Kirjoittaja Aihe: etäluettavat kWh-mittarit  (Luettu 14425 kertaa)

Helmikuu 22, 2016, 14:17:04 ip
Luettu 14425 kertaa

thorolf priester

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys!  En liene ainut jonka sähkölasku tammikuulta on > kolminkertainen aikaisempiin vuosiin verrattuna. Kävin hieman netissä tutkailemassa mitä kokemuksia kansalaisilla on ja valistuin oitis. Mittauksiin ei yleisesti luoteta ensinkään. Meidänkin perheessä sähkönkulutus on laskenut takavuosina kaikkien lasten muutettua pois kotoa ja suoritettujen energiaremppojen seurauksena. Se olisi vielä ihan luonnollista että mittarit olisi vaihdettu entisiä tehokkaampiin mutta minua kinnostaisi tietää viisaammiltani, voiko nuo päätteet paitsi lähettää dataa myös vastaanottaa dataa, so olla kaukoviritettävissä. Jos tämä olisi mahdiollista niin kuluttaja olisi varsin voimaton tasattavan kulutuksen herättämää manipulointia vastaan.       
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2016, 14:49:31 ip kirjoittanut thorolf priester »
Tallissa muutama Ariel

Helmikuu 22, 2016, 15:00:56 ip
Vastaus #1

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Kumma juttu mitä itsekkin olen ihmetellyt, osa syyllinen siihen on mittaustapa, entinen mittaus systeemi ei kerjennyt kulutus huippuihin tämä uusi mittaa myös huippuarvot, se tässä ihmetyttää että näitten kalibrointia ei mikään virallinen taho tarkista,eikös ne mittarit ennen olleet virallisesti "vaakittuja" Nyt vain valmistaja on ne kalibroinut jos on yhtä tarkkaa touhua näissä intialaisissa mittareissa kun kiinassa tehdyissä niin ei hyvältä tunnu.

Helmikuu 22, 2016, 15:35:16 ip
Vastaus #2

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Silloin kun Vattenfall siirto nyttemmin Elenia pisti meille etämittarin vuonna 2005,kerrottiin huhua että mittari pyörii vähintään 20% nopeammin kuin vanha.

Naapurin mökillä kävivät useita kertoja 2005-06 talven aikana,eihän siellä ketään ollut.Asentaja kävi meillä pihassa ja sanoi,"naapurissa ei kulu sähköä lainkaan,mittari taitaa pyöriä väärinpäin",naapuri oli pistänyt pääkatkaisijan pois päältä ja etämittari sekosi.

Liki 800 euroa oli Tammikuun sähkölasku tänä vuonna,että kyllä pyörii lujaa.

Ja ei kannata viisastella että ei se mittari mihinkään pyöri,siellä se on ihan paikallaan sähkötaulussa.On vanha vitsi.

Helmikuu 22, 2016, 15:39:42 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula ei ainakaan vuosikulutus ole noussut etämittarin takia ja kuukausikulutusta en ole juurikaan seurannut.
varsinkaaa nykyisin, kun vaihdoin sähköyhtiötä viime vuonna ja en ole vielä kirjautunut sähkömittarisivulle...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 22, 2016, 15:46:15 ip
Vastaus #4

Stefan Holmström

• Vieras
Jos on uusi etäluettava mittari niin ei kai pitäisi kääntää pääkatkaisijaa, sellainen voi tosiaan sotkea ne. Sen sijaan sähkön voi katkaista myös uudesta laitteesta, muutamalla napinpainalluksella (varmaan eri näppäilytekniikka eri laitteilla). Muuten sähköyhtiöön voi lähteä automaattinen häiriöilmoitus.

Omalta osaltani olen tyytyväinen. Netistä näkee tarkat kulutustiedot ja on helpompi vähentää sähkönkäyttöä kun näkee miten paljon eri laitteet vie. Mulla on puu/sähkölämmitys ja tarkkailemalla pattereiden säätöjä olen kolmen vuoden aikana vähentynyt kulutusta aika lailla jos vertaa aikaisempiin vertailukelpoisiin sääjaksoihin.

Helmikuu 22, 2016, 16:07:54 ip
Vastaus #5

thorolf priester

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yhdyn kyllä Jorman epäilyyn siitä, tarkistaako joku virallinen ent. Sähkötarkastuslaitoksen kaltainen taho nuo. Ja mikä lienee se perusta sellaiselle mulle tarjotulla halvemmalla energialla, jota nainen tarjosi ruvettuani liikoja utelemaan asioita?
Tallissa muutama Ariel

Helmikuu 22, 2016, 17:34:40 ip
Vastaus #6

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei meillä ole ainakaan sähkölaskut noussu yhtään etäluettavan takia, ollut neljä vuotta. Nyt on jäänyt pois, ennenvanhaan kerran vuodessa tullut tasauslasku. Hyvin tuo ainakin meillä toimii

Helmikuu 22, 2016, 17:47:42 ip
Vastaus #7

Stefan Holmström

• Vieras
Lainaus
tarkistaako joku virallinen ent. Sähkötarkastuslaitoksen kaltainen taho nuo

Ilmeisesti ei. Vaikka mulla ei ole ollut ongelmia niin kyllä pitäis olla neutraali osapuoli (viranomainen) joka voisi tarkastaa laitteen.

