Kirjoittaja Aihe: AWO 425  (Luettu 15834 kertaa)

Marraskuu 01, 2015, 20:45:42 ip
Luettu 15834 kertaa

Jarno Käräjämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkos palstalla AWO asiantuntijoita. Mulla on projektina vuoden -53 AWO 425T runkonumerolla 26***. Jonkun aikaa sitä olen tässä tuijotellut ja muutamia kysymyksiä on tullut mieleen. Tarkoituksena on siis entisöidä se pikkuhiljaa alkuperäiseen kuntoon ja ulkoasuun.

Millainen sarvessa olevan valonvaihtajan kuuluu olla? Kuuluuko sen olla sellainen metallinen, jonka kiinnitysruuvit ruuvataan sarvesta läpi? Tällä hetkellä paikallaan on mopoista tuttu valonvaihtaja, jossa on kaksi nappia ja valovipu.
Millainen tankin merkki kuuluu olla vai onko peräti maalattu? Irtomerkit tulevat ilmeisesti ruuveilla kiinni, mutta tankissa ei näy sisäpuolella merkin kohdalla ”ruuvin päitä”. Polvisuojien kohdalla sellaiset näkyy.
Millainen takavalon kuuluu olla? Nyt paikallaan on ns. witch nose.
Moottoriin käy varmaan normaalit täyssynteettiset öljyt, mutta entäs vaihdelaatikko ja kardaani? Castrol MTX?
Tarvitseeko kone bensan joukkoon lyijyn korvaajia, jos oletetaan että kantta ei ole päivitetty 30 vuoteen?
Sylinterikantta on kahta eri versiota, turpamutterilla ja ilman. Milloin kumpaakin on käytetty ja miten pakoputki kiinnittyy mutterittomaan kanteen? Onko mutterittomassa kannessa pakotiiviste?

Aloitetaan nyt tällaisilla kysymyksillä ja jatketaan sitten uusilla kun tulee mieleen... :)

EDIT: niin AWO on siis "touren"
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2015, 20:49:34 ip kirjoittanut Jarno Käräjämäki »

Marraskuu 02, 2015, 13:26:07 ip
Vastaus #1

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Moi Jarno.
Kun luin tuon tekstisi niin entisöintitouhun onnistumiseksi suosittelisin että hankit heti ensiksi nuo kaksi kirjaa.
Suomenkielinen korjausohje löytyy myös minun hyllystä.
Awon kone vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta sen korjaaminen vaatii erikoistyökaluja ja oikeita työmenetelmiä.

Kirjat:
Erhard Werner
Ostdeutsche Motorradklassiker Simson 425 und Simson Sport
ISBN 3-933177-04-9

Jurgen Kiesslich
AWO
Die Geschichte einer Legende
ISBN 978-3-00-034100-7

AWOisin terveisin pekka

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2015, 16:11:50 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 02, 2015, 21:32:09 ip
Vastaus #2

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Nyt joudun korjaamaan juttujani.
Kerroin että suomenkielinen korjausohjekirja löytyy täältä.
Olen sitä hakenut joka mahdollisesta paikasta, mutta ei vaan löydy.

Kirja on minulla ollut, Simson vm. -61 on minun ensimmäinen entistetty pyörä vuonna 1976 ja laittelin sitä silloin tuon kirjan avulla.

Olen kirjaa kuitenkin antanut lainaan aina tarvitseville, ja sille tielle se on vissiin jäänyt jos ei sitten kotoa löydy.
Harmi, mutta kyllä siitä kopiot vielä varmasti löytyy. Tänne VMPK:n porukoillekkin olen kopioita lähettänyt.

Nuista sopivista öljyistä on monta koulukuntaa.
Itse olen saksalaisten AWO harrastajien linjoilla.

Ei nykyaikaisia peseviä öljyjä, jotka on kehitetty toimimaan sellaisissa koneissa joissa on oikea öljynsuodatus.
AWO kilpa-ajaja Frank Marischeski sanoi että paras öljy vanhaan AWOon on classic mineral oil Addinol SAE 30.
http://awoforum.de/viewtopic.php?f=34&t=6249

Tuossa Frankin upea AWO.
Kävi täällä lapissa viime kesänä kääntymässä.
Hieno myös tuo Stoyen lulla.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2015, 21:38:25 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 02, 2015, 23:42:56 ip
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Pesevien "nykyöljyjen" käytöstä sen verran että isävainaa käytti sitikassaan ( 2 CV vm -65 ) täyssynteettistä MOBIL 1 - öljyä koko sen ajan mitä auto hänellä oli, sillä ajettiin 150 000 km tuona aikana, moottoria ei sinä aikana avattu eikä korjattu millään lailla, ja rättärin koneessahan ei myöskään ole minkäänlaista öljynsuodatinta, (öljyt tosin vaihdettiin aika pienillä kilometreillä)  öljypumpun harva rautalankasiivilä on ainoa suodattimeen viittaava osa sätkän voitelujärjestelmässä.....

