Itse olen noita mopeteja jonkun vuoden HARRASTELLUT ajan kuluksi muutamia yksilöitä. Kun aloittelin harrastusta, niin puhuttiin museokatsastuksesta. Ihmettelin, että mitähän tuo oikein meinaa ja yleensä sanottiin, että siitä on taloudellista hyötyä vakuutuksen hinnassa ja ennenkaikkea myyntitilanteessa. No. kun kyseessä olisi HARRASTUS ei nuo kriteerit olleet ne painavimmat syyt. Ensimmäiseksi kohteeksi tuli hankittua -59 vuoden Jupiteri. Jos siihen olisi "lisäarvoa" museoinnilla halunnut, olisi pitänyt siitäkin maksaa vielä lisää. Myyntihintaa olisi pitänyt laittaa vähintään 3-4000 euroa, jotta olisi tehnyt "bisnestä". Ei olisi tainnut puhelin soida.
Joten tuo museorekisteröinnin statusarvo poistui heti eka rojektilla. Onko tuo museoajoneuvo tavoittelu karannut väärille urille, kun em. asiat (taloudellinen hyöty) on noussut etusijalle?
Kun suomessakin on melkoisen kirjava määrä ollut aikanaan mopoja kaupan, niin onko sellaista asiantuntijaa joka hallitsee niiden yksityiskohdat varmuudella? Jos ei ole, niin tulkinnollehan jää aika paljon varaa. Katsastuksen statusta voisi jossain määrin nostaa, jos olisi merkkikohtaisia katsastajia joilla olisi vankka asiantuntemus kohteesta. Kun todistustakka on katsastuttajalla, astuu kuvaan myös epäolennaisia asioita. Katsastuttajan puhelahjat, kaveruussuhteet jne.
Kun noita rojekteja on joitakin kappaleita eri merkkejä, niin lähtökohtana on ollut tehdä HARRASTUKSENA ajankuluksi itseä tyydyttävää jälkeä ja näin säilyttää ajoneuvohistoriaa jälkipolville. Tosin jälkipolven kiinnostuksestakaan säilyttämiseen ei voi niin varma olla etteikö jossain vaiheessa olisi kaupan museokatsastamattomia "pakasta vedettyjä" mopoja.....halvalla. Onhan niistä saanut palautetta, että "Tuohan kelpais vaikka museoon" ja sehän riittää.
p.s. Taas kerran rojektia rassaillessa Tunturi -67 selvittelin sen historiaa ja AMAN tietojen mukaan runkonumero ja moottorinumero täsmäsivät, mutta päänvaivaa aiheuttaa mopon alkuperäinen väri, tummanharmaa. Mallitietojen mukaan (AMAN-sivuilta) väritys olisi tullut -67 automaattivaihteeseen Tunturiin. Minun on kuitenkin 2-vaihteinen käsivaihde? Jos tämän haluaisin museokatsastaa, niin minkälainen tinka nousisi katsurin kanssa?