R.I.P. Vitsipalsta,enpähän minäkään muistanut mistä asioista saa vitsailla ja mistä ei,suvaitsevassa Suomessamme.Norjalais-Ruotsalais-Saksalais-ym kansallisuusvitsit ovat korrekteja,lähi-itä,ekvaattorin eteläpuoli ja muut kaukaisemmat kolkat ovatkin sitten kieltolistalla.Samaten laihaa ja lihavaa saa naureskella,juoppoa saa pilkata mutta onko ihmissyöjäjutut kielletty?Kalujen koko-jutut kielletty?Luultavasti erivärisellä kansanosalla on hauskoja jauhonaama-ja isonenäkaskuja joita kertovat omissa illanistujaisissaan?Nyt minua viisaammat ja sivistyneemmät,jopa ylioppilaat saavat kirjoittaa tänne rajat ettei tule pahoitettua kenenkään mieltä:nimim.Viiva Punoittaa.
Varmaan tällä tuohon minun kommenttiin viittaat?
En minä siitä nyt kovin erityisesti mieltäni pahoittanut. Pidin huonona vitsinä. En myöskään vitsin asennetta noihin ihmisjoukkoihin oikein arvosta. Vitsit on toki vitsejä, ja ehken tämä on hiukan jäykkäperseistä tuota analysoida, mutta ei voi mitään kun hiukan sellainen olen, vaikka se näköjään joidenkin mielen pahoittaakin.
Tuossa vitsissä se ns. huumor piilee selvästi siinä, että tummaihoiset, mustalaiset ja muslimit ovat arvottomia ihmisryhmiä, joiden on parempi kuolla pois, jotta eivät rasita yhteiskuntaa. Ei minua se harmita, että noista ihmisryhmistä vitsaillaan, vaan se asenne vitsissä. Ja se, että vitsin tarkoitus on pikemminkin polkea muita kuin olla oivaltava tai hauska. Tai iloluontoinen.
Kirjoitin tähän ensin muutamat saman tyypin vitsit. Tuumasin, että kokeillaanpas samaa muotoa muutaman muun ihmisryhmän kustannuksella. Päätin, etten niitä julkaisekaan, koska olivat sellaista roskaa ettei niitä tänne tarvita. Tai maailmaan yleensäkään. Vähättelin niissä ylipainoisia, kehitysvammaisia ja juutalaisia maisemaa rumentavina ja tapettavaksi kelpaavina ryhminä. Ja sotainvalideja terveydenhuoltoa ja valtiontaloutta rasittavana roskana. Ei ne mitään hauskoja juttuja olleet, mutta juurikin tuon saman kaavan mukaan meneviä: valitaan ihmisryhmä ja loukataan sitä, kerrotaan että se on arvoton ja vain muiden elämää rasittava. Piilotetaan tämä väite ennalta-arvattavan vitsin muotoon.
Ei se tosiaan ole kiinni siitä, minkä ihmisryhmän kustannuksella vitsailee. Hyvä vitsi on minusta hyväntahtoinen ja iloinen asia, jolle parhaimmillaan pystyy nauramaan kertoja ja vitsin kohde. Hyvällä, tai ylipäänsä vitsiksi laskettavalla vitsillä ei minusta ole varsinaisesti uhria, vaan pikemminkin kohde. Olen siitä samaa mieltä, että nykyään ollaan turhankin herkkiä eri ihmisryhmien kustannuksella vitsailulle. Moni pistää vastahyökkäyksen päälle välittömästi, vaikkei vitsi varsinaisesti olisikaan millään tavalla ketään loukkaava. Tuosta alkuperäisestä vitsistä vaan on vaikea kuvitella, että muslimit, tummaihoiset ja mustalaiset yhtyisivät nauruun, että "joo, hyvä vitsi, me ollaankin sinua huonompia ihmisiä!"