Kirjoittaja Aihe: Rakentaminen on kauhiaa hommaa, etenkin kesämökin rakentaminen  (Luettu 16378 kertaa)

Helmikuu 13, 2016, 07:10:48 ap
Vastaus #15

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Helmikuu 13, 2016, 16:19:18 ip
Vastaus #16

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä enempi on talkooporukkaa hirsimökin rakentamisessa, sitä varmemmin joku loukkaa itsensä.
Minä tipuin katolta saunamökkiä rakennettaessa, vaikka meitä oli vain kaksi töissä.
Yritettiin hinata savuhormin harkkoja katolle lankkuja pitkin.
Vetonarun kiinnitysnaula kääntyi, naru irtosi ja lensin taaksepäin harjalta selälleni räystäälle, ja siitä maahan kyljelleni. 
Räystäältä maahan on matkaa 2,8 m, pudotus on niin nopeaa ettei siinä ehdi ajatella mitenpäin olisi paras pudota maahan.
Toinen jalkaterä hieman turposi ja oli arka, mutta ei onneksi muuta vikaa. 

Viineissä on jotain happoa, joka aiheuttaa seuraavana päivänä päänsärkyä, ainakin minulle.
Siksipä on viisainta pysytellä terveellisemmissä aineissa eli oluessa.

Helmikuu 13, 2016, 16:57:39 ip
Vastaus #17

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Viineissä on jotain happoa, joka aiheuttaa seuraavana päivänä päänsärkyä, ainakin minulle.

Kyllä se vika on kengissä jos on aamulla pää kipeänä ja huono olo !

Huomasin sen jo nuorena miehenä, jokaikinen kerta kun menin nukkumaan kengät jalassa, niin olin aamulla kamalan kipeä eikä se tauti hellittänyt kuin vasta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 19, 2016, 12:50:16 ip
Vastaus #18

Pekka Hakkarainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Zündapp 428 Combinette

Kyllä se vika on kengissä jos on aamulla pää kipeänä ja huono olo !

Huomasin sen jo nuorena miehenä, jokaikinen kerta kun menin nukkumaan kengät jalassa, niin olin aamulla kamalan kipeä eikä se tauti hellittänyt kuin vasta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä.

Minä taas olen huomannut että ravut on aina olleet pilaantuneita kun niitä olen syönyt, joka hemmetin kerta on ihan hirvee olo seuraavana päivänä.  Onko niitä olemassa semmoisia joista ei tule pää (ja pötsi) kipeeksi?
- a rebel without a clue -

Helmikuu 19, 2016, 12:51:23 ip
Vastaus #19

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, on se tää byrokratia ja säännöt kummia. Ovat varmaan kaupunki/kuntakohtaisia. Nyt syksyllä laitoin pihavajan, piti tehä naapurikuuleminen, ja laittaa kaupungille pohjapiirros/ kuvat, kun se tuli 4m lähemmäs rajaa, tässä tapauksessa 2m rajasta. Samalla tavalla se naapuriin näkkyy, on se 2 tai 4m päässä rajasta. Jos olis 4m päässä, ei tartte kuulemisia, eikä ilmotuksia, kun koko on alle 10 neliöö. Yli kympin, tarttee sitten jo rakennusluvan ::)

Helmikuu 19, 2016, 16:26:15 ip
Vastaus #20

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Se on rakentaminen kovvoo hommaa, serkun vieressä rupes liiteri kaatumaan ja uutta tilalle. Ei käy ku on liian lähellä naapurin rajaa, naapurilta oli lupa. No korjata sai eli purki seinä kerrallaan ja lamelli hirsistä seinä ja lopuksi uusi katto. Serkku rakensi uuden liiterin ja olis tehny itelleen verstaan, ei käyny ku on omakoti aluetta, viereen olis saanu rakentaa toisen mutta ei katosta veneille kun kaupungilla on veneiden säilytys paikat. Veneet on ollu siinä pihassa 40V ja ovat nytkin. Rajanaapurilla on metalli verstas että siinä omakoti alue. Seuraava naapuri korjan vanhan talon ja meinas laittaa semmosek kivilevyt, se ei käy ku katukin on mäntyjotain niminen ja toisella puolella on betoni kerroas talot ja hänen puolella vain yksi puutalo, kolme vuotta oli tuulen sulku levut ja sitten tuli lupa et laitannu sitten.

Meillä saaressa ei lupia kysytä, seinät tehdään valmiiksi ja hups yksi yö ne on pystyssä.

Helmikuu 19, 2016, 16:37:24 ip
Vastaus #21

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Vanhan korjaamisen ja uuden rakentamisen raja on häilyvä. Ei ole tarkasti määritelty että missä kulkee tarkka raja milloin vanha katsotaan puretuksi ja sen tilalle on rakennettu uusi saman kokoinen ja muotoinen. Eli EI pidä tehdä siitä vanhasta rakennuksesta purkuilmoitusta jos vanha on elinkaarensa päässä, ja uutta pitäis saada tilalle!
 Mm. käyttötarpeen ja pinta-alan muutos toki vaatii aina rakennusluvan. Nämä rakentamisen ohjeistukset kannattaa lukea tarkkaan.

Eräs tuttava aikoi purkaa vanhan erillis autotallinsa pois ja tehdä uuden sen tilalle, puurunkoinen ja taajama-alueella, sellaisella rintamamies tontti alueella. Saman kokoinen, muotoinen, ja puurunkoinen olis ollut suunnitelmissa, kuten alkuperäinenkin. No eihän se tietenkään voi niin käydä. Eikä uuden tallin rakentamiseen olisi saanut kuulema oikein lupia. Palomääräykset yms... ja mitä kaikkia lie vastoinkäymisiä tulikaan eteen. Vanhana pommina se olisi saanut olla ihan niillä sijoillaan ja täyttänyt edelleen kaikki vanhat määräykset yms, mutta uusi ja oikein tehtynä se ei olisikaan täyttänyt uusia säädöksiä, eikä rakennuslupia olisi tullut. Pinkopahvit olis uuden myötä vaihtunut kipsiin, purueristeet palamattomiin villoihin, lankkulattiaa valuun, ulkolaudoitus panelointiin, yms... :(

No kaikkihan siinä kumminkin vaihtui, eli vanha purettiin käytännössä kokonaan, ja näön vuoksi piti jättää muutama vanha runkotolppa pystyyn ja uusi talli sen ympärille. Siis saman kokoinen, saman muotoinen ulospäin ja samoille sijoilleen. Eli silloin se on edelleen se sama vanha rakennus, mutta peruskorjattuna. Että näin. Mahottoman viisasta hommaa että pitää jättää näön vuoksi ne pari vanhaa rungon kakkosnelosta pystyyn, että se vanha tallirakennus säilyi ns. peruskorjauksen ja huoltokunnostuksen asetuksissa.

Kuuluisi varmaankin enempi tuonne: kielto Suomi osioon? Mutta aattelin että jos tulee jollain tämä vastaava pulma eteen tässä kauhiassa rakentamisessa ja ilman hirteen päätymistä. Jos sattuu olemaan vaikka se purkukuntoinen torppa jossain, ja sen tilalle tekis uutta mieli?

Ja on kuntakohtaisia eroja. Onneksi löytyy vielä niitä tolkun ihmisiäkin, millä on järkevämpääkin tekemistä kuin nussia pilkkuja, ja niitä miltä ei ole byrokratia vienyt kaikkea tervettä älliä.

Helmikuu 19, 2016, 17:27:25 ip
Vastaus #22

Ismo Hakamäki

• Vieras
Kolmen kärki: barone....

Purin joskus vanhan liiterin tästä mökin alta pois.
 Runko oli tuotu Terijoelta jonkun datsan takapihaa rumentamasta, ennen lopullista evakuointia.
 Yhteen hirtehiseen on kolottu vuosi 1893. Vanhempi kuin kukaan meistä, paitsi ehkä Pena ja Risto, mutta lähellä ollaan.

Mamut, joihin miu issäin kuulu, pystyttivät sen Järvenpään eteläpuolelle, Ristinummen "aseman" apurakennukseksi.
 Sieltä se aikanaan purettiin ja siirrettiin tussukylään, paikkaan, jossa majaani olen pitänyt ja pidän edelleen.
 Uuden tallirakennuksen rakennusehto oli, että vanha puretaan alta pois.   Purettiin yli 20 v sitten.
 Hirsikasasta sommittelin pihan nurkkaan, noin lievästi sanottuna sievän  ::) (hirveä kyhäelmä) puuvaraston, joka on nyt perustamattomana alkanut uhkaavasti saada piirteitä hieman tunnetummasta rakennelmasta eräässä italialaisessa pikkukylässä.
 Kylän nimeä en muista, mutta rakennus on pisasen vinossa.
 Niin täälläkin.  Jalo ajatus oli, että puran sen tulevana kesänä ja pilkon sen isojen poikien mainitsemaksi "#tuhannen pillun päreiksi".
 Niiden siis, jotka käyttää henkseleitä.
 Niitä on sitten kiva takassa poltella ja kuunnella historiallista räiskettä. Ei henkseleitä, ei, vaan niitä päreitä ja samlla voi muistella aikaa sen pil...
 Tai olkoon..
 Seuraavaksi hankin elämäni ensimmäisen leikkimökin. Minulla kun sellaista ei ole vielä ollut. Joskin puiden säilytystä varten, tosikko kun olen.  >:(
 Oikeastaan tässä samalla huudankin, että jos jollain on sopeva kehikko ylmääräisenä ja luvaton sellainen, siis pienempi kuin 9m2, niin sellaisella saattas olla käyttöä ja kysyntää hintapyynnöstä riippuen.
 Vinkkinä vaan, että jos kantaväestöön sovellettaisiin mamujen perheenyhdistämis tulorajoja, minut karkotettaisiin maasta kuin maasta.
 Eettä sellainen lottovoittajien synnyinmaa.

Kaikki tämä vuodatus vain siksi, että aiheessa pysyttäisiin.
 Todellinen asia ja sitä edeltänyt aasinsilta, kevyen sellaisen kun rakentajan tietää, oli siis se, että laitoin vaimon asialle kohti monopoolia ja tilasin itselleni Hakamäen suosittelemaa Barone Montalbano punkkua laatikollisen.

Illalla Ismo kehutaan, tai moititaan mauttomuudesta.   Aika näyttää....
 Punkkua nyt kuitenkin tekee mieli ja kun se kerran täällä rakennusaiheessa mainitaan, niin mikä ettei.  ::)

Pa kehuen vaan, ainakin ittellä on semmonen taipumus, että KAIKKI juotavaksi tarkoitettu maistuu parin jälkeen "ihan ok tai semi-ok". Paitsi Eestiläinen Piparjuuri-likööri, sillä oppii norjan-kielen alkeet nopeesti...
Itellä narahti toi kolmonen, eli Montalbano äsken, vähän aikasin, mutta alko janottaan ihan helevetisti. Laitoin tiistaina paketin meneen kohti Kruunupyytä työmaanta lähinnä olevasta. Kaveri ilmoitteli eilennä, ettei näy eikä kuulu. Kerroin, että lähti ti. n. klo 14 Valkeakoskelta MH:n kuletuksessa. Tossa kolmen maissa laitto, ettei näy matkahuollon rekisterissä tommosta rahtia...
Lupasin käydä ettimässä..., noh olivat lähettäneet paketin mulle ittelleni takasin Toijalan MH:n, mutta kun ei ollu vastaanottajan puh#, ei tullu txt-viestiä.
Siittä viisastuneena meninkin siittä puulaakiin minäkin...Suomi nousuun (oisin voinu kuletaa ittekin ja ihan kotiovelle)!
Tommosesta hirsirakennuksesta tulee kyllä useamman tuhannen pillunpäreet, eli pefletit, jos alkaa höylään, mutta uskoisin, että noinkin vanha honka ei päreeksi muovaudu ja voi siinä teräketjukin jo noitua.

Helmikuu 19, 2016, 18:18:16 ip
Vastaus #23

Ismo Hakamäki

• Vieras
Ota Eero toinen..
Tommoset naapurit on pahasta, ite kun valittiin kortteeria, eli mihin oli varaa 18v sitten, lähin naapuri oli ½ km päässä, eikä oo lähennelly muutkan. Lisäks tosta omalta rapulta pääsee tärkeisiin harrasteisiin suoraan, ei tartte pössykköihin kuljetuspussia, paitti jos autolla lähtee. Verstas 20 m..., lohihommiin vaan on sitte noittekin erestä, rapulta rapulle 1348 km..

Tohon Vinoon viä, kaikki Nerot on synkkää, mutta tätä se Kosolakin jois, on meinaan talonpoikaisviiniä.

Helmikuu 19, 2016, 18:56:22 ip
Vastaus #24

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei onneksi mene lumet naapuriin

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 19, 2016, 19:12:39 ip
Vastaus #25

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Lainaus käyttäjältä: Eero Nikkanen
Muistakaa kun maistelette viinejä. Pää etukenoon, posket pullolleen lutkuttaen ja se tärkein johon makuelämys perustuu. Pikkusormi pystyyn.  :P

Sivistyneen vaikutelman antaa ravintolassa jos noiden rituaalien jälkeen kysäisee viinurilta silmät sirrillään että "onkstää punkkua?"

Kokeilkaa vaikka  ;D

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 19, 2016, 19:32:25 ip
Vastaus #26

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Onneksi ei ole ollut ikinä naapureista haittaa eikä ole sattunut kohdalle turhan kitisijöitä. Ovat olleet oikein sopuisia ihmisä. Ovat ymmärtäneet minua, kaikkine touhuineni. Säälistä, tai oon vaan elänyt ihmisten tavoilla?
 Naapurissa on hyvin todennäköisesti tuleva motoristi, semmonen 5 v. nuori miehen alku. Jos se näkee että minun kotitallissa palaa valot, on viivana paikalla ja "auttamassa motskari" hommissa. Vilkas ja puhelias poika, ja on sitten tosi innokas kaikkien pärisevien vehkeiden perään.
 Eikä siinä vielä kaikki, tallin jääkaapista saattaa löytyä cokista.  :)

Helmikuu 20, 2016, 08:25:54 ap
Vastaus #27

Ismo Hakamäki

• Vieras

Joo eipä mullakaan ne puumajan lumet, mutta sen pää-tallin, jossa enemmän kattoa ja korkeemmalla. Raja tossa het vasemmalla.

Tapani runno kuusen muutama talvi sitten.  Sekin on nyt poltettu, katon lapepeltiä ei sensijaan ole "vielä" uusittu.  huh.

Jaa mää kattelin, että Eero kiivastuksissaan potkassu tota palloo, jokon osunu sit puuhun?? No  helppo seon muita syyttää, muka joku Tapani...

Helmikuu 26, 2016, 12:01:06 ip
Vastaus #28

Ismo Hakamäki

• Vieras

... SETENCOSTAS Portugalista.  Molemmat siinä kympin kantturoissa.
 Pankaa nimet muistiin ja ostakaa, niin tiedätte...

Pitäis varmaan ostaa neilikoita kans..., puuttuu vulkaanisenmaan maku (varpaanväli maata), mutta varmaankin tutustun myös uudemman kerran.
ALAKO HIIHTOLOMA!!!!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2016, 12:03:02 ip kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Helmikuu 26, 2016, 20:21:47 ip
Vastaus #29

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000