Kyllä jaapanista löytyy hyviä teroitus kamppeita, tylsäksi ei saa päästää niin pari vetoa niin taas on terässä. Aikansa otti että osas teroittaa, tahko on kirveille ja miksei puukoille tekovaiheessa. Mulla emäntä joskus moittii et miksi niin teräväksi laitan keittiö veitset, ei tuu vesi silmistä kun sipulia pilkkoo. Tylsä puukko on tylsä kaveri, kaupassa myydään kaikenlaista paskaa, mistä lie pellistä terät tehty. Aina kun mä otan keittiöveitsen niin semmosella pyöreellä terotus pelillä sipasen, kaveri osti semmosen sähkökäyttöisen teroittimen ja pilas puukkonsa silla. Ihan väärä kulma ja liikaa hioi, pilas aksensakin sillä vaikka oli oma lovi saksille. Rautsi voisi kertoa oikeasta teroituksesta jotain sepän saloja, siis valmiin puukon ylläpito teroituksesta.
No mitä asiakkailleni opetan, niin joo, terässä on se viiste. Älä sitä ala hinkkaamaan huonoilla vehkeillä. Siinä teränsuun kärjessä vajaa puolimillinen murtokulma, keskity siihen. Mun tekemissä puukoissa on viiste noin 15 - 18 astetta. Sitte ihan teränsuussa tuo murtokulma, vajaa puolimilliä, kulmaltaan 20 tai enintään 22 astetta. Kun pitää terottaa, keskity siihen murtokulmaan, muutama veto niin se on terällä. Kun on aika koko viisteelle tehdä jotain, se on ammattilaisten hommaa se.
Mitä tuo murtokulma tekee, no se murtaa veistettävän tavaran irti viisteestä jottei tavara liimaudu siihen. Jokainen joka on koittanyt filetillä veistää tuoretta puuta tietää ettei siitä mitään tule, veitti vaan jumittuu puuhun. Eikö vain. Siksi, se murtokulma terotetaan, ei koko helevatan viistettä.
Jaappanialaisen kokkiveitten kun meet ostamaan ihan oikeesti, ihan kunnollisen jaappanialaiselta mestarilta niin se haluaa tietää ihan ekaksi ootko oikee vai vasenkätinen. Jos oikeekätinen niin murtokulma tehdään vain oikeelle puolen terää. Kun leikkaat vaikka perunaa, se oikeenpuoleinen murtokulma irrottaa perunasiivun viisteestä, eikä pottu jumita terään molemminpuolin kuten suomalaisessa keittiöveitsessä. Onko kellään käyny niin että pottua pilkkoessa pottu liimaantuu veitteen.
Mitä mä sanoin...