Kirjoittaja Aihe: bemarin öljyt r100t -79  (Luettu 16580 kertaa)

Marraskuu 18, 2015, 19:16:46 ip
Vastaus #15

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Työtön yrittäjä / Eläkeläinen
Mitäs öljyjä vanhat bemarikuskit on käyttäneet pyörissään? Itse aattelin mineraalista tai enintään semiä 20w50 moottoriin ettei nyt alkaisi joka välistä vuotamaan... Kyseessä kuitenkin museopyörä ja pienet kilsat per kesä ja joka vuosi öljyn vaihto.... Myös vaihteistoon ja perään tuumasin 80w90 mineraaliöljyä....

ja kiitos vastauksista :D

Olen  66v ja kyseisellä pyörällä ajava eli  olen vanha,ja saan siten vastata. Hyvä veli käytät aivan oikeita mineraliöljyjä mitä pyörän valmistajakin määrää/käskee/kehoittaa. Moottori  API SE/SF 20-40  Perä GL 5  80-90. Näillä pääset matkasi maaliin ja kuten tiedät kukaanhan ei pidemmälle pääse. Älä käytä noita muita härpäkkeitä. ne on tarkoitettu väärä uskoisille :laugh:

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2015, 19:23:00 ip kirjoittanut rauno yrjölä »

Marraskuu 18, 2015, 19:27:21 ip
Vastaus #16

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitäs öljyjä vanhat bemarikuskit on käyttäneet pyörissään? Itse aattelin mineraalista tai enintään semiä 20w50 moottoriin ettei nyt alkaisi joka välistä vuotamaan... Kyseessä kuitenkin museopyörä ja pienet kilsat per kesä ja joka vuosi öljyn vaihto.... Myös vaihteistoon ja perään tuumasin 80w90 mineraaliöljyä....

Olen  66v ja kyseisellä pyörällä ajava eli  olen vanha,ja saan siten vastata. Hyvä veli käytät aivan oikeita mineraliöljyjä mitä pyörän valmistajakin määrää/käskee/kehoittaa. Moottori  API SE/SF 20-40  Perä GL 5  80-90. Näillä pääset matkasi maaliin ja kuten tiedät kukaanhan ei pidemmälle pääse. Älä käytä noita muita härpäkkeitä. ne on tarkoitettu väärä uskoisille :laugh:

Mitä härpäkkeitä?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2015, 22:37:15 ip kirjoittanut Tapsa Leskinen »

Marraskuu 18, 2015, 19:29:49 ip
Vastaus #17

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa riittää jokuseksi vuosikymmeneksi.pyörässä  ;D
myy mersumiehille se loppu mitä et itte tartte :P
Anteeksi nyt vaan, mutta en näe mitään hyötyä ostaa isoa astiaa tuotetta, joka ei ole mitenkään erikoinen, ja nähdä vaivaa kaupitella loppua.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Marraskuu 18, 2015, 19:33:37 ip
Vastaus #18

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kuulemma toi tönärikone juttu perustuu alkujaan 60 luvun briti autojen ongelmiin uusilla öljyillä, sanovat että se lisäaine mikä öljyssä parantaa pintapaineen kestävyyttä tukkii katalysaattorin elikkä lisäaine on poistettu 90 luvulla, ainoa paikka missä on suora pintapaine ilman painevoitelua moottorissa on tönärin nostajan kupissa jos ne on ns. laatikko malli eli eivät pyörin niin kun useimmiten on, bemussakin kun kurkkaa tyhjään tönärin reikään niin nokasta näkyy puolet eli se aina pyöritää kuppia kun nostaa venttiiliä, laatikko nostaja ei, eli nyky öljyillä britti mgeet ja tirumpit syö pohjat pois nostajista, oliko niin että SF tai joku sitä alempi luokitus on OK en muista nupista sitä, tämä on sitten ihan toisen käden tietoa, aikasemmin delvac oli bensapuolelle tota mutta nykyään sielläkin on jotain L tai isompaa
Juu ja ei. Totta, että tasapäisillä nostajilla tarvitaan normaalia enemmän "pehmustetta" öljyyn. Mutta siis tosiaan vain tasapäisillä. Ja vaikka tuon sinkkifosforilisäaineen määrää vähennettiin, laitettiin tilalle muita korvaavia aineita. Sen takia API ei suoraan kerro sinkkifosforin määrästä, ei edes alhaisena = vanhempana. Useat öljymerkit eivät siksi halua julkaista pitoisuutta, koska se on yksinään kerrottuna harhaanjohtavaa tietoa.

Marraskuu 18, 2015, 19:36:15 ip
Vastaus #19

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistä saa 20W40 öljyä?

Marraskuu 18, 2015, 19:36:51 ip
Vastaus #20

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mitä härpäkkeitä?

Lue koko ketju. siinä tarjotaan kysyjälle härpäkeitä. Minä luotan pyörän valmistajaan. olen niillä tiedoilla päässyt jo aika pitkälle.

Marraskuu 18, 2015, 19:46:53 ip
Vastaus #21

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"No on ihan eri asia kaataako vanhukseen jotain nykypyörien PAO-pohjaista vai esteripohjaista erkoistuotetta."

Miten niin on eri asia? Mikä PAO?
Kuinka niin esteripohjasta?
Missä näitä on?

Kerro asia loppuun, Kiitos!

