Kirjoittaja Aihe: Millä ajovaloumpion muovi kirkkaaksi?  (Luettu 21296 kertaa)

Elokuu 09, 2015, 22:32:12 ip
Luettu 21296 kertaa

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Talvella ajelin autolla suolasössökelissä ja valot muurautui umpeen (ei ajovalonpesimiä). Pysähdyin levikkeelle ja kuten sata kertaa ennenkin, otin tienposkesta kourallisen lunta ja annoin valoille lumipesut. Mutta voi kauhistus, lumen seassa oli kivensiru ja muovisiin umpioihin tuli rumat naarmut. Ei minun nuoruudessa tuommoista ollut, siihen aikaan umpiot oli oikeaa lasia.

Katsastus lähestyy ja luultavasti naarmuiset ajovalot eivät olisi kelvanneet. Olen nyt hinkannut umpiot paperilla 2000-karkeuteen saakka, mutta mikä olisi oikea aine viimeisen silauksen antamiseen? Käykö tavallinen hiomatahna, esim. Farecla tai vastaava? Varmaan muovin kiillotukseen on ihan varta vasten tehtyjä aineitakin? Tarvitaanko lopuksi vielä jokin suojaava kerros, esim. autovaha?

Kyselee nimim. Poropeukalo keskellä mämmikouraa.

Elokuu 10, 2015, 01:42:53 ap
Vastaus #1

Markku Hakola

• Vieras
Tarvikeliikkeistä kannattaa kysellä.
On olemassa useammankinmerkkistä "korjaussarjaa" ko kaltaiseen koraukseen.
Osaavat normaalisti kyllä kertoa, kun selittää, mistä kyse.

Joskus tollasella poistanut pieniä naarmuja mm levareiden pölykansista.

Niin, umpioissa on jo jonkinaikaa käytetty muovia, koska lasia edullisempaa ja hepompaa valmistaa sopivaan muotoon,
lisäksi lasia huomattavasti kestävämpää, esim iskuja ja lämpöshokkeja vastaan.
Naarmuuntumisherkkyys sitten miinuksena, mutta sellaselle rasitukselle harvemmin joutuu, lisäksi kellastumistaipumus jossainvaiheessa,
mutta siitä lienee jo pääosin päästy eroon, tai pääsi juuri noilla umpionkiillotusseteillä.

Elokuu 10, 2015, 06:56:59 ap
Vastaus #2

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä käytin Meguiars nimistä satsia,pitäisi olla UV-suoja.Saa nähdä kuinka kestää.Satsissa oli 1000 ja 3000 karkeutta hiomatyynyt,tonninen ei meinannut riittää kahteen umpioon, vedin sitten tonnin vesihiomapaperilla loput.

Elokuu 10, 2015, 11:30:46 ap
Vastaus #3

Harri Kauranen

• Vieras
Hammastahnalla tulee ihan hyvä.

Elokuu 10, 2015, 11:41:40 ap
Vastaus #4

Antti Jokinen

• Vieras
On kokeiltu: hammastahnalla lähti lika, muttei kulumat.

Elokuu 10, 2015, 18:36:28 ip
Vastaus #5

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nuarmut häviää aeka tehokkaasti tavallisella autovahalla,
oun hinkannu aeka monta pintanuarmuuntunutta muovi-ikkunoo sillä konstilla ihan kirkkaaksi.  :-X
-pena-

Elokuu 11, 2015, 11:35:48 ap
Vastaus #6

Janne Supperi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Automaaliliikkeet ja muut tarvikeliikkeet myynee ajovalonkiilloitus sarjoja. Uv vaha tai lakka päälle niin ei "heti" himmene.

Näitä on joskus joutunu jopa 120 karkeudella lähtä hiomaan.

~60-70€ oli umpioparin myllytys ja uv vahaus maalaamossa.

Elokuu 11, 2015, 18:17:29 ip
Vastaus #7

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kaverin auton lasiin lensi ilmeisesti nasta, meillä on kaksi firmaa jotka korjaa. Panevat imukupilla poran kiinni ja poraavat siistin reijän ja täyttävät jollain, päälle hioivat koko lasin. Ei kuulemma uutenakaan ollut yhtä hyvä, TX huolto ja autofix niitä tekee eikä ole hinnan kiroissa.

Elokuu 12, 2015, 05:37:03 ap
Vastaus #8

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Sinisellä dialuxilla ja rättilaikalla olen mopon muovi linssejä kirkastanut. Toimii.

Elokuu 16, 2015, 17:33:48 ip
Vastaus #9

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia vaan kaikille neuvoja antaneille.

Päädyin ostamaan Motonetin hyllystä Philips-merkkisen ajovalojen elvytyspaketin. Sisältönä oli kertakäyttöhanskat, muutamia pehmeitä kuitukangaslappuja, kolme vähän postimerkkiä isompaa hiomapaperinpalaa (600, 1500 ja 2000) ja kolme pientä muoviputelia. Yksi oli nimeltään vesipohjainen esikäsittelyaine, vaikutti lähinnä vahvalta pesuaineelta; toisessa pullossa oli selvästikin hiomanestettä ja kolmannessa kiillonpalauttajaa/uv-suojaa. Varmaan tuo viimeisin aine sisältää jotakin vahan tapaista, joka täyttää hionnan jättämät mikroskooppiset naarmut ja saa muovin näyttämään kirkkaalta ja sileältä. Aika hyvä litrahintahan noille aineille tulee, paketti maksoi reilut 20 euroa. No kyllä siitä vielä toiseen käsittelyyn riittää. Hiomapapereitahan minulla on omastakin takaa.

Ensi kerralla kun annan ajovaloille lumipesut, katson, että lumi on puhdasta. Sen verran iso homma tuosta kaikkineen kehkeytyi. Oppia ikä kaikki...

Elokuu 17, 2015, 14:44:32 ip
Vastaus #10

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Tuohon umpion pessuun voipi käyttää vaikka sitä kuulussaa keltasta lunta. Tietenki pittää senverran tarkistaa ettei oo niitä virstakiviä sejassa.

Mulloli aikonaan Volovossa satavattiset polttimot ja kävi vähän hassusti kun pyssäytin tienlaijalle ja menin tekkeen sitä keltasta lunta. Siinä sohottaessa huomasin ku moottorin lämpö sulatti konepellilta lunta ja se veen mukana kulukeva lumi valu umpoitten päällee. Kuulu molemmista umioista räks- merkkinen ääni ja lasseihin tuli säröt.

Muovin kiillotukseen oon käyttäny Xerapol:aa ja fareclan rupping compoundia. Fareklaa saa eri karkeuksina.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 27, 2016, 22:20:50 ip
Vastaus #11

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie ajelin tänään 13 vuotta vanhan kaalilavetin muoviumpiot Pepsodentillä.
Kyllähän ne kirkkaammiksi muuttui, mutta vaatii vielä toisen käsittelyn, koska se kirkkaus oli laikukasta.
Varmaan joku muukin edellä mainittu aine kelpaa siinä missä hammastahna, jos vain kilohinta on kohdallaan.
Käsin ei pidä hommaa tehdä, koska se ei onnistu, tai onnistuu, jos vain jaksaa, jaksaa, jaksaa, jaksaa...
Itse käytin kiillotus(myllytys)konetta ja mikrokuitilaikkaa.

kuvan olisin laittanut, mutta ei miun kuvaustaidoilla saatu semmoista kuvaa, missä se ero näkyisi samalla tavalla kuin ostosTV: mainoksessa ja sitä paitsi alkoi jo hämärtääkkin.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 28, 2016, 06:16:57 ap
Vastaus #12

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Kiillotin ihan kaupallisella aineella umpiomuovit ja kun olin toisen tehnyt, vertailin valokuviota seinään. Siinä huomasi eron todella hyvin.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Syyskuu 28, 2016, 07:40:48 ap
Vastaus #13

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Saattaa mennä laikukkaaksi, jos linssi pääsee lämpenemään liikaa kiillotuksen aikana. Mää oon kiillotellu kypärien visiiritki fareclalla ja kiillotuskonneella, mutta saa olla vaan aika tarkkana, että ei pääse lämpenemmään liikaa.

Toimii myös pyörien tuulisuojissa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2016, 07:42:21 ap kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 28, 2016, 10:14:10 ap
Vastaus #14

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattaa mennä laikukkaaksi, jos linssi pääsee lämpenemään liikaa kiillotuksen aikana. Mää oon kiillotellu kypärien visiiritki fareclalla ja kiillotuskonneella, mutta saa olla vaan aika tarkkana, että ei pääse lämpenemmään liikaa.

Toimii myös pyörien tuulisuojissa.

Totta, sen takai pitää olla kierrosten ja voiman kanssa tarkkana.

Umpiot jäi laikukkaiksi sen takia, kun joka kohdasta ei muovi puhdistunut kunnolla, kun olisi koko ajan pitänyt puhdistaa ja tehdä välitarkistuksia.
Joten uusi kierron kun eestyy, vaikka aika hyvät niistä jo tuli lähtökohtaan verrattuna.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.