Avainjuttu näissä suodattimettomissa moottoreissa onkin öljyn vaihtaminen riitävän tiuhaan, ei niinkään se millaista öljyä käytetään.

Joten kunnostettuun ja sisältä puhtaaseen wanhanaikaiseen moottoriin synteettinen "nyky"öljy on oikein hyvä vaihtoehto, tiheästi vaihdettuna se pitää koneen puhtaana ja uudenveroisena pitkääääään.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2015, 23:45:17 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 03, 2015, 10:16:00 ap
Vastaus #4

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Avainjuttu näissä suodattimettomissa moottoreissa onkin öljyn vaihtaminen riitävän tiuhaan, ei niinkään se millaista öljyä käytetään.

Tuo pitää varmasti paikkaansa. Öljynvaihto riittävän usein on hyvä juttu jos suodatusta ei ole.
Mutta tuollainen kone niinkuin AWOssa on.
Kauttaaltaan vierintälaakeroitu, hammaspyöriä ym. jotka tuottavat moottoriin metallihiukkasia.
Kun ne sitten ovat öljynkierrossa mukana, saattaa koneesta tulla "schmirgelwerk" niin kuin saksalaiset AWO miehet sanovat.

Minä uskon tässä asiassa saksalaiseen tutkimustietoon. (Jurgen Nöll, Motorrad restaurierung)

Minun salainen ase on tietokoneen kovalevyasemasta puretut erittäin voimakkaat magneetit jotka olen asentanut heti öljypumpun siivilän alle.
Arvatkaapa onko niissä rautajauhoa kun niitä kesän ajelun jälkeen katsoo.

No ei ole tarvinnut viime vuosina katsella. On Simsoni saanut viimeiset vuodet jostain syystä seisoa tallissa.
Sillä on niin vähän ajettu että on vielä alkuperäinen RIESAn rengaskin edessä.

Tuossa kuva niistä magneeteista ja Simsonista.

Marraskuu 03, 2015, 11:39:05 ap
Vastaus #5

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
On siellä rättärin koneessakin hammaspyöriä sisällä, ja vierintälaakerithan eivät tuota metallisilppua senkään vertaa kuin liukulaakerit, kunnon voiteluominaisuudet omaava synteettinen öljy on tehokkain kulumisen estäjä, myös vanhoissa moottoreissa, ennevanhaan moottoreissa piti käyttää yksiasteisia mineraaliöljyjä vain siksi kun muuta ei ollut olemassakaan, se ei tarkoita sitä että ne jotenkin olisi tehty ja suunniteltu huonommat ominaisuudet omaavalle voiteluaineelle, hyvää synteettistä öljyä käyttämällä se magneetteihin tarttuvan rautajauhon määrä vähenee AWO,ssakin  :police:

Nuo puheet "vaarallisesta pesevästä nykyöljystä" ovat kaikuja 60-luvulta kun ensimmäiset moniasteöljyt tulivat markkinoille, silloin hajosi koneita kun autoihin joissa ei ollut öjynsuodatinta ( useimmiten VW kupla oli kyseessä) laitettiin pesuominaisuuksia omaavat moniasteöljyt ensimmäistä kertaa, ja koneessa olevat, liian harvoin tehdyistä öljynvaihdoista johtuneet p..skat lähtivät liikkeelle tuhoten moottorin, silloin jutuissa oli jotain perääkin, ei enää nyt koska kaikki moottoriöljyt ovat peseviä, myös yksiasteöljyt, ovat olleet jo kymmeniä vuosia.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2015, 11:42:58 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Marraskuu 03, 2015, 12:29:13 ip
Vastaus #6

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota magneettikonstia olen käyttänyt monessa Jawan moottorissa.
Pohjapropun M8 kierre isommaksi M12 ja uusi proppu jonka keskellä
on supermagneetti. (5 kertaa normaalia vahvempi) . Kerää hyvin kaikki
magneettiin tarttuvat partikkelit.

L&K.

Marraskuu 03, 2015, 16:00:49 ip
Vastaus #7

Jarno Käräjämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia vastauksista, saatiin hyvää "väittelyä" :) Kone on aikoinaan kunnostettu, eikä sen jälkeen ole käytetty testiä enempää. Sitä myöten pitäisi olla puhdas sisältä. Tarkoitus olisi jossain välissä kokeilla lähteekö käymään ja toimiiko voimalinja. Sitä ennen täytyy vaihtaa öljyt varmuuden vuoksi ja kunnostaa kaasari. Oliko öljyehdotuksia vaihteistoon ja kardaaniin?

Kirjallisuutta olisi tarkoitus kanssa hankkia. Nuo ehdotetut ovat mielessä käyneet, mutta jos jostain löytyisi englannin, tai peräti suomenkielisiä, niin olisin erittäin kiinnostunut. YV:kin voi laittaa infoa.