Helmikuu 22, 2016, 19:34:17 ip
Vastaus #8

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Saamani tiedon mukaan se mittari voidaan tarkastuttaa (Sähköntoimittajalta saatua tietoa) mutta kun kysyin kuka sen tarkastaa niin kuulemma valmistaja ja jos ei vikaa niin 3000€ olet köyhempi. Näin se nykyään toimii tämä kuluttaja suoja.

Helmikuu 22, 2016, 20:10:10 ip
Vastaus #9

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko salaliitto  ::) ? Mittarointi muutettiin etäluettavilla mittareilla tapahtuvaksi sähkölain muutoksella kymmenkunta vuotta sitten. Tarkoituksena oli mahdollistaa uusien tariffien käyttöönotto ja parempi asiakaspalvelu. Sähkön jakelijat valitsivat useiden hyväksyttyjen toimittajien joukosta käytettävät mittarityypit. Valmistajat ovat todella suuria maailman laajuisia yrityksiä. Olin runsaat kaksikymmentä vuotta tekemässä toimintajärjestelmiä kahdeksalle paikalliselle sähkönjakelijalle, asiakkaita sähkönkäyttäjinä n. 400 000. Jokainen toimintaohje jonka yhtiöt tekivät oli ennalta hyväksytty ja dokumentoitu, eikä siellä ollut toimintaohjetta mittauksella tapahtuvasta "sähkön myynnistä"! Mittarit vaihdettiin massavaihtoina usean vuoden aikana ja tekijätkin olivat usein siihen tarkoitukseen kilpailutettuja urakoitsijoita. Spekulointi laittomuuksilla on tässä tapauksessa kuitenkin tarpeetonta. Miettikääpäs nyt kuinka rankasta petoksesta edes yritys moiseseta toiminnasta olisi. Sähköyhtiöt toimiva ankaran vastuun periaatteella, jolloin ne itse joutuisivat todistamaan syyttömyytensä. Sähkömiehet eivät tässä tapauksessa ole konnia. Mittari voi toki mennä rikki jolloin se tietenkin vaihdetaan uuteen. On epätodennäköistä, että se silloinkaan näyttäisi esim. 20% enemmän. Menkää haastattelemaan jakelijoiden mittaroinnista vastaavia he mielellään opastavat asioissa.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Helmikuu 22, 2016, 20:25:23 ip
Vastaus #10

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mites jos jotakuta kovasti eppäilyttää tuo etäluettava sähölaitoksen mittari, ni voisko sen perrään - siis talon ommaan verkkoon - laittaa oman lähiluettavan mittarin vertailevaa tutkimusta varten? Ite kyllä katon helpommaks vaan maksaa kaikki laskut mitä lähettäävät... Suoralla sähöllä lämpiää meillä pien omakotitalo; halvimmalla tarjoussähöllä vuoskustannuksissa vois säästää vajjaan kakssattaa. Seki kannattas tietysti ottaa talteen, mutta jos nuukailun ottaa elämäntehtäväks, vois jättää myös jalot juomat ja moottorpyörät, elektroniset leikkikalut, konserteissa ja teattereissa käynnit, matkustelun... kaikki on suhteellista.
jv

Helmikuu 22, 2016, 20:37:05 ip
Vastaus #11

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Omaan verkkoon voi laittaa takamittarin. Niitä on edullisesti saatavilla sähkönjakelijoilta. Itsekin sellaisen takamittauksen laitoin entisöintitiloihin.  TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Helmikuu 22, 2016, 21:04:59 ip
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Omaan verkkoon voi laittaa takamittarin. Niitä on edullisesti saatavilla sähkönjakelijoilta. Itsekin sellaisen takamittauksen laitoin entisöintitiloihin.  TA

Niin ja jos oikein epäileväinen joonas on niin voi laittaa 500w lampun yöksi roikan perään ja sammuttaa kaikki muut sähkölaitteet,ja seuraavana päivän vain todeta netistä että 12 kWh se vei sähköä  :)

Jutut on kyllä melko hauskaa luettavaa tälläkertaa ja jopa voittaa Suomi24:n viihteellisen tason  ;D

Helmikuu 22, 2016, 21:12:02 ip
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mistäs sen sitte tietää jos se sähöjakelijalta toimitettu lähiluettava perämittari on viritetty näyttämään saman verran liikaa ko se etäluettavakin? Kyllä tässä saattaa sama salaliitto olla asialla, mikä nuo nykyautotkin suunnittellee...
jv

Helmikuu 22, 2016, 23:20:58 ip
Vastaus #14

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
[Sähköyhtiöt toimiva ankaran vastuun periaatteella, jolloin ne itse joutuisivat todistamaan syyttömyytensä. Sähkömiehet eivät tässä tapauksessa ole konnia. Mittari voi toki mennä rikki jolloin se tietenkin vaihdetaan uuteen. On epätodennäköistä, että se silloinkaan näyttäisi esim. 20% enemmän. Menkää haastattelemaan jakelijoiden mittaroinnista vastaavia he mielellään opastavat asioissa.

TA
[/quote]
En väitäkkään sähköntoimittajia roistoksi lähinnä kritisoin näitä mittareita. Itsekkin mittaustekniikan suunnitelussa ja sen parissa liki 35vuotta leipäni tienanneena ja lapsenuskon menettäneenä katsoisin tarpeeliseksi ulkopuolisen kalibrointi tarkistuksen. Olen näitä laitteita nähnyt tarpeeksi jotka pitäis täyttää vaatimukset, ainakin valmistaja vakuuttaa näin olevan, mutta on ihan muuta.