Otsikon kuvaamaan outouteen törmäsin tässä jo vähän aiemmin ja nyt taas.
Eli on tuollainen Wellerin kolvi, tai juotosasema jopa. Clas Ohlsonilta ostettu, lämpötilan säädöllä ym. Sähköpiuhoja koitin juotella eräässä projektissa, mutta eihän siitä mitään meinannut tulla kun tina menee palloksi kolvin kärjellä (tyyliin elohopea pöydällä) ja vierii oitis pois pöydälle. Kolvissa on lämpöä riittävästi, koskapa tina kuitenkin sulaa heti.
Kolvin kärjessä oli sellainen kirkas "kromin näköinen" pinnoite, tuntui hieman rasvaiselle, joten sipaisin sen pois hiekkapaperilla. Nyt se on kuparin värinen, olisko siis kärki rungoltaan kuparia. Sama pulma kuitenkin edelleen, eli tina taas pallona ja tippuu oitis.
Mulla on tullut tavaksi juotoshommissa sellainen että sulatan pienen määrän tinaa kolvin kärjelle, ja kolvilla vien tinan juotettavaan kohteeseen. Sula tina nestemäisenä johtaa lämmön kivasti kohteeseen, eli vaikka monisäikeiseen johtimeen, ja kun kohde on lämmin, tuon lisää tinaa tökkäämällä langan päällä kohteeseen, en kolviin. Ei oo kylmäjuotoksia tullut ja muutenkin on tuotokset kestäneet. Ja yleensä kolvieni kärjissä on ollut tinakerros heti ekasta käyttökerrasta alkaen mutta tähän kolviin ei sellaista ole muodostunut.
Onko mulla jotenkin huonoa tinaa? Mielestäni samasta rullasta olen ottanut muiden kolvien kanssa touhutessa eikä tällaista onkelmaa ole esiintynyt, eli voiko se olla kolvissa vika kuitenkin? Tina on ostettu vuonna 2000 Radio Shackista (USA), löytyi tämä vanha rulla romppeista kun siivoilin. Samassa siivouksessa hukkui se vähän paksumpi (ja vanhempi) rullallinen Super-Myynnistä 15mk:lla ostettua tinaa jota yleensä käytän, sitä en tällä kolvilla ole kokeillut

Sisällä tässä Radio Shackin langassa on juoksutetta, sihahtaa kyllä, eikä kai nää mihinkään happane?
Perskuta, kirjoitellessa tuli mieleen että voiko tinalangan päälle tulla joku hapettumakerros joka tällaista aiheuttaisi?
Omat juotokset tosiaan satunnaisia, nää alkujaan 50-100g tinarullat tuntuu vaan kestävän ja kestävän