Kirjoittaja Aihe: Kesä/talviaika siirtely järjetöntä  (Luettu 10792 kertaa)

Lokakuu 16, 2015, 10:14:08 ap
Luettu 10792 kertaa

Antti Jokinen

• Vieras
Jos olet samaa mieltä, käy allekirjoittamassa kansalaisaloite:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1596

Kesäajasta seuraa käytännöllisiä ongelmia, fysiologisia haittoja ja jopa vakavia terveysseurauksia, arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Pekka Puska THL:n tiedotteessa.

Lokakuu 16, 2015, 10:37:04 ap
Vastaus #1

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Aivan,Anttiseni,tehdään niinkuin rakas Vennäänmaa ja ei rassailla kelloja.Eurooppa käännelköön jos haluu... :P

Lokakuu 16, 2015, 10:48:04 ap
Vastaus #2

Antti Jokinen

• Vieras

Lokakuu 16, 2015, 10:57:46 ap
Vastaus #3

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
On ny ainakii yks asia missä ryssällä järki päässä  :)
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Lokakuu 16, 2015, 13:03:41 ip
Vastaus #4

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen aina tykännyt kesäajasta,hienoa että kesäiltoina on pitkään valoisaa. :)

Lokakuu 16, 2015, 13:10:00 ip
Vastaus #5

Antti Jokinen

• Vieras
Tällä vauhdilla ei mene monta viikkoa, kun vaadittava 50 000 nimeä on kasassa. Tänään aamupäivän aikana (ennen 12) oli tullut jo yli 1200 nimeä eli 100/h aamuyön tunnit mukaan lukien!

Lokakuu 16, 2015, 13:11:39 ip
Vastaus #6

Antti Jokinen

• Vieras
Minä olen aina tykännyt kesäajasta,hienoa että kesäiltoina on pitkään valoisaa. :)

Niinhän se on ilman kellojen rukkaamistakin. Itse kukin voi valvoa niin pitkään kuin haluaa...  :D

Lokakuu 16, 2015, 13:13:37 ip
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Niin minäkin.mutta en Pekka Puskasta kylläkään  ;)
Tämä taitaakin olla niitä ainoita asioita missä hänen kanssaan yhtämieltä.Paitsi tupakka,siinä hänellä on myöskin "oikea" mielipide mutta loput jutut enimmäkseen parin lääkevalmistajan sekä Valion ja Myllyn Parhaan maksamia.

Lokakuu 16, 2015, 13:30:20 ip
Vastaus #8

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Juu, jerseestä tuo normaaliaika.
Ja jos siirtelyn lopettaminen poistuu, niin kokovuotinen talviaika se vasta dorkaa olisikin!
Aloitteessa ollaan toisaalta siirtämässä Suomea CET-vyöhykkeeseen, joka olisi hyvä juttu.
Mutta siis kaksi eri asiaa tuo CET ja kesäajan poisto. Ekalle ehdoton KYLLÄ mutta toka on vielä vaikeampi jos ollaan CET-ajassa. Siellä kun kelloja siirrellään, eli sittenän vasta sekaisin olisikin...
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Lokakuu 16, 2015, 13:47:00 ip
Vastaus #9

Antti Jokinen

• Vieras

Juu, jerseestä tuo normaaliaika.
Ja jos siirtelyn lopettaminen poistuu, niin kokovuotinen talviaika se vasta dorkaa olisikin!

Näin sanotaan aloitteessa:
"Sovittaisiin, että Suomessa kellot käyvät ympäri vuoden Keski-Euroopan aikavyöhykkeen mukaista aikaa ilman kesäajan käyttöä. Näin aamut olisivat syksyisin ja talvisin nykyistä valoisampia. Suomessa asuvat saisivat sisäisen kellonsa tahdistumaan nykyistä paremmin valoisan ja pimeän vuorotteluun. Univaikeudet siitä johtuvat terveysriskit ja kaamosoireet vähentyisivät."

Lokakuu 16, 2015, 14:08:01 ip
Vastaus #10

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Tällaiselle joutoukolle valoisat illat kävisi paremmin,silloin aamupimeällä kun tulee vielä nukuttua :P

Lokakuu 16, 2015, 14:08:41 ip
Vastaus #11

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, eli tuossa on siis kaksi eri asiaa yhdistettynä samaan aloitteeseen:
1) CET aikavyöhykkeksi
2) Ympärivuotinen normaaliaika
Joku voi ymmärtää aloitteen niin, että kelloja ei enää siirrettäisi pois kesäajasta, mutta niinhän se ei sitten menekään virallisesti.
Pahimmassa tapauksessa saataisiin puolet, eli takaisin ikuinen normaaliaika = talviaika, ja itäisen Euroopan vyöhykkeessä :embarassed:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4aika
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aikavy%C3%B6hyke
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Lokakuu 16, 2015, 14:16:32 ip
Vastaus #12

Markku Hakola

• Vieras
Voishan tuon käydä allekirjottamassa, vaik mulle yks ja sama siirrelläänkö vai ei.
Hyvin vähän vaikuttaa mun elämään, ittelläni kun ei ole tapana orjuuttaa itseeni kellon mukaan.

Kesäaikahan se nimenomaan on hyvin rassaavaa ja ressaavaa ja terveydellekkin haitallista, verrattuna talviaikaan.
Enemmän taitaa kesäaikaan olla hukkumisia, marjamettään eksymisiä, enemmän syödään rasvasia grilliruokia jne jne, kuin talvella.

Mitä tulee noihin Puska Pekan ajatelmiin ja THL tutkimuksiin, niin en paljoo anna niille arvoa, yhden sortin aivopieruja nekin.
Kyllähän sitä voi laatia julistuksia ja tutkimuksia, et näin ja näin pitäis elää.
Sitten arvostaisin edes jotenkin, kun antaisvat samalla mahdollisuude elää ja olla, kuten suosittelevat.
Samaa sarjaa poliitikkojen ja muitten huru-ukkojen kanssa, hyvä antaa neuvoja, kun itseesä ei pahasti koske, se toteutuksen vaikutus.

Lokakuu 16, 2015, 14:38:48 ip
Vastaus #13

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Pitäis olla niinku karhu,kaiken kesää ja syksyä punttais itellee kunnon rasvakerroksen ja lumentulon aikaan painuis talviunille...

Lokakuu 16, 2015, 15:01:48 ip
Vastaus #14

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Työtön yrittäjä / Eläkeläinen
On ny ainakii yks asia missä ryssällä järki päässä  :)
                                                                                                                                                                                                                                Minusta tuntuu että heillä on vähempi byrokratiaa ja sääntöjä kuin täällä Suomessa.