Jarno

Marraskuu 03, 2015, 16:22:43 ip
Vastaus #8

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Mulla on joskus tommonen AWO ollutkin "rälläyspyöränä" ja siinä luisti kytkin tosi pahasti, mutta kotoa verstaan nurkasta löytynyt Renault Dauphinen kytkinlevy keskiöineen ( uskoakseni sama kuin tipparellussa ? ) kävi ns, heittämällä AWO,n oman levyn tilalle, Tipassahan on Dauphinen moottori ja vaihteisto asennettuna auton keulaan, siten että vaihteisto on etummaisena...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2015, 16:24:14 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Marraskuu 03, 2015, 16:23:10 ip
Vastaus #9

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valmiita magneettiproppuja löytyy Motenetin MP-tarvikehyllystä. Muistaakseni M12-M14 kierteellä ja parilla eri nousulla, hinta alle 5 €. Suosittelen kaikkiin pyöriin johon löytyy sopiva.

Marraskuu 03, 2015, 16:34:37 ip
Vastaus #10

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tuossa allaolevassa linkissä hyvä ja yksityiskohtainen saksalaisella täsmällisyydellä toteutettu alkuperäinen ohjekirja ja tietysti alkuperäiskielellä  :

Jos tarvitset käännösapua niin voin sitä rajoitetusti tarjota ilman korvausta, koko kirjan kääntäminenkin onnistuu, mutta siiten on puhuttava jo rahasta....  :)

http://www.ostmotorrad.de/simson/awo/bed/index.html
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2015, 16:49:17 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Marraskuu 04, 2015, 00:56:05 ap
Vastaus #11

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Reijon ohjekirja on Simson Sportista, mutta sehän käy monilta osin myös Touring malliin.
Periaatteessa kone on kantta lukuunottamatta samanlainen.

Minun suomenkielinen korjausohje myös löytyi, mutta sekin on Sportista.
Erikoistyökalujen (33kpl) kuvat myös löytyy ja ne käyvät myös touring malliin.

Kaikkia nuita ei korjauksiin tarvitse, mutta muutamat on pakko olla.
Vaihteistoon olen laittanut synteettisen Teboil EP SAE 75 w - 90.
Perä on ilman puslia mutta vaihteistossa on kolme.
Ei ole EP syövyttänyt niitä paskaksi.

Marraskuu 04, 2015, 21:06:59 ip
Vastaus #12

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Osapuilleen kasassa....
Nii no, tuossa viiskolomosen-T;n veivissä kannattaa katsoa se kampuran läpi kulkeva "öljyreikä"
josta kiertokangen alapää saa voitelunsa. Jotta on siis auki.

Marraskuu 05, 2015, 11:37:54 ap
Vastaus #13

Kari Halinen

• Vieras

Morjens
Awossa on kolmenlaista kampiakselin öljy rakennetta. Ensimmäinen on öljynkeräys rengas kampiakselin sivussa joka vie öljyn alapään tapille. Toinen on alumiininen  jossa on renkulat sivussa mikä ei ole hyvä kun kampuran laakerit kuluu väljäksi niin  öljynkierto huononee vastaavasti. Kolmas ja se on paras on todennäköisesti viimeisimmissä malleissa oleva kahdella stefalla öljyreijän kahtapuolta oleva rakenne. Tuo kakkosmalli on varmaankin sorvaamalla stefoille paikat muutettavissa mallin kolmonen tyyppiseksi. Malli yksi kannattaa hylätä. Mitä ihmeelisimpiä vikoja tuli niiden yli 20 vuoden aikana jolla Awolla ajoin. työntötangot katkeili vaikka suoruus oli tarkastettu. Alapäitä meni johon tosin saattoi olla raskas sivuvaunukäyttö ainakin osa syy.Alapää vaivat loppui stefa rakenteisen koneen etulevyn vaihdon jälkeen siihen paikkaan. Awo on ainakin sivuvaunu välitteisellä perävälityksellä toivottoman hidas ja taas nopeammalla perällä se ei oikein jaksa ja tuntee hyvin ylämäet. Kannet on yleensä tulpanreijästä venttiilin seetiin halki mutta se ei kumma kyllä ainakaan minulla aiheuttanut lisävaurioita. Awo olisi kunnollisista raaka-aineista tehtynä ihan kelpo ajopyöra niistä vaan on ollut sotien jälkeen tyhjäksi ryöstetyssä itäsaksassa huutava puute. No onneksi Amerikkalaisten sodan aikana laivalasteittain toimittamista lihasäilykkeista ei ollut puutetta.
         Kari   

Marraskuu 05, 2015, 12:17:48 ip
Vastaus #14

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valmiita magneettiproppuja löytyy Motenetin MP-tarvikehyllystä. Muistaakseni M12-M14 kierteellä ja parilla eri nousulla, hinta alle 5 €. Suosittelen kaikkiin pyöriin johon löytyy sopiva.

Niin löytyi, magneetti vaan vaikutti aika heikolta. Jollain tavalla viilajauho tarttui.
Vaihdoin tilalle vahvemmat kun jäi ylimääräisiä kun laitoin Rotax Jawaan digitaali nopeusmittarin.
Koneremontin yhteydessä lohkoon M14x1,25 kierre, M8 tilalle ja avot toimii.

L&K.