Kirjoittaja Aihe: Alumiin ja silumiinin korjaus  (Luettu 13919 kertaa)

Syyskuu 15, 2015, 14:38:04 ip
Luettu 13919 kertaa

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Etin aihetta mutten löytänyt, nyt on variaattorin kopasta pieni pala murtunut. Alumiiniä työkseen hitsaava sanoi ettei uskalla sitä hitsata koska ei alumiinistä voi moista osaa valaa ja voi syttyä palamaan kuin sädetikku, täälä oli joskus juttua alumiinin juottamisesta. Siinä pieni kosaani poltin ja kuulemma hyvä, meniskö se tohon silumiiniin ja voinko tehdä palan meri alumiinistä jonka juottaisin ja päälle mahtuis vahvikepala. Pitääkö sen palan olla just samaa vai ei, kertoi yhden moottorisahan kahvan hitsaamisesta ja ukko vaan vaati niin se paloi komeasti eikä edes vedessä sammu vain hiekkaan upottamalla. Se satsi ei paljon maksa mutta kannattaako edes yrittää, niittaamalla saan rosterin palan mahtumaan kun ulkopuolella on kyllä tilaa.

Syyskuu 15, 2015, 16:23:40 ip
Vastaus #1

Ismo Hakamäki

• Vieras
No johan... AlSi, eli silumiini on tavallista alumiinia kestävämpää ja käytetään yleisesti ajoneuvomoottorien sylinterikansissa, männissä jne. Lisäksi voi sisältää myös kuparia ja/tai magnesiumia. Korroosiokestävää. Eli silumiinia voi hitsata normisti tigillä, migillä ja vaikka kaasulla. Mazak-valut ovat niitä ilmastointiritilöitä tai Amal-kaasareita, joita ei voi hitsata, juottaa kylläkin. Juotosaine on nimeltään Lumiweld (on niitä muitakin) ja onnistuu myös toholla....

ps. moposahan runko onkin magnesiumia, varsinkin jos on Husse tai Stihl, sen hitsauskseen tarvitaan kammiohitsausvärkit tai sitten virtausmittarista nuppi kaakkoon ja toivotaan parasta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2015, 16:31:11 ip kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Syyskuu 15, 2015, 16:38:49 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Silumiini nimi tulee piistä, Si. Seostettu alumiiniin mm. muottiin juoksevuuden takia.

L&K.

Syyskuu 15, 2015, 16:58:46 ip
Vastaus #3

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minen alumiineistä tunne kuin merialumiinin, lähes leluunsahan se on verrattavissa ja ohut kuin mikä ja sitä kopisteli niin sanoi ettei kunnon värkistä tommosta koteloa saa valettua. Huoli on siis aiheellinen, siinä korjaus satsissa vain ohje eetä retkikeittimen pullo käy, aikoinaan ku mun tunturiin pantii isompi pytty ja ne sivuaukot jäi pieniksi niin kaverin isä hitsasi puikolla lisää ja jyrsin koneella pinta suoraksi ja tappiterällä sitten aukot auki, mutta onhan ne paljon paksummat. Tuo on maanantain lehden paksuinen ja vain koppa variaattorin päällä, siksihän se tuki on pettänyt.Pikku lipare joka kiksstartin ratasta tukee, vika kuulemma kaikissa ja ei haittaa jos akussa virtaa ja startti kunnossa.

Kun löytyis raato josta sais kopan niin vois koittaa hitsata ja jos onnistuu niin uuteen vahvikepala, uus koppa maksaa melkein 200€ eli puolet skoden hinnasta. Voishan siittä murtaa pienen koepalan ja sitten jyssimellä pala joka niitattaisiin, rupesi vaan kiinnostamaan tuo juotos homma. Saisin hiekkapuhallettua paikan puhtaaksi ja merialumiiniä saan levynä tai kulma rautana. lähellä paja joka tekee aluveneitä ja kummitytön mieheltäkin löytyis töistä ku hitsaa noita tukkirekkojen tolppia. Ostan vaikka nallipyssyn mistä saan värkkiä, kunhan saisin kokemuksia muilta juottajilta.

Syyskuu 17, 2015, 09:07:32 ap
Vastaus #4

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Minen alumiineistä tunne kuin merialumiinin, lähes leluunsahan se on verrattavissa ja ohut kuin mikä ja sitä kopisteli niin sanoi ettei kunnon värkistä tommosta koteloa saa valettua. Huoli on siis aiheellinen, siinä korjaus satsissa vain ohje eetä retkikeittimen pullo käy, aikoinaan ku mun tunturiin pantii isompi pytty ja ne sivuaukot jäi pieniksi niin kaverin isä hitsasi puikolla lisää ja jyrsin koneella pinta suoraksi ja tappiterällä sitten aukot auki, mutta onhan ne paljon paksummat. Tuo on maanantain lehden paksuinen ja vain koppa variaattorin päällä, siksihän se tuki on pettänyt.Pikku lipare joka kiksstartin ratasta tukee, vika kuulemma kaikissa ja ei haittaa jos akussa virtaa ja startti kunnossa.

