Kirjoittaja Aihe: Heikki vipukirves  (Luettu 25244 kertaa)

Marraskuu 06, 2015, 19:57:09 ip
Vastaus #15

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä sillä koivupöllit halkeaa komeesti, Keskiseltä ostin ja se reissu jäi mieleen. Sielähän on koirille kopit ja vaimo meni niihin muihin vaatepaikkoihin ja minä viemään tavaraa autoon. Kova Dopermannin haukunta kuului ja sydän kurkussa kattomaan, meidän koira keskinmäisessä mutta kun menin niin ensimmäisessä oli pieni valkoinen puudeli ja iso musta Dopperi. Heti aattelin et millä se on sinne päässyt, no menin keskinmäiseen koppiin katsomaan pako reittiä niin sielä takana nukkui varjossa. Aina kun kosken siihen kirveeseen tulee tämä kuva mieleen, kirves on hyvä isoonki koivuun mutta mun männyt ja kuuset tykkää serkkupojan halkaisu vehkeestä. Isäukko koitti männyn tyveä halkoa ja kaksi kirvestä ja kiilaa kiertää maata kiertävällä radalla, ukko kyrpiintyi ja haki dynamenttiä, halkes mut työkalut kiertää maapalloa.

Marraskuu 06, 2015, 19:57:28 ip
Vastaus #16

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kerran olin messuilla keksijän viereisellä osastolla ja pääsin kokeilemaan messupuita
Kyllä sillä oksatonta suoraa koivua hakkaa mutta ei paljon muuta
Pahinta siinä on se että pitää tähdätä vähän keskilinjan viereen ja sellainen puu mitä pitää pystyssä toisella kädellä ei onnistu
Tai monesti laitan puun pölkylle makaamaan ja pidän kädellä kiinni niin ei onnistu tuolla
Kahden käden kirves on vipumalli, ei sovi minulle

Marraskuu 06, 2015, 20:09:57 ip
Vastaus #17

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Pahinta siinä on se että pitää tähdätä vähän keskilinjan viereen ja sellainen puu mitä pitää pystyssä toisella kädellä ei onnistu
Tai monesti laitan puun pölkylle makaamaan ja pidän kädellä kiinni niin ei onnistu tuolla
Kahden käden kirves on vipumalli, ei sovi minulle

Tottahan se on tarkoitettu pöllin halkaisuun kaksin käsin eikä mihkään nuotiopuiden tekoon.
En ole nähny uusinta versiota mutta muistan ne vanhat ja on ihan omiaan siihen hommaan.
Minulla nykyään normaali iso Fiskars.Aiemmin oli tuunattu hydraulihalkoja,käynnistys jalkapolkimella eli molemmat kädet vapaana pöllien pyörittelyyn.

Nythän on saatavana myös pikahalkojaa,olen nähny mainoksen mutten tiedä merkkiä.Kumminkin,terä saavuttaa puun ja loppupään sekunneissa.Hinta saattoi olla ehkä jotain alle 500€.

Marraskuu 06, 2015, 20:19:09 ip
Vastaus #18

Taito Nuutinen

• Vieras
Itse kävin aikoinani tuon kirveen keksijällä korjaamassa pesukoneen ja hän siinä samalla esitteli keksintöään minulle..
Hän oli värkännyt auton ulkorenkaasta "pöllin pitimen" ja läiski menemään siinä.Itse kokeilin kirvestä myös..pienen opettelun jälkeen onnistui myös minulta..toimiva peli etten sanoisi..tosin tuolla kirveen hinnalla saat tänä päivänä halkaisukoneen jolla päivän mittaan kyllä tulee klapeja enemmän..

Joten jos sähköä löytyy tu vempain on mielestäni turhake..

Marraskuu 06, 2015, 20:19:27 ip
Vastaus #19

Risto Saastamoinen

• Vieras
Hannun pikahalkoja saattas olla ehkä se Pilkemaster, sillä tulee klapuja kuin tehtaan rännistä mutta maksaa enemmän kuin 500, pari vuotta sitten oli jo 6500 euroa. Mutta on hintansa väärti, sen sanon.

Marraskuu 06, 2015, 21:09:00 ip
Vastaus #20

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Hannun pikahalkoja saattas olla ehkä se Pilkemaster, sillä tulee klapuja kuin tehtaan rännistä mutta maksaa enemmän kuin 500, pari vuotta sitten oli jo 6500 euroa. Mutta on hintansa väärti, sen sanon.

Eipä saata vaan kyllä se oli jokin ihan omakotitaloasukkaan lompakolle vielä sopiva.
Ei varmasti tämä mutta jotakin tänne päin..2-nopeuksinen kuitenkin kenties..esim Palaxin vastaava halkaisee 3 sekunnissa mutta luultavasti kalliimpi koska kotimainen.

Tämä Woodtec 539€.

http://www.nettitarvike.fi/klapikone-52cm-9tn-2nopeuksinen-woodtec-p-1446.html

Marraskuu 07, 2015, 11:17:31 ap
Vastaus #21

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Joskus tulee kieltämättä mieleen että lopettais itse koko halkojen pilkkomisen. Kaikki se työ ja muut kulut yhteensä mitä siinä hommassa ihan kaikkinensa siunaantuu, niin eihän siinä hommassa taida jäädä kovin hintaeroa ostoklapeihin. Jos sais vaikka 40 e/motti?  :(

Itsellä menee vuodessa n. 8-10 mottia. Muutama vuosi sitten ostin yhden vuoden polttopuut, n. 10 kiintomottia kuivaa sekaklapia pihaan toimitettuna. Tai tarkemmin sanottuna ne tuli oikeastaan ns. vaihtokaupassa, hyvitys n. 400 euron edestä.

