Kirjoittaja Aihe: Tiiviste ihmettelyä??  (Luettu 22521 kertaa)

Syyskuu 18, 2015, 11:54:01 ap
Vastaus #15

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Syyskuu 18, 2015, 12:00:08 ip
Vastaus #16

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Tuollasia tiivisteitä missä on tuo "paksunnos" on kovin vaikea itse tehdä...

Syyskuu 18, 2015, 12:32:07 ip
Vastaus #17

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mahtaako olla apua, jos panee Kuukkeliin tuommoisen tekstin:

power steering pump seal kit

Syyskuu 18, 2015, 13:51:47 ip
Vastaus #18

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Mahtaako olla apua, jos panee Kuukkeliin tuommoisen tekstin:

power steering pump seal kit

Kuukkelin kanssa kokeilin tuota tekstiä tuossa männä viikolla. Vaan enpä onnistunut löytämään muuta kun kokonaisia pumppuja. Uusia ja sitten noita vuotavia käytettyjä.
 Yksi semmonen käytetty, ja vielä enempi vuotava tulikin jo tilattua. :-[

Täytyypä nyt kasata tuo toinen (enempi vuotava pumppu) sillä 0,5 tiivisteellä ja katottava miten äijän käy? Alkuperäinen on nyt taas paikallaan kun se vuotaa pikkusen vähemmän. Stefoista ne EI vuoda. Toiseen pumppuun vaihdoin uudet stefat silloin kun purin sen. Molemmat pumput on kuivat sieltä akselin molemmista päistä. Välisaumat niistä vuotaa, ja molemmista pumpuista.

Antaa siellä sisuksissa toleranssit myöten vaikka muutaman satikan se sisämitta kasvaisikin. Tuosta alemmasta kuvasta näkyy hyvin sen rakenne. Tuossa kahdeksikon näköisessä tiivistelaipassa on joustavat n. 1-2 mm. paksut kumitiivisteet mitkä varmasti elää sen muutaman satikan/kympin molempiin suuntiin. Se laippa tiivistää pumpun sisäiset paikat. Muut sisuskalut pääsee elämään useamman millin niissä omissa poori urissaan, eli niille ei ole mitään merkitystä sen parin kymmenyksen siirrosta. Ne 0,25 mm. korottavat olakkeet on tuossa kuvassa näkyvät 1/4 ympyräkierroksen kohdilla, siinä kotelon tiivisteen vastaavan vastakappaleen nurkissa.

Aika paskamaisen ahdas paikka vaihdella joutessaan sitä pumppua, vaan tehdäkseen noita testauksia että pitääköhän, ja millä patentilla?  :(
 Kerta koitos vielä, ja sitten ihan suosiolla uusi pumppu? Tai auto?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 16:03:38 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Syyskuu 18, 2015, 14:09:18 ip
Vastaus #19

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Kysäse jospa saisi ostaa tiivistesarjan.  http://www.acspowersteering.co.uk/
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Syyskuu 18, 2015, 14:44:06 ip
Vastaus #20

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Syyskuu 18, 2015, 15:32:32 ip
Vastaus #21

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Moro
Kysäse jospa saisi ostaa tiivistesarjan.  http://www.acspowersteering.co.uk/

Halpahan tuolla firmassa olis koko pumppu, vaan eivät näytä ebayn tekstin mukaan lähettävän suomeen.

Mikähän lie syynä että eivät ole käyttäneet perinteistä tiivistystä? Luulis äkkiseltään että tavallinen tiivistemateriaali olis tuotannollisesti halvempi ja helpompi toteuttaa heti siellä tehtaalla? Kumminkin 7 vuotta ovat leiponeet noita pumppuja kasaan tuommosella täysin sudella systeemillä. Että kai tuohon alkuperäiseen tiivistykseen on kumminkin joku syynsä olemassa? Mene ja tiiä, minä en, ja tietävätkö tuon pumpun suunnitelijat siihen tiivistykseen syytä edes oikein itsekään?  :)

Testataan nyt tuon kanssa vielä kertaalleen, sitten jossain vaiheessa kun inspiraatio taas yllättää, ja nyt ihan tavallista tiivistystä 0,5 mm. tavaralla.
 Eihän noissa mitkään hirmu paineet ole, eikä muitakaan mainittavia lämpölaajenemisia kuormittamassa sitä tiivistystä. Tiivistettävän kehän halkaisija on n. 100 mm.,  ja sen ympärillä 4 tasaisesti jaotettua kiinnityspistettä.

Syyskuu 18, 2015, 15:39:41 ip
Vastaus #22

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kun sitä Hylomaria laittaa niin heti ei saa kiristää kun tulee ulos, mulla oli Olumppian marakatti ja siihen tein kumimaisen tiivisteen. Luukun puolen asetoonilla putsasin ja lohkoon vaseliiniä, ei heti tiukalle vaan seuraavana päivänä. Vuosia piti kun oli kuin vulkanoitu kummitiiviste, luukkua avattiin kymmeniä kertoja ei tippaakaan öljyä vuotanut. Yhen auton koneen korjasin ku oli kansipahvi vuotanut vuosia ja syöpynyt, puhdistettiin ja kansi paikalleen ja seuraavana päivänä kiinni. Minen noista momentti avaimista tykkää, ruuvit pannaan kiinni ja kyllä sen käsin tuntee. Kertonu varmaan ennenki mutta kun menin Volvon korjaamolle ja kysyin runko laakereiden ja kierttokankien momentti niin sanottiin poika meillä pannaan ruuvit aina kiinni, oottako nähneet rengas liikkeessä momenttiavainta, joka mie tuntee oman mutterivääntimensä äänestä koska on kiinni. Jälki kiristys on sontaa jos ei ensin avaa varttikierrosta kun kitka pitää osan ruuveista kiinni, ikinä ei jälki kiristetty vaikka ohje niin sanoi, mun ekalla moottorirempalla ajettiin yli miljoona kilsaa. En tehnyt volvon urakalla joka oli 19T, viikko mulla meni ja monet asiakkaat vaati että minä teen, olivat valmiit maksamaan ylimääräistä. Saakeli jos olisin terve ruuvaisin vieläkin rekkoja, sielä oli miehiä.

Mutta vieläkin väitän että pumppu pitää hylomaarilla maiman tappiin kun työ tehdään oikein.

Syyskuu 18, 2015, 16:03:34 ip
Vastaus #23

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsekin vuotavien tiivisteitten kanssa joskus paininut,kuulostaa just oikealta nuo Henkan kokemukset.Ei saa kiristää heti,tiivisteen pitää antaa muodostua.

Ford traktoreiden huoltomies joskus opetti minua,"aina kun vaihdat korkkitiivistettä,kaikki rasva pois ja pelti/kansipuolelle Bostikilla kiinni,silkonia ei saa käyttää".Sillä ohjeella pärjää jo pitkälle.

Syyskuu 18, 2015, 16:25:02 ip
Vastaus #24

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Hyvä kun joku ymmärtää asian, niin vanhat asentajat opetti sen korkkitiivisteen salat öljyphjaan. Liimalla pojaan kiinni ja vaseliiniä lohkoon, kysyin miksi niin sanoivat kuka sielä auton alla viittii maata ja kravata vanhoja pois. Äkkiä opin ku tuli remontiin auto jossa oli tehty näin, Volvon oma tiiviste liima oli kyllä hyvää mutta se putsaus. Olen poijaat oppinut paljon ja nyt otti on hukan tiellä, paitsi tänään siskon mies soitti mikä on Volvon isossa meri diisselissä kun puörittää niin stoppaa aina samassa paikkaan, toinen arvaus osui oikeaan, jee en ihan pihalla ole vieläkään. Kone käy jo, veneessä melko tärkeä ominaisuus.

Mutta tiiviste hommat on oma lukunsa, ne tehdään taiten eikä enään ikinä vuoda. Olen puhunut.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 18:04:13 ip kirjoittanut Henry Eklund »

Syyskuu 18, 2015, 18:28:49 ip
Vastaus #25

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Nyt olis toinen pumppu kasattu uudella ja itse tehdyllä 0,5 mm. tiivisteellä, ilman tiivisteliimoja ja massoja. Tiiviste pinnat on taas putsattu oikein viimeisen päälle ennen kasausta. Eikä mahdu 0,05 tulkki niiden olakkeiden kohdalta väliin, eli kaiken järjen mukaan on nyt pakko olla täysin kiinni ja tiivis kaikista vastin pinnoista. Joten tuon 0,5 mm. tiivisteenkin on pakko olla puristunut sen 0,25 mm. kasaan, tuolla ihan normaalilla kiristyksellä. Sisuksien välyskin on nyt täysin sama kerran olakkeiden kohdalla ei ole välystä. Että jokohan ne tehostinöljyt alkais lopultakin pysymään siellä pumpun sisäpuolella?

Vaan mistäpä tuosta voi taas tietää ennenkuin koittaa pumppua autossa?  Hankala tapaus on ollut tämä potilas. >:(

Syyskuu 18, 2015, 19:19:03 ip
Vastaus #26

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Itsekin vuotavien tiivisteitten kanssa joskus paininut,kuulostaa just oikealta nuo Henkan kokemukset.Ei saa kiristää heti,tiivisteen pitää antaa muodostua.

Ford traktoreiden huoltomies joskus opetti minua,"aina kun vaihdat korkkitiivistettä,kaikki rasva pois ja pelti/kansipuolelle Bostikilla kiinni,silkonia ei saa käyttää".Sillä ohjeella pärjää jo pitkälle.

Joo kyllä se on tarkoitus jos silikonista tekee-tehdä sillä hyvän paksuinen palko ja seuraavana päivänä kiinni tai useiden tuntien kuluttua.Vastaa paksua kumitiivistettä.

Kumikorkin kanssa varmaan ihan hyvä kikka tuo peltiin liimaus.
Kuitenkin-oikeat,aidot korkkitiivisteet pitää liottaa öljyssä vrk ainakin ennen kokoamista jotta turpoavat.
Eikä ne mihinkään kiinni tartu sen jälkeen kun on aika taas purkaa.

Toivotaan nyt sitten että se pitää tälläkertaa.Hiukan kyllä epäilen vieläkin,vaikka itse taisin yllyttää siihen puolen millin paperiin  ;)
Oisin kyllä lakannut sen lisäksi.Ehkä et vaan viittiny hakea sitä ainetta..ETRA ainakin myy valtakunnallisesti.
Sitkolakka on semmosta että ei se kovetu koskaan joten on ihan helppo purkaa.
Voi olla että se alkuperäinen on hybriditriiviste,mylar-runko+silikonipalko.Jos on,pitäisi normaalisti pystyä käyttämään uudestaan.

Syyskuu 18, 2015, 20:53:12 ip
Vastaus #27

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Olishan tuossa tallin hyllyssä ollut vaikka mitä tiivistysaineita just näihin hommiin. On jäänyt noita tuubeja ja purkkeja näistä muista "harrasteista".

Kun tuo paikallisen adhd:n varaosaliikkeen myyjä sanoi minulle sitä 0,5 mm. tiivistepaperia hakiessa niin että jos ne pinnat on puhtaat ja suorat niin ei se tartte enää mitään muuta mäskiä sen tiivisteen kaveriksi. Ja minä tollo uskoin.  :)

Katellaan ja ihmetellään miten äijän käy? Siis sitten kun se pumpunvaihto inspiraatio ja sopivaa vapaa-aikaa tuohon remonttiin koittaa. Taitaa nyt kumminkin sen vaihtotyö siirtyä ainakin viikon päähän, jos ei eukko vie ennen sitä jonnekin vaihdatettavaksi? Sillehän tuo auto on jo jäänyt muutenkin käyttöön.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 20:55:10 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Syyskuu 18, 2015, 21:16:34 ip
Vastaus #28

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Olishan tuossa tallin hyllyssä ollut vaikka mitä tiivistysaineita just näihin hommiin. On jäänyt noita tuubeja ja purkkeja näistä muista "harrasteista".

Kun tuo paikallisen adhd:n varaosaliikkeen myyjä sanoi minulle sitä 0,5 mm. tiivistepaperia hakiessa niin että jos ne pinnat on puhtaat ja suorat niin ei se tartte enää mitään muuta mäskiä sen tiivisteen kaveriksi. Ja minä tollo uskoin.  :)

No eihän sen normaalisti pitäiskään tarvita.Joskus kun paperitiivisteen käyttää uudelleen ja useamman kerran.olen saattanut varmuudeksi sipaista liimaa väliin.Alumiinisissa tai valurautaisissa moottorilohkoissa.

Onhan siinä jotain kummaa kun alkuperänen tiivari on niinkin extriimiä eikä silti pidä eivätkä oo pelkkään paperiin tyytyneet alunperin niin miksi se nyt sitten pitäisi?
Tolloja taitaavat olla siellä Jagen tehtaalla  ;D

On se saakelin rakkine,näytä sille taivaan merkit ellei sitten viikon päästä toimi:mikä vaan pumppu kävis mutta ne kiinnikeet..ja letkujen sijoittelut..tiedän ettei sekään ole hyvä vaihtoehto.

Kun oliski joku yleispumppu vaan.Minä satuin näkemään tuolla Loviisan romukaupassa ihan uuden tuliterän pumpun ja oli samanlainen kuin omassa autossani ja vm- 81.Oli sovellettu hydrauliikkapumpuksi johonkin koestuspenkkiin,missä lie testikäytössä ollut muttei kyllä autossa.Melkein teki mieli ostaa varaosaksi mutta aattelin ettei semmonen voi mennä rikki kun on niin yksinkertainen  ;)

Näissä vanhuksissa on yleensä tankki samassa paketissa pumpun kanssa,Jagessa vissiin erikseen..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 21:20:25 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Syyskuu 19, 2015, 07:41:56 ap
Vastaus #29

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Niin. Siinä alkuperäisessä tiivisteessähän oli se vika että tuossa aiemmasssa räjäytyskuvassa näkyvästä tiivisteestä oli lähtenyt ne keltaiset ja tiivistettä korottavat kohdat osittain pois. Osasta tiivistettä se keltainen puuttui jo kokonaan, minne lie hävinneet, paine pullauttanut ne kankaalle? Ja loput jäljellä olevat pätkät oli irti siitä tiivisteen kirkkaasta runko-osasta, että ne oli vaan siellä välissä sitten irrallaan. No vuotaahan se pumppu tietenkin semmosena. Vika alkoi pari vuotta sitten hyvin pienenä neste hävikkinä ja viime aikoina paheni. Ei ole aiemmin pumppua purettu, tehtaan väliltä.
 Minä luulin ensin että se on jotain tiivisteliimaa, mutta tuo kuva kertoi sen että sehän onkin osa itse sitä tiivisteettä. Sen keltaisen aineen vulkanisointi on pettänyt. Kai se keltainen mönjä siinä tiivisteessä on jotenkin sen tiivisteen elastisuuteen liittyvää jutskaa, tai sitten on vaan pelkästään sen tiiveyden takia?
 Mistäpä tuosta tietää?  :(