Miepäs kirjotan omia ajatuksia vähän syvemmästä pesukonneesta.
Miulla ei oo koskaan ollu uskonnollista vakaumusta. Kirkosta erosin ko täytin 18, rippikoulun olin jättäny käymättä, eli tietonen valinta. Ei liity veronmaksuun ees se.
Teknisesti ja järellä yritän enimmäkseen asioihin suhtautua. Elävissä olioissa on aika paljon sellasta, mikä ainakin jossain määrin ymmärrettään; kemiaa ja fysiikkaa. Itse elämää ei oikein - ainakaan vielä - osata selittää, eikä uutta luoda ko melko perinteisellä konstilla. Joku sen elämän on alun alkaen kuitenkin sysänny joihinkin olioihin, mistä evoluutio on sitte jatkanu. Onko se joku edelleen meijän toilailuita kattelemassa, vai jättäny meijät oman onnemme nojaan, siihen en ota kantaa, ko en tiijä. Sitä vierastan, että sille elämän alullepanijalle pittää ruveta muotoa hahmottamaan. Toki auttaa ihmistä pienine aivoineen asioita käsittämään ja käsittelemään, tai edes aavistamaan. Mutta varsinkii sitä vierastan, että kun se hahmo kuvitellaan, niin samalla heti tiedetään, että muiden ihmisten vähän toisenlaisiksi kuvittelemat hahmot on vääriä. Siinä syy omiin valintoihini.
Siinä omat ajatukset ja uskomukset pähkinänkuoressa.
Sitte noihin amisheihin.
Varmasti niijenkin yhteiskunnissa on ristiriitoja, pahojakin. Jottain tv-ohjelmaa oon joskus kattonu, missä kertoivat ja selittivät maailmaansa ja maailmankuvaansa. Tekniikka tai nykyaikaset vehkeet ei oo heille uskonasioita, sen ohjelman mukkaan. Mutta kaikkea uutta vierastavat, kunnes on käyny selville, onko se oikeesti tarpeellinen, ja hyväksi ihmiselle heidän yhteisössään.
Aika vähän on väkivaltaa kuitenkin käytössä siellä, ja ulospäin ja tuntemattomia vastaan suuntautuvaa varsinkaan. Väkivallan välineitten kehittämiseen eivät ole myöskään isolti panostaneet.
En oo muuttamassa sinne, enkä tuomassa amish-kulttuuria meille. Mutta jos kaikki maailman ihmiset eläs amishien lailla, käytäskös sotia? Oiskos yhteiskunta tasa-arvosempi?
En ossaa noihin kysymyksiini vastata. Sen verran on kuitenkin viitteitä, että en viitsi ees leikilläni nauraa heijän valitsemalleen elämäntavalle.
- no nyt tää taitaa olla aika syvältä?
jv