Marraskuu 07, 2015, 11:55:47 ap
Vastaus #22

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Joskus tulee kieltämättä mieleen että lopettais itse koko halkojen pilkkomisen. Kaikki se työ ja muut kulut yhteensä mitä siinä hommassa ihan kaikkinensa siunaantuu, niin eihän siinä hommassa taida jäädä kovin hintaeroa ostoklapeihin. Jos sais vaikka 40 e/motti?  :(

Itsellä menee vuodessa n. 8-10 mottia. Muutama vuosi sitten ostin yhden vuoden polttopuut, n. 10 kiintomottia kuivaa sekaklapia pihaan toimitettuna. Tai tarkemmin sanottuna ne tuli oikeastaan ns. vaihtokaupassa, hyvitys n. 400 euron edestä.

Olen minäkin ostanut jokavuosi,2008 alkaen n 10-12 heittoa ja kun joukossa on hyvin paljon pientä-tulee siitä helposti 7 tai ylikin-kiintoa.
Lisäksi teen aina pari kolme mottia mielellään itse.

Ensinnäkin joskus se on terapiaa,hyvää kuntoilua,ja on niitä kiva katellakin sitten pinossa  :)

2008 ennen oli vielä käytössä huokeaa lapsityövoimaakin  ;D

ps. kuvaon ilmeisesti otettu salaa,ja hyvin kaukaa zoomilla koska noin rakeinen.
Ois ehkä tullu halosta päähän jos ois menny kameran kanssa edes lähellekkään.. 8)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2015, 11:58:09 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 07, 2015, 12:47:13 ip
Vastaus #23

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Jos joku älyväesi kysyvä multa mikä on paras halakomakirves, nii vastaus oes että tämä se on.
Tuolla kun mäekäsöö sopivankosteen pölökyn piähän, nii rämähys vuan kuuluu ja se pallautuu takasin piän yläpuolelle iskuvalamiuteen.
Verraton vehe, voen usseihin pölökkyjen kokemuksella suositella tuota tuommosta kaekille puoliammatikseen polttopuita pilikkoville.  :-\

-pena-

Marraskuu 07, 2015, 14:31:54 ip
Vastaus #24

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro
Hannu tarkoitti varmaan tällaista uutuutta tai ainakin minulle uusi tuttavuus.Joku hel...in kineettinen zydeemi,sanotaan että 6 X nopeanpi kuin hydraulinen ja vastaa 5 tonnin voimaa.

Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Marraskuu 07, 2015, 14:35:10 ip
Vastaus #25

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Olen minäkin ostanut jokavuosi,2008 alkaen n 10-12 heittoa ja kun joukossa on hyvin paljon pientä-tulee siitä helposti 7 tai ylikin-kiintoa.
Lisäksi teen aina pari kolme mottia mielellään itse.

Ensinnäkin joskus se on terapiaa,hyvää kuntoilua,ja on niitä kiva katellakin sitten pinossa  :)

2008 ennen oli vielä käytössä huokeaa lapsityövoimaakin  ;D

ps. kuvaon ilmeisesti otettu salaa,ja hyvin kaukaa zoomilla koska noin rakeinen.
Ois ehkä tullu halosta päähän jos ois menny kameran kanssa edes lähellekkään.. 8)

Niinhän se sanovat että mikään ei ole sen rentouttavampaa kuin katsella palavaa tulta, tai katsella pihakeinusta työskenteleviä lapsia.  :)

Marraskuu 07, 2015, 15:43:06 ip
Vastaus #26

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Lapselle tulee pian vilu kun on niin vähästi vaatetta...

Marraskuu 07, 2015, 16:11:28 ip
Vastaus #27

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moro
Hannu tarkoitti varmaan tällaista uutuutta tai ainakin minulle uusi tuttavuus.Joku hel...in kineettinen zydeemi,sanotaan että 6 X nopeanpi kuin hydraulinen ja vastaa 5 tonnin voimaa.

Hyvä Markku  :)

Tuo se taisi olla,Zipper nimikin tuntuu tutulta.Meinasinkin lisätä aikasemmin että siinä on semmonen pyöreä kela tai jousi joka ladataan moottorilla ensin ja sitten vapautetaan kahvasta.En ole tutkinut mutta niin luulisin.Ja samaa tekniikkaahan nykyään käytetään hyväksi jossain muussakin härvelissä-mikähän työkalu se muuten olikaan.. :-\

Marraskuu 07, 2015, 16:19:37 ip
Vastaus #28

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Äää, toi mikään keksintö ainakaan ole. Vanaha prässi vaan käännetty kylelleen!

Marraskuu 07, 2015, 16:30:01 ip
Vastaus #29

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Niin nyt muistan.Näin työmaalla semmosen naulapyssyn jossa iskuvoima saatiin tasavirtamoottorilla viritettävästä jousesta.
Kuulemma parempi kuin perinteiset impulssinaulaimet,esim Paslode.
Minusta kumminkin aika kolhon näköinen ison jousikelan ansiosta ja hiukan vasta kokeilin sitä joten en osaa sanoa onko kömpelö vai ei.Tais olla Milwaukee.
Mutta periaate ihan sama kuin tuossa halkojassa.