Minulla on cervolet Elina 2 litran diesel ja letkulämmitin alavesiletkussa. Aivan surkea juttu täytyy pitää roikassa 24 tuntia/vrk jotta käynnistyy. Lapissa kun olin työmatkalla ja lämppärissä koko ajan alavesiletkun t haara muovinen suli ja vedet pihalle. Nyt rosterisella korvattu.pitäisi olla kiertovesipumppu jotta lämpiäisi.
Sitähän minä peräänkuulutin,että jos joku voisi kertoa miten se vesi siellä lohkossa ja kansissa(joita pitäisi lämmittää)kiertää ja vaikka oisi pumppukin,miksi vesi pitäisi kiertää syylarissa?
Ja kun termari on kiinni(=ylävesiletku suljettu)niin eihän se kierrä edes siinä

No jospa se sitten "säteilee" lämpöä moottoria kohti

Sitten on kokonaan toinen juttu nämä taukolämmittimet.Minullakin on valmistajan paketissa uusi taukolämmitin-jostain 80 luvulta lienee.Sarjaan kuuluu mm. elektroninen ohjausboxi,Bossin kiertovesipumppu,ohjaamoon asennetteva pieni ajastin ohjain.Johtosarja ym nippeliä.
Ihan hyvä jos haluaa pitää auton lämpöisenä kaupassa asioidessaan mutta moottori siinä kyllä jäähtyy nopeasti..sen vuoksi en ole innostunut asentamaan..sain sen perintönä aikoinaan.
Suomalainen tuote tietysti kuten myös akunlämmitin tuote joka toimii verkkojännitteellä ja pitää akun plussan puolella ja akusta saa siten täyden kapasiteetin käyttöön heti startissa.
Vanhat automiehet ei ollu tyhmiä kun otti akun tupaan yöksi pahimpiin pakkasaikoihin.Moottoreissa ei tainnut olla lämmittimiä mutta ei ollut tarvettakaan.Kyllä se kone käyntiin lähtee kun vaan virtaa riittää vaikka lohko olisi jääkylmä.Tottakai esim puristukset voi olla huonommat vanhassa kylmässä moottorissa ja ainakin se kuluu ja kuluttaa enemmän aluksi.
Öljyhän on öljypohjassa eikä missään kampiakselin välissä jarruttamassa.Tosin voitelu voi toimi paremmin heti alussa jos öljy olisi notkeaa mutta sitä ei lämmitä jäähdytysnesteen kautta toimiva moottorinlämmitin kuitenkaan.