Kun nyt olen köyhä ja tyhmä eläkeukko niin määritelkää minulle joku viisas tarkoin kuka on mamu ja kuka pakolainen.
En ole rikas enkä kovin viisas minäkään... Tässä typistetty ja varmasti osin puutteellinen selvitys (yritys) asian tiimoilta:
Pakolainen on ihminen joka joutuu lähtemään omasta maastaan pakoon jostain syystä, sota, luonnonkatastrofi, vaino tms, ja pakolaiseksi hän muuttuu vasta tultuaan kohdemaahan jossa tutkitaan pakolaisstatuksen hakemiseen ilmoitettujen syiden aitous, läheskään kaikki pakolaisena maahantulevat turvapaikanhakijat eivät pakolaisstatusta saa, vaan heidät palautetaan takaisin lähtömaahansa koska pakolaisuuteen vaadittavat ehdot eivät täyty, jossain vaiheessa puolet hakijoista käännytettiin takaisin suomesta.
Maahanmuuttaja on henkilö joka tulee suomeen työ, opiskelu tai perhesyistä ( esim, avioliitto ), maahanmuuttajana suomeen tulo EU,n ulkopuolelta on kaikkea muuta kuin yksinkertainen prosessi, se vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja rahaa, on meinaan ihan omakohtaista kokemusta asiasta, monet lappuset saat täytellä ja kuulustelut käydä läpi, sekä hankkia lähtömaasta leimoja papereihin kaikilita mahdollisislta ministeriöiltä ja virastoilta, sekä lopuksi suomen suurlähetystöltä ja suomalainen virkamieskunta niin suomessa kuin ulkomailla lyö kapuloita rattaisiin sen kun kerkiää, asiasta olisi kerrottavana hiuksianostattavia juttuja ihan itte paikanpäällä nähtynä, ei voi näkemättä uskoa miten törkeästi suomalainen suurlähetystön virkamies ( nainen) osaa käyttäytyä ulkomaalaista asiakasta kohtaan, tämä kaikki vielä selvinpäin ja virka-aikana.....

Minun kokemukseni on, että suomeen ei tulla ulkomailta asumaan niin vain helposti, vaikka joku Hommafoorumi tai MitäV !! lehti niin väittäisikin.
MV!! - nettilehtä lukeville pikku vinkki: Kun klikkailette ja luette niitä MV!!-lehden suurelta osin tuulestatemmattuja juttuja, niin samalla rikastutatte aviisin Venäläistä omistajaa joka asustelee aurinkorannikolla, ja nauraa matkalla pankkiin....