Kirjoittaja Aihe: Teleflex ohjauskaapeli  (Luettu 8613 kertaa)

Helmikuu 08, 2016, 15:37:11 ip
Luettu 8613 kertaa

Lauri Rantakaulio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi, sain käsiini teleflexin ohjausrummun joka olisi tarkoitus laittaa veneeseen, mutta se kaapeli pitäisi vaihtaa pidempään. Mistä niitä lähtisi etsimään, kun se kaapeli on sinäänsä erikoinen, kun sen päässä on ketjuun yhdistettävä lenkki, kun yleensähän kaapeli liikkuu rattaan avulla. Jos jollain on tarjota muunlaista ohjausrumpua, niin sekin käy.
Honda CB350 K4 1972 & Honda CB500 K0 1971

Helmikuu 08, 2016, 15:52:10 ip
Vastaus #2

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Heitä jorpakkoon kun kaapelin hinnalla saat hydrauli ohjauksen, venehän kääntyy potkurin pyörimis suunnan mukaa. Hydraulinen pysyy paikoillaan, ikinä en telefleksiä enään ota.

Helmikuu 08, 2016, 15:59:37 ip
Vastaus #3

Lauri Rantakaulio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos vinkeistä. Noista ei ole kyllä mikään vaan samanlainen. Taitaa olla asiat sillä tavalla, että tuo ohjaussysteemi edustaa aikaa jolloin isä lampun osti ja että etsin suoraan vaan uuden rummun. Jos jollain foorumilaisella pyörii nurkissa tällainen, niin ota tosiaan yhteyttä.

Helmikuu 08, 2016, 16:01:07 ip
Vastaus #4

Lauri Rantakaulio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hydrauliohjaus on käynyt kyllä mielessä, mutta ne on mielestäni hiukan liian arvokkaita rahapussilleni.

Helmikuu 08, 2016, 16:11:22 ip
Vastaus #5

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Osta "rattisylinteri" valmiina ja tee työsylinteri itse,joskus kun tein matkaveneen niin siihen tein työsylinterin itse ja toimi niin kuin pitääkin,letkut joutuu teettämään mittojen mukaan.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 08, 2016, 17:21:24 ip
Vastaus #6

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hydrauli liikkeestä ostin matkaveneeseen ohjauksen, ihan tavis sylinteri ja teetin letkut. Uusi kaapeli ja ohjaus yksikön osat tuli saman hintaiseksi. Nyt on Busterissa ihan tehtaan hydrauli ohjaus, kyllä on makee. Kavereilla noita vaijeri ohjauksia ja rattia pitää pitää ja mulla kulkee suoraan, moni on sanonut että vaihtavat.

Helmikuu 08, 2016, 17:36:29 ip
Vastaus #7

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pari kevättä sitten käänsin trailerin päällä olevan veneen rattia pihassa ja naps vaan kaapeli poikki. Päällisin puolin ei kaapelissa ollut nähtävää vikaa. Sen jälkeen uusin koko ohjauslaitteen. Osaset on sen verran rimpuloita ja nopeasti kuluvia etten enää asentele veneen ohjaukseen muiden vanhoja osia. Kaapeli on melko ohut, siinä ei kummosta syöpymää tarvi olla kun se katkeaa.

Jos vanhan mallin kaapeliohjaus pettää vauhdissa, kääntyy kone poikittain ja kuski jatkaa matkaa suoraan. Sitten vene alkaa kiertää ympyrää jahdaten kelluskelevaa kuskia.

Herkkää uusista osista kasattua ohjausta kääntelee mielikseen.

Helmikuu 08, 2016, 18:06:34 ip
Vastaus #8

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Pienempiin veneisiin löytyy mm ultraflexiltä täysin valmiita paketteja. Ratti, ohjausrumpu ja kaapeli. Kaapeleita löytyy muistaakseni n. 20 sentin välimitoituksilla. Kaapeleiden mitat alkaa jostain n. 2 metristä, päätyen 4 metriin? Ei jaksa muistaa tarkasti.
 Kumminkin, itse tilasin noi ultraflexin kaikki vehkeet kun vanha ohjauskaapeli alkoi olla tiensä päässä, tökki, jumitti, yms. Vaihdoin koko setin uusiksi. Ei ole ollut ongelmia niiden kanssa. Tosin venekin on nykyään ollut hyvin vähäisellä käytöllä.
 Oliskohan se ollut semmoset 200 euroa koko sarja, joskus 6-7 vuotta sitten, tuommoseen reilu 4m pulpettiveneeseen sopiva paketti jossa ohjauspulpetti on melko perässä, semmosella n. 2,5 m kaapelilla?

Helmikuu 08, 2016, 20:14:09 ip
Vastaus #9

Lauri Rantakaulio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaipasin vähän valitusta tuosta "rattisylinteri työsylinteri"-systeemistä. hydraulinen järjestelmä ei ole minulle kovinkaan tuttu. Oma veneeni on noin 8 metrinen mahonkinen moottoriristeilijä volvo pentan vetolaitteella. Siinä on tällä hetkellä vaijeriohjaus joka on täysin hevosen sieltä. Olen kyllä pitkään harkinnut uutta järjestelmää.

Helmikuu 08, 2016, 20:15:08 ip
Vastaus #10

Lauri Rantakaulio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tarkoitan siis valiStusta

Helmikuu 09, 2016, 10:40:37 ap
Vastaus #11

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Hydrauli ohjauksessa ei ole muita osia kuin ruoripumppu jonka yhteydessä on oljysäiliö,letkut ja peräsinsylinteri joka on ns. läpimenevä jolloin tilavuus ei muutu,varmaan isommissa paateissa on tehostettuja systeemeitä mutta minun reilussa 8 m:n mahonkipaatissa oli em. systeemi.
Ostin valmiina ruoripumpun ja teetin mittojen mukaan letkut ja tein itse peräsin sylinterin ihan O-rengas tiivistyksillä ja päädyt olivat stoppi ruuveilla kiinni ja tiivistetty myös O-renkailla kun paineet ovat pieniä niin em. systeemillä tehdyt ajavat asiansa hyvin.
Letkuissa kannattaa johonkin kohtaan laittaa liitin jossa letku pääsee kietymään kun hydrauli letku ei kierry helposti ja suunnittelu vaiheessa on vaikea tietää liittimien asennot.
Minulla hydrauliohjaus toimi erinomaisesti,pysyy suunnassa kuten edellä jo mainittiin,on huoltovapaa ja varma sekä on mahdollista laittaa tuplaohjaus esim peräkannelle.

Erillisiä ruoripumppuja   http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=255

Täällä myös sylinterin mittoja      http://www.tekno-marine.fi/netTuote08sivu85j86j87.htm

http://marineshop.fi/fi/c-30-Hydrauliohjaukset/kauppa/p-6.html

Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 09, 2016, 17:19:52 ip
Vastaus #12

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo väliliittimet oli kyllä ihan uutta. Ei esim. tiehöylässä ole mittään väliliittimiä, vaikka siinä on kaheksankin metrisiä letkuja. Kulkevat siellä rungon sisällä. Letkuhan kääntyy ennen nipan kiristystä miten vain, on sitten suora tai millä kulmalla hyvänsä oleva nippa.

Helmikuu 09, 2016, 18:51:32 ip
Vastaus #13

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mäkin laitoin vaan helmiliitoksella, putkeen sisälle semmonen hylsy ettei mene littuun.

Helmikuu 09, 2016, 18:55:52 ip
Vastaus #14

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se riittää, kun ei siellä mitään ihme paineita ole.