Kun löytyis raato josta sais kopan niin vois koittaa hitsata ja jos onnistuu niin uuteen vahvikepala, uus koppa maksaa melkein 200€ eli puolet skoden hinnasta. Voishan siittä murtaa pienen koepalan ja sitten jyssimellä pala joka niitattaisiin, rupesi vaan kiinnostamaan tuo juotos homma. Saisin hiekkapuhallettua paikan puhtaaksi ja merialumiiniä saan levynä tai kulma rautana. lähellä paja joka tekee aluveneitä ja kummitytön mieheltäkin löytyis töistä ku hitsaa noita tukkirekkojen tolppia. Ostan vaikka nallipyssyn mistä saan värkkiä, kunhan saisin kokemuksia muilta juottajilta.
Tuostapa Henry, tällä se onnistuu, saat vaikka Silakan Kiveen kiinni ! http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html  olen korjannut tuolla kaikenlaista, Moto-Guzzin sylinterinkannesta alumiiniseen olutpurkkiin ja menestyksellä, kosaniliekki on ollut lämmönlähteenä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2015, 09:42:37 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Syyskuu 17, 2015, 17:31:58 ip
Vastaus #5

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo Reijon linkki ei toiminut minulla, mutta tämän pitäisi toimia http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Syyskuu 17, 2015, 19:10:36 ip
Vastaus #6

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on tulossa kolaroitu kyhmo, sen variaattori koppaan paan rosteripaikan niiteillä kiinni ja toki koitetaan vanhaan hitsausta. Serkulla on semmonen kaappi johon kaasua ja sitten tigillä koittamaan, tämä hitsari hitsaa vain migillä mutta mulla on kokemusta. Tigillä olen tehnyt monta lämmönvaihtajaa, eli pari olutta alle ja muutama diapam ettei kädet tärise. Kyllä se tästä lähtee korjaantumaan, säilytys tilaa on yhden auton verran. Serkku myis mulle keltaisen skoden jolla on ajettu kaksi kertaa portille, nelitahti versio sekin eli otan talteen. Sammutushuollon Markku vainaa niitä osti kymmenen ja halvalla.

Syyskuu 17, 2015, 19:20:48 ip
Vastaus #7

Jarno Aheinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Täältäkin ääni technoweldille! Itte oon korjaillut sillä lohkoja, kahvan runkoja, kaasarin kohokammion yms, yms ja jopa kytkinkahvan tein "kaksi yhteen" menetelmällä...
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Syyskuu 17, 2015, 19:44:13 ip
Vastaus #8

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo aine on varmaan hyvää, tunnen paikallisen Hismänin ja sanoi et ota siittä ja tuo wiskipullo jos onnistuu.

Syyskuu 17, 2015, 22:11:09 ip
Vastaus #9

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itekin korjaillut tuolla technoweldillä mielestäni ihan onnistuneestikin erinäisiä asioita.. Tai oikeammin mulla oli aineena Durafix jota löyty halvemmalla (sama aine)

Syyskuu 18, 2015, 01:08:03 ap
Vastaus #10

Markku Nissilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vielä halvempaa on sahata ainetta vaikka ovenkahvoista. Niistä monet on samaa värkkiä, eli painevalusinkkiä. Työmaalla sinkkitehtaan labrassa tuota "Technoweldiä" testattiin, joskus 30v sitten. Samaa oli, jota tehtaalla yhtenä laatuna tehdään. Sinkin seassa oli alumiinia (4,3 %?), vähä magnesiumia ja mitähän vielä. Kannattaa kokeilla ja opetella ensin.

Pistin googleen sanan: painevalusinkki, niin tuli heti esim. tuo esiin.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=179515
Katsokaa muitakin linkkejä.

En vastaa mistään tekemisistäni, tai kirjoituksistani.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Syyskuu 18, 2015, 07:56:21 ap
Vastaus #11

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuossa on lyhyesti,muutamalla lauseella ja 3 kuvalla, ja silti kattavasti kuvattu mitä eri reaktioita juottamisessa tapahtuu.

http://www.roadmachine.fi/technoweld/hitsaus.html

Motonetissä 10 kpl puikkosatsi on nyt 35€.Yli 30€ se on aina ollut niinkauan kuin heillä myynnissä.
Eikä pidä unohtaa miksi rosteripuikko on mukana.Esijuotosvaiheessa sillä rapsutellaan uusi oksidikerros rikki.

Ostamatta minullakin vielä kun ei tule siellä asioitua nykyisin lainkaan ja pari potkuria pitäisi korjata.Tuo ovenkahvavinkki onkin aika hyvä  :)

Syyskuu 18, 2015, 08:48:15 ap
Vastaus #12

Pekka Rämet

• Vieras
Vanhaan auton ovenkahvaan rälläkällä pieni lovi,sitten vaan kosanilla tulta sivuun,niiin sieltä sitä voi ohueksi langaksi valuttaa teräslevyn päälle jähtymään.(toiminut ainaskin minulla)

Syyskuu 18, 2015, 09:12:23 ap
Vastaus #13

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vanhaan auton ovenkahvaan rälläkällä pieni lovi,sitten vaan kosanilla tulta sivuun,niiin sieltä sitä voi ohueksi langaksi valuttaa teräslevyn päälle jähtymään.(toiminut ainaskin minulla)

No nih.
Nyt kun vielä löytäs jostain romuauton,alkaa olla harvinaisia jo näillä kulmin ainakin.

Tai edes oven,tai ovenkahvan..  :)

Tosin olen tänään menossa romukauppaan(osto-ja myynti),pitääkin kysellä olisko sillä lavalle päätynyt mitään tuohon viittaavaa..nimittäin jos se mies sattuu saamaan vanhan ovenkahvan käsiinsä-se takuulla päätyy vintagetuotteena myyntiin ja hinta on sen kolomekymppiä  ;D

Syyskuu 18, 2015, 16:31:55 ip
Vastaus #14

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo ostin nelitahti skoden serkulta ja mittarissa alle 10 kilsaa, ei ostanut kypärää ja kaksi kertaa portilla käynyt. Otan sen ja myyn Kyhmon halvalla pois, vähän väri häiritsee ku on ihan keltanen. No ei tarvi huomio liivejä ja siinä näkyy ilman purkamista se rajoittimen johto.