Kirjoittaja Aihe: vaihtomoottorit autoihin  (Luettu 7880 kertaa)

Huhtikuu 10, 2016, 11:44:50 ap
Luettu 7880 kertaa

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
muistaako joku minkä nimisiä ne oli ne kunnostetut vaihtomoottorit, oli joskus 70 - 80 luvulla kait suuri bisnes, E-huoltamo ainakin silloisella kotikylällä niitä myi ?

Huhtikuu 10, 2016, 11:59:50 ap
Vastaus #1

tapani virkkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro!

Eikö yks ollut ainakin Tammer Diesel?

Huhtikuu 10, 2016, 12:26:28 ip
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula on mökillä 70?-luvun TM, jossa on neljän? eri pajan vaihtomootorit testissä (Saab 96 V-4)

Sen muista, että kun ne moottorit purettiin palasiksi, mittailtiin ja tutkittiin,  niin mainostekstit ja totuus ei ihan täysin kohdanneet.

Harmi, kun en muista yhtään nimeä, ennen kuin joku kertoo...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 10, 2016, 12:35:58 ip
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moro!

Eikö yks ollut ainakin Tammer Diesel?

Kyllä Riihimäellä ainakin niitä myi Tammer-Diesel tai Teho-Diesel niminen moottorikoneistamo.
Kovasti paljonhan ne kiinnostivat automiehiä,hinta tuntui jotenkin niin huokealta uuteen moottoriin verrattuna.
Eli tämä olikin hyvä muistutus ettei ne tavallisen köyhän kansan autot niin monia satoja tuhansia kestäneet ajaa  :)

Kyllä muistan nyt tuon ajan vaikka itse sain kortin vasta -80 eikä ollut tarvetta noille palveluille kun en japseihin koskenut  ;)

Huhtikuu 10, 2016, 12:36:20 ip
Vastaus #4

Kari Vähäkainu

• Vieras
Esim Volvolla oli "oman väen" kunnostamia vaihtomoottoreita, minulla oli 242 Volvo johon oli sellainen vaihdettu. Kone ei uutta hävennyt.

Huhtikuu 10, 2016, 12:49:51 ip
Vastaus #5

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
CarParts  ?

niin se taisi olla joo niitä tuli joku ruuvattua paikalleen silloin ei niistä huonoja muistoja ole vai onko aika kullannut muistot, tosin ei omiin autoihin oli aina sen verran outoja pelejä että niihin ei löytynyt vaihtokoneita

Huhtikuu 10, 2016, 12:59:58 ip
Vastaus #6

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Itse olin Volvolla töissä ja ne vaihtomoottorit oli usein ihan uusia, niissä oli startit, laturit, virranjakajat yms. osat. Muistan ku naureskeltiin et vanhat taitaa mennä sulatukseen, niitten kannattanut vanhoja rempata.

Huhtikuu 10, 2016, 14:06:26 ip
Vastaus #7

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olin Volvolla töissä ja ne vaihtomoottorit oli usein ihan uusia, niissä oli startit, laturit, virranjakajat yms. osat. Muistan ku naureskeltiin et vanhat taitaa mennä sulatukseen, niitten kannattanut vanhoja rempata.

joo noi car partsin koneet oli ilman apulaitteita ne piti vaihtaa ja lohko+kansi piti sitten palautaa ja niitten piti olla korjauskelposia eli jos kansi halki tai kampi tullu lohkon kyljestä läpi niin ei onnistunut

Huhtikuu 10, 2016, 15:53:53 ip
Vastaus #8

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

joo noi car partsin koneet oli ilman apulaitteita ne piti vaihtaa ja lohko+kansi piti sitten palautaa ja niitten piti olla korjauskelposia eli jos kansi halki tai kampi tullu lohkon kyljestä läpi niin ei onnistunut

Kyllä.Näillä ei ollut mitään tekemistä Volvon käyttämän systeemin kanssa,ei ainakaan Henkan kertoman mukaan.
Onhan sitä paljon apulaitteitakin myyty ja myydään edelleen takuukunnostettuina eli samalla nimellä.
Jarusatulasta alkaen.Olen ostanu semmoset jarrusatulat Granadaan jopa Biltemasta joihin piti antaa vanha pantiksi.Toinen oli niin paska ja mäntä ruostunu kiinni ettei ollut kunnostuskelpoinen mutta sinne se kyllä jäi vaikka poika mukisi vastaan ettei sais hyvittää.No enhän minä niitä autosta ottanu vaan jostain kasasta  ;) Vaihdoin vaan isommat jarrut moottorinvaihtoa ennakoiden.

Huhtikuu 10, 2016, 16:02:54 ip
Vastaus #9

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
E-Öljyllä olin minäkin niitä car partseja vaihtamassa ....crownin koneissa oli tullut eripari jakopään rattaat,ostivat väärästä paikasta vääriä osia
ei niistä autoista aina parempia tullut kun oli kaasarit ja jakajat oli lopussa nekin
nyky autoja ei voi edes korjata ei ole varaosia myytävänä

Huhtikuu 10, 2016, 17:41:05 ip
Vastaus #10

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kaveri Jaska vainaan kerran kattoi konetta joka ei asiakkaalle kelvannut, jakopään fiiberi puörä oli laukeamassa. Siittä vaihdettiin Jaskalle uus kone ja sen loppuun ajettu paketoitiin. Sielä on semmonen neliskanttinen suutin joka rasvaa nokan pyörät, väärin asennettu ja korjattiin ja vaihdettiin se fiiberi pyörä. Jaska ajoi vuosia sillä uudella koneella, nyt Volvo 144 ja legendaarinen B20 moottori. Niin ruokatunnilla vaihdettiin, miehet oli rautaa ja laivat puuta.

Huhtikuu 10, 2016, 20:20:05 ip
Vastaus #11

tapio panttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaveri Jaska vainaan kerran kattoi konetta joka ei asiakkaalle kelvannut, jakopään fiiberi puörä oli laukeamassa. Siittä vaihdettiin Jaskalle uus kone ja sen loppuun ajettu paketoitiin. Sielä on semmonen neliskanttinen suutin joka rasvaa nokan pyörät, väärin asennettu ja korjattiin ja vaihdettiin se fiiberi pyörä. Jaska ajoi vuosia sillä uudella koneella, nyt Volvo 144 ja legendaarinen B20 moottori. Niin ruokatunnilla vaihdettiin, miehet oli rautaa ja laivat puuta.
Hieno juttu. Saisko selkokielelle.?

Huhtikuu 10, 2016, 20:35:18 ip
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Hieno juttu. Saisko selkokielelle.?

Mää voin yrittää  :)

Henryn työkaveri Volvolla,Jaska nimeltään kerran tutki moottoria joka ei kelvannut asiakkaalle.Koska siitä oli jakopään hammaspyörä kulunut pahasti.
Se moottori kuitenkin kunnostettiin Jaskan omaan autoon ja Jaskan entinen moottori meni paaliin eli romuun.
Jaska ajoi tällä B20 moottorilla vuosikaudet ja se koneen vaihto tehtiin ruokatunnilla.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta.

Tosin toi eka lause vieläkin mulle hepreaa..kenen se moottori oli vai toiko asiakas sen tutkittavaksi ja saiko asiakas sitten ihan uuden moottorin vai mitä hittoa?

Henkka yleensä referoi niin perkuleesti että lukija sa olla valppaana  :)