JN

http://www.roadmachine.fi/redline/redline.html
http://www.roadmachine.fi/redline/motoroil.html

Kannattaa lukea myäs alemman linkin "nippelitietoa".

Ja PAO on polyalfaolefiini, se on se kohtuuhintainen ja yleisesti käytetty synteettisen öljyn perusöljy. PAO on nykyaikaisille moottoreille erinomaista, mutta sillä on esim wanhoja tiivisteitä kuivattava ja kutistava vaikutus. Ja PAO-tuotteet on kehitetty nykyaikaan, jossa on massavolyymit.

Esteri on selvästi kalliimpi perusöljy, mutta myös monella tapaa parempi. Ei vahingoita tiivisteitä vaan päinvastoin. Kestää kuumuutta ja rasitusta (esim nostimissa) jopa PAO-synteettistä paremmin. Ja voitelee heti startista alkaen.

Itse olen ajanut kaksi perättäistä kautta samoilla öljyillä, koska Redline kestää sen hyvin. Ja tuee pidemmän päälle halvemmaksikin kun laskee kokonaisuutta.

Ja miksi ei mineraaalista sitten? Menettää nopeasti kuuman pään kestonsa etenkin ajoviimajäähdytteisessä koneessa, eli 20W50 on kohta 15W40 ja 10W30 jne. Ja ne hajoavat sakeuttimet kertyvät sitten esim männänhelooihin. Ei ole tiivisteille vahingollista, muttei hoitavaakaan. Ei tule halvemmaksikaan jos laskee muutakin kuin sen yhden vaihdon jonka joutuu tekemään jo aiemmin. Jäykkää viileällä, ja lähtee voitelemaan hitaammin.

Marraskuu 18, 2015, 21:11:05 ip
Vastaus #22

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Jaa'a. Mihinkä perustat sen, että esteri kestää paremmin nostajissa. Sanoisin, että kumpikaan perusöljy ei kestä nostajien paineessa ilman lisäaineistusta. No, ehkä rullakeinuissa saattaa kestääkin.

Sen olen kyllä huomannut, että halpa mineraali menettää viskositeettiään rasitusessa. Vaikka mun pappa Pemarissa onkin öljynjäähdytin, niin siitä huolimatta halpa 20W-50 öljy "romahtaa" kovavauhtisessa moottoritieajossa. Loppukesästä alkaa öljy maistumaan ihan eri malliin, kuin vielä keskikesällä.

Öljyt tulee kuitenkin vaihdettua joka syksy, niin en ole vielä löytänyt syytä maksaa 800 % suurempaa hintaa Red Linen öljystä.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 19, 2015, 08:40:50 ap
Vastaus #23

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistä saa 20W40 öljyä?

Minulla pyörässä valmistajan alumiiniteippi mittaripaneelissa siitä tuo öljy. Voi olla ettei ihan äkkiä hyllyistä löydy, taitaa olla jo tilaus tavaraa. Mutta lipukkeessa on myös Unter 10w40 , 15w40,20w50 , eri ilmalämpötiloille, Tuo 20w40 on mainittu 0 -30 eli suomen kesälämpöön.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2015, 14:49:21 ip kirjoittanut rauno yrjölä »

Marraskuu 19, 2015, 13:12:49 ip
Vastaus #24

Juhani Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jokainen tulkoon uskossaa autuaaksi ja käyttäköön mitä öljyä haluaa. Minä käytän parhaat ominaisuudet lupaavaa kohtuu hintaista öljyä. Condorissa on nyt Redlinet sisällä, ja ei ole vaihdettu pariin vuoteen, kun ei tule kilometrejä niin paljoa. Ja tankissa pienkone-bensat.  :D

Marraskuu 19, 2015, 14:07:28 ip
Vastaus #25

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Ilmajäähdytteisen boxeribemun koneeseen puolisynteettinen Teboil Silver 10-w40 on oikein hyvä ja vielä edullinenkin öljy, ja se öljy noin yleensä ottaen kannattaa vaihtaa tiheästi, koska bemussa on aika pieni öljytilavuus, se tiuhaan vaihtaminen on muutenkin paljon tärkeämpi juttu kuin öljyn laatu tai hinta.

Omissa R100 bemuissani käytin aina Mobilin ykköstä, siis sitä täyssynteettistä, ja oikein hyvin pelitti, jos BMW,n moottori vuotaa öljyä niin öljyn laadulla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, vika on silloin moottorissa, eikä siellä silloin pysy mikään öljy sisällä, sitäpaitsi hyvä synteettinen öljy on "paksumpaa" kuumana kuin mineraaliöljyt.

Eiköhän se RedLine ole enempi vain semmonen Imago-ja mainosjuttu, kallista ja komiaa se tietysti on kun on värjätty punaiseksi ja myydään hienossa purkissa sikamaiseen hintaan, mutta sekin paskottuu ja menettää voitelukykynsä ihan siinä kuin muutkin öljyt.

Öljyn vaihto on halvinta koneremonttia, kuten konemiehet tietävät   :police:
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2015, 14:18:00 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 22, 2015, 08:46:07 ap
Vastaus #27

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
HANE

Marraskuu 22, 2015, 08:52:36 ap
Vastaus #28

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
   Mobilin kouluttaja on kerran sanonut  että on erittäin vaikea valmistaa sellaista öljyä joka ei kävisi Bemun R sarjan koneisiin tämä jo aikoja sitten.