Martin mainitsema hionta ennen kirkaslakkausta parantaa lopputulosta ja lakan pysymistä.
Tuossa kuva Simsonin tankista joka on tehty n. 15 vuotta sitten.
On vieläkin kuin uusi.
Tarrat ovat vesiliukoisia siirtokuvia.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 04, 2016, 14:58:55 ip
Vastaus #9

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen sössinyt nuitten tarrahommien kanssa aivan tarpeeksi ja kantapään kautta sitten oppinut varman tekniikan.

Nykyisin olen käyttänyt MIPA kaksikomponentti kirkaslakkaa.
Muutkin oikeat 2K autolakat käy.

Tarran kiinnityksen jälkeen ohut sumu päälle.
Seuraavana päivänä toinen hieman paksumpi sumu.
Sitten kolmantena päivänä pinta.
Näin kun tekee, tulee satavarmasti hienoa jälkeä.

Jos suoraan menee vetaseen lopullista pintaa tarran päälle niin useimmiten tarra vetää reunat haitarille.
Jotkut vesiliukoiset tarrat ovat erikoisen herkkiä.

Tuossa kuvassa yksi vaikeimmin asennettuja tarroja.
REX FM34 kupera tankin pääty.

Ei tarvitse monta päivää tuohon lakkaamiseen tuhrata, pv:n tankki maalattiin ruiskulla mustaksi, parin päivän jälkeen vesihioin mataksi ja tarrat kylkiin, sitten ruiskulla ensin ohut sumu päälle, antaa hetken olla ja lisää tavaraa päälle. Parin päivän jälkeen taas vesihionta mataksi ja loppukiilloitus.

Autoa olen paikkamaalaillut kilikaleilla ja kilikalipulloon sekoitetulla lakalla lakannut mutta ei sillä saa hyvää jälkeä, ennemmin maalaa kilikalilla ja lakkaa ruiskulla, tosin jos käyttää esim motip -merkin valmiita maaleja niin ne ovat niin helkutin vettä että vaativat todella hyvät pohjat ettei hiomajäljet loista alta. Kilikalipulloon sekoitettava "base" -automaaali on paksumpaa.

Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Kesäkuu 04, 2016, 17:47:21 ip
Vastaus #10

Kimmo Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei kilikalista ja ruiskusta voi edes puhua samana päivänä.

Pullomaaleilla saa kyllä samannäköistä jälkeä, mutta kestävyys ihan eri juttu.
Pakkasenkesto, eri aineiden kesto ym ym.
Eikä nuo tarraa metalliin eikä toisten maalikerrosten päälle kiinnikkään.
Pultin kun kiristää niin lohkeaa iso levy maalia irti.

Tosin ei ruiskumaalitkaan ole enään niin laadukkaita kuin silloin 50-60 luvuilla. EU?

Mutta kuitenkin maalaus on paljon jouheampaa ja nopeampaa myös. Saa märkää märän päälle kun taas spraypullomaalit kuivuu ennenkun ehtii koko kappaleen maalata.

Jos olisin museotarkastaja ja tietäisin että mopo maalattu spraypullolla tai nykyajan vesiväreillä, löisin punaista HYLÄTTY leimaa paperit täyteen.

Kesäkuu 04, 2016, 22:20:11 ip
Vastaus #11

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Lisään vielä että maalasin Simsonin tankin normaalilla ruiskulla ja käytin akryylimaalia kuten toimitaan autoa maalatessa.  Myös mulla on epäilyjä spraypullo maalien  kestävyydestä pitemmmän päälle,koska maalikerros on ohut ja kuivuu alta aikayksikön jo maalatessa.   Onhan sillä kuitenkin helppo saada maalattava kappale kokonaan saman väriseksi, totesi kerran hyvä ystäväni kun hääräsin spraypullon kanssa jonkun mopon kimpussa !!!!!!

Kesäkuu 05, 2016, 15:26:39 ip
Vastaus #12

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla parkkipaikalla rikottiin muovipuskuri, maali liikkeestä pakkeli, paukkupulssa primeri, paukkupullo sävytettiin numeron mukaan ja lakkaus ehdoton koska vasta sitten maali kovettuu. Oli siinä ohje kuinka pian lakkaus piti tehdä mutten muista, väri tuli just ja hyvin on pysynyt kun näen auton kummipojalla. Varmasti lakka kestää pensaa ja auorinkoa ainakin vuoden, homman teetin mun luottokorjaajalla.

Kesäkuu 05, 2016, 22:17:40 ip
Vastaus #13

Kimmo Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeile säilöä ruiskuun sekoitettua valmiita maalia vuorokausi tiivistetyssä rasiassa.
Huomaat ettei olekkaan ollenkaan samaa tavaraa mitä spraypullossa.

Purkista tippuu kova mötikkä.

Ei noita kahta voi verrata, niin kauan kun spraypullon maali ei kovetu jo tunneissa pulloon.

Kesäkuu 06, 2016, 00:39:59 ap
Vastaus #14

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Asiasta en tiedä mitään mutta 80-luvulla maalautin tripleKawan tankin automaalilla,hommasin mainostoimistosta tarrat ja rykäsin Mastonin lakan päälle...Jälki on näin vuosikymmenten jälkeenkin moitteeton...onneksi en tiennyt tehneeni väärin..Eikä Kawa... Eikä tarrat...