Kirjoittaja Aihe: Cezeta 502: Sylinterin irrtotus  (Luettu 4989 kertaa)

Maaliskuu 26, 2016, 17:24:43 ip
Luettu 4989 kertaa

Tuomas Karhu

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Onko kenelläkään kertoa mitään kikkaa, jolla sylinterin saisi helpoiten irrotettua? Vai pitääkö kaikki mahdollinen purkaa ja mennä käyttöoppaan ohjeiden mukaan? Voiko moottoria esim. kallistaa irrottamatta sitä kokonaan?

Maaliskuu 26, 2016, 18:07:41 ip
Vastaus #1

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Irroitin 502 sylinterin moottorin ollessa paikallaan. Pinnapultit on irroitettava ensin.
Lähtevät yleensä vastamutterilla irti. Pikkuisen ahdasta on mutta onnistuu.

L&K.

Maaliskuu 27, 2016, 00:53:25 ap
Vastaus #2

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä olis Lauri vaihtoehto-B pinnapulttien irrotukseen? Juuri tänään periaatteessa vastaavasta koneesta (typ 450) irrottelin pinnapultteja. Kaksi lähti kiltisti vastamutterilla, kahden kohdalla meni mutterista kierteet.

Vaihtoehto-C. Saako noita pinnapultteja uutena jostain? Voisin tirskauttaa mutterin migillä kiinni ja ottaa pultin pois. Pinnapulttien kannepään kierteet ovat silminnähden hieman kuluneet, joten voisin vaihtaa mieluiten kaikki uusiin.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 27, 2016, 09:08:35 ap
Vastaus #3

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattavat olla tiukassa ja kun pytty on vielä siinä edessä niin pikkuisen hankala irroittaa oikealla työkalulla joka näpistyy kiinni pultin
ohuelta kohdalta. Laita mitat tai malli, olen kerännyt vanhoja pinnapultteja talteen. Katsotaan löytyykö sopiva.

L&K.

Maaliskuu 27, 2016, 12:41:52 ip
Vastaus #4

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei mulla ole enää sylinteri tiellä. Kone on jo halki ja lohkot tyhjät. Huomasin vain ,että pinnapulttien kierteet on kuluneet, ja ajattelin uusia ne, jos uusia saa.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 27, 2016, 12:54:55 ip
Vastaus #5

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattaa olla tiukassa, minulla oli yksi moottori josta ei irronneet edes erikoistyökalulla.
Niinpä näpistin pinnapultit keskikohdasta prässin väliin ja vääntöä lohkon puolikkaalla.
Lopulta irtosi, mutta tässä tapauksessa helpottaa jos moottori on purettuna.
Pois poraaminen on yksi konsti. Katkaistaan pinnapultti melkein tyvestä ja porataan
reikä ehdottomasti keskelle. Sen jälkeen lämpöä ja antaa jäähtyä. Pitäisi irrota jo lukkopihdeillä.
Muitakin konsteja on.

L&K.

Maaliskuu 27, 2016, 15:52:49 ip
Vastaus #6

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on joitakin pinnapultteja, uusia.
Kun ilmoitat mitat tiedän löytyykö